Starbucks. We zitten weer aan de koffie, Christine Liebrecht en ik. Het Nijmeegse filiaal is nog niet zo lang open en Google heeft het nog niet echt gevonden. Het leek ons daarom een geschikte locatie om ons onderzoekje te bespreken. De vraag: hoe gekleurd zijn de zoekresultaten van Google? Dat hebben we onderzocht door internetgebruikers te laten Googelen op de termen Koffie, Egypte, Polen, Bank en PVV en de resultaten met elkaar te vergelijken.

Voor ons liggen alle onderzoeksdata op tafel. Een gevarieerde groep mensen vulde onze vragenlijst in en stuurde ons de eerste tien zoekresultaten van de vijf verschillende woorden. We zijn tevreden met een mooie 50-50-verdeling van mannen en vrouwen in de leeftijd van 22 tot 54 jaar. Veelal hoog opgeleid met een oververtegenwoordiging uit Gelderland, dat wel. En bijna 70 procent gebruikt Google meer dan vijf keer per dag.

Hotels en tickets

Onze eerste conclusie: het verhaal in NRC next klopt. Google-resultaten zijn voor iedereen anders. Maar het is niet zo erg als Eli Pariser in mei doet voorkomen in zijn TED-talk. De ‘Filter Bubble’ waarin we ons zouden bevinden verschilt niet zoveel van die van anderen. Dat zagen we duidelijk bij onze zoekopdracht ‘Egypte’. Bij vrijwel iedereen staat Egypte.nl op nummer 1. Soms komt Arke.nl op 1, maar dat is te verklaren: deze respondenten hebben als hobby ‘vakanties’ of ze googelen geregeld op ‘hotels’ en ‘vliegtickets’. Ook ‘nieuws over Egypte’ en ‘Zeker 74 doden bij voetbalrellen’ staan vaak tussen de eerste tien resultaten.

Koffie in chauffeurscafés

Opvallend zijn ook de vele lokale resultaten als het om koffie gaat. Iedereen begint met de wikipedia-pagina over koffie, maar daarna volgt bijna altijd een lijst van zeven lokale adresjes voor koffie. Die kloppen meestal vrij goed. We krijgen pagina’s te zien van gezellige dorpshuizen, chauffeurscafés, speeltuinen, hippe koffietentjes en koffiebranderijen. Allemaal in de directe omgeving. Maar het klopt niet altijd. Zelf krijg ik bijvoorbeeld links in Groningen en Amsterdam en daar kom ik zelden. Heeft dat met misschien met mijn internetprovider te maken? Verder eindigt de lijst zoekresultaten vrijwel altijd met een domper: Koffie en gezondheid.

Bank van Wehkamp

Banken doen het goed op internet. Sommige althans. De top-3 in Google is vrijwel altijd voor ABN Amro, SNS Bank en De Nederlandsche Bank (goede seo?). Daarna volgen vaak lokale resultaten. Ook Rabobank, Triodos en ING staan bij de eerste tien resultaten. En de uitzondering bevestigt de regel. Bij slechts een paar respondenten komen zitbanken naar boven bij de zoekresultaten (Seats & Sofa’s, Wehkamp.nl, Sofa.com en Fashionforhome). Deze respondenten houden ook van make-up en googelen vaak op merken. Misschien is dit een verklaring; het lijkt erop dat zij trendgevoelig zijn (en veel bezig met woninginrichting?).

Weer in Polen

Bij de zoekterm ‘Polen’ vallen rasechte Hollanders door de mand, getuige het grote aantal hits voor Weeronline.nl. We willen blijkbaar toch massaal weten wat voor weer het daar is. Verder staan in de top-10: wikipedia, startpagina (ja, die pagina’s bestaan nog), Polska Travel, landenweb, Google maps, ambassades en Polen voor beginners. Opvallend resultaat: ‘Polen verwerpt antipiraterij-verdrag ACTA’ als aparte link.

PVV-voetballers

Tot slot de PVV. Dat is een helder verhaal: eerst pvv.nl, dan de pagina van wikipedia, vervolgens vaak Partij voor de Vrijheid Europa, PVV Almere en PVV Den Haag. Opvallend nieuws is ‘PVV-raadslid Almere stapte op’ en ‘Bolkestein: meldpunt belachelijk idee’. Vreemde eend in de bijt is PVV Helmond, een Rooms-Katholieke voetbalvereniging met een kleine 400 leden, opgericht in 1928. Tja.

Kortom

Zoekresultaten van Google zijn voor iedereen verschillend maar het lijkt mee te vallen met de zogenaamde ‘Filter Bubble’ op Google. Na ons onderzoek heeft overigens één respondent laten weten na de Google-opdracht ‘koffie’ steeds online advertenties van Douwe Egberts te zien. En ze lust geen koffie. Gelukkig kun je voor alle bekende browers een adblocker installeren. Ook is het mogelijk om personalisatie bij Google op basis van zoekgeschiedenis uit te schakelen.

0 Shares:
1 comment
  1. Als een van de deelnemers aan het onderzoek ben ik blij met de conclusie dat het uiteindelijk wel meevalt met die "Filter Bubble". Toch maar de personalisatie op basis van zoekgeschiedenis uitgeschakeld, dat oogt wat rustiger ;)

    Misschien een idee voor een volgend onderzoek: de prijzen van vliegtickets. Die veranderen namelijk gewoon waar je bijzit, op basis van hoe vaak je klikt lijkt het wel. En ze worden dan uiteraard niet lager! :(

Comments are closed.

Dit artikel is 3.513 keer gelezen