Zoekmachinegigant richt zich op kwaliteitssites en semantisch zoeken. Websites die teveel aan zoekmachineoptimalisatie (seo) doen, gaat Google beboeten. Een website goed laten scoren in de resultaten van de zoekmachinegigant is prima, maar dan moet de content er wel naar zijn, vindt Google topman Matt Cutts. Dat meldt Search Engine Land.
Matt Cutts heeft over de boete gesproken bij het SXSW. Hij deed dit in een paneldiscussie met Danny Sullivan (hoofdredacteur van Search Engine Land) en Duane Forrester (Senior Product Marketing Manager bij Microsofts Bing). De titel van de paneldiscussie luidde: Dear Google & Bing: Help Me Rank Better!
Kwaliteit van content
Volgens Matt Cutts draait het om de kwaliteit van de content waar bezoekers naar zoeken. Sites die veel keywords en links plaatsen om hoger in de resultaten van de zoekmachine te komen, wil Google daarom gaan bestraffen.
Het past in de lijn die Google heeft ingezet om de zoekresultaten beter af te stemmen op de kwaliteit van de content. Websites die alleen als doel hebben zoveel mogelijk bezoekers te trekken, merken de gevolgen hiervan. Het plaatsen van dubbele content en overmatig gebruik van trefwoorden en links, krijgt hierdoor minder waarde.
Panda-update
De Panda update die Google vorig jaar lanceerde, heeft eveneens als doel websites op kwaliteit te presenteren in de zoekresultaten. Websites worden sterker beoordeeld op inhoud. De grote wijziging is vooral terug te vinden in de rangschikking van de resultaten. Sites die Google als kwalitatief hoogwaardig beschouwt, scoren hoger.
Daarnaast zijn deze maand ook nieuwe veranderingen aangekondigd. Naast relevante links, wil Google feitelijke informatie en directe antwoorden geven op zoektermen en vragen van gebruikers. Dat meldt de The Wall Street Journal in een interview met Amit Singhal van Google.
Semantisch zoeken
Ook wil de zoekmachinegigant het www semantisch doorzoeken. Dat betekent dat de omgeving waarin een zoekterm wordt gebruikt gaat meespelen. De onderliggende betekenis die de gebruiker met het zoekwoord bedoelt, krijgt meerwaarde in de zoekresultaten. De zoekmachine zal associaties die een bepaald woord oproept bij de gebruiker, ook meenemen in de zoekresultaten. Dus: heeft iemand het over een auto of bedoelt hij een dier bij het intypen van ‘jaguar’.
De vernieuwing moet eveneens een betere aansluiting opleveren met advertenties bij de zoekresultaten. Zo wil Google nog beter commercieel aansluiten bij de zoekresultaten. Iemand die naar het dier ‘jaguar’ zoekt, is niet geïnteresseerd in de auto. Maar wel in kalenders of fotoboeken waarin dier een belangrijke rol speelt.
Facebook voorblijven
Met de flinke wijzingen wil google de concurrentie met social media netwerken als Facebook voor blijven. Bij social media speelt duiding en emotionele lading van een bericht namelijk een wezenlijke rol. Vrienden attenderen vrienden op nuttige en grappige informatie. Met het semantisch zoeken wil google een alternatief bieden voor deze vorm van informatie winnen.
Het is natuurlijk de vraag in hoeverre een computer een mens kan evenaren. Voor eigenaren en beheerders van websites betekenen de wijzigingen vooral dat ze zich voornamelijk moeten richten op de kwaliteit van de content. Binnen de normen van Google natuurlijk.
Aansluiting zoeken
De aansluiting zoeken bij je bezoekers en beoogde doelgroep is het allerbelangrijkst. Je kunt wel hoog scoren in de zoekresultaten van een zoekmachine, maar je scoort pas echt als je hoog scoort bij je klanten, afnemers en doelgroep.
4 comments
Hendrik-Jan,
Bedankt voor je artikel. Lekker to the point.
De aanpassingen van Google, lijken me wel logisch. De nuance moet in ieder geval op OVER-geoptimaliseerd liggen. SEO geoptimaliseerde websites, zullen immers voldoen aan de voorwaarden van Google, en met name de gebruiker.
Beboeten? Google indexeert websites vaak ongevraagd dus een boete lijkt me sterk. ze kunnen hooguit je site uit de index bannen of in een zogenaamde sandbox zetten (indien en voor zover dat bestaat)
is het jaquar of jaguar? ;)
Dank voor je opmerking, het is natuurlijk jaguar…
Comments are closed.