Ben je ook zo’n ondernemer die van zijn zaak een gelijknamige Facebookgroep had gemaakt? Had je ook honderden leden geworven die je via berichten en evenementen automatisch uitnodigde en kennis liet maken met nieuwe acties binnen het bedrijf? Dan zul je onlangs gemerkt hebben dat door de migratie die Facebook uitvoerde de afgelopen maanden alle leden uit je groep verdwenen zijn (tenzij ze nog aangegeven hebben wél nog lid te willen blijven) en dat je groep nu een besloten groep is geworden. Een van de redenen waarom Facebook deze migratie heeft doorgevoerd is dat ze van mening zijn dat groepen dienen om te communiceren met mensen die je echt kent, in kleinere kring.

Van open groep met leden naar besloten groep zonder leden

Toen Facebook destijds die migratie aankondigde, raadden ze ook bedrijven aan dat een pagina beter geschikt is om fans of klanten op de hoogte te stellen van alle activiteiten. Vele bedrijven volgden het advies en maakten een pagina aan. Anderen wachtten de migratie af, en zagen enige tijd terug dat alle groepsleden verdwenen waren. Na destijds alle leden verzameld te hebben, sta je nu dus weer helemaal op nul.

Let op! Een nieuwe groep maken of bij je bestaande groep opnieuw leden aantrekken is geen optie, toch niet wanneer je honderden personen wil bereiken. Eenmaal het ledenaantal van je groep een bepaalde hoogte heeft bereikt, zullen belangrijke functies (zoals het sturen van berichten) terug verdwijnen.

Groepen en pagina’s, waar zit het verschil nu?

Hoewel het geen leuke ontdekking is dat al je leden verdwenen zijn, is de overstap naar een pagina wel de moeite waard. Zo houdt het aanmaken van een pagina een aantal voordelen in die je bij de groep niet had.

  • De boodschappen die je op het prikbord post van je pagina verschijnen ook op de startpagina van de mensen die je pagina leuk vinden. Zo krijgen je aankondingen, evenementen en statusupdates veel meer views. Bij de groep was dit destijds niet zo, leden moesten effectief de groepspagina zelf bezoeken om op de hoogte te blijven.
  • Wanneer je als beheerder de status van je pagina bijwerkt, zullen deze niet in jouw naam, maar in de naam van de pagina zelf verschijnen. Je pagina kan je profiel als het ware overnemen. Dit kan je doen door bovenaan rechts op het pijltje naast ‘startpagina’ te klikken en je pagina te selecteren.
  • Indien je een pagina beheert ontvang je van Facebook een wekelijkse e-mail met alle evoluties en statistieken over je pagina. Hoeveel nieuwe vind-ik-leuks? Hoeveel bezichtigingen? Dit alles en veel meer krijg je elke week automatisch toegestuurd.
  • Ook op je pagina zelf zie je als beheerder hoeveel bezichtigingen bepaalde statusupdates gekregen hebben.

Een van de redenen dat Facebook deze migratie heeft doorgevoerd is om het overvloedig zenden van e-mails en uitnodigingen naar de groepsleden te beperken. Dit blijft spijtig genoeg onveranderd bij de pagina’s. Mailtjes die via de pagina’s verstuurd worden komen niet meer in de standaard inbox, maar in een goed weggestopt mapje ‘andere’ dat pas zichtbaar wordt wanneer je je berichtenmap volledig opent.

Wil je zelf een pagina maken van je merk of bedrijf? Dan doe je dit zo:

  • Bezoek een andere willekeurige pagina.
  • Bovenaan rechts zie je ‘een pagina maken’.
  • Klik hierop en volg de stappen om je pagina aan te maken. Facebook leidt je door een wizard waar je je bedrijvigheid en dergelijke kan invoeren.

Places, ideaal voor lokale bedrijven

Indien je over een lokaal bedrijf beschikt waar heel wat volk over de vloer komt, zoals bijvoorbeeld een shop, bar of restaurant, dan is het interessanter om een plaatspagina aan te maken. Zo kunnen bezoekers aan hun vrienden laten weten dat ze zich in jouw shop, bar, … bevinden.

  • Het eerste wat je moet doen is eerst je bedrijf zoeken via de zoekfunctie van Facebook om te zien of er al een plaatspagina bestaat.
  • Bestaat er nog geen plaatspagina van je zaak? Dan kan je die zelf maken door via de mobile Facebook app  naar ‘in de buurt’ te gaan en je pagina in te stellen.
  • Bestaat hij wel al en hebben er al heel wat mensen ingecheckt op de plaatspagina? Wel, dan kan je die nu claimen. Net zoals je bij Foursquare je plaats kan claimen, is dit nu bij Facebook ook het geval. Zo kan je alle info beheren, evenementen organiseren en je fans ook op de hoogte stellen van acties. De plaatspagina heeft dezelfde functies als een gewone pagina, maar is dus meer gericht op de lokale bedrijven.

Pagina’s samenvoegen

Was je net iets te enthousiast en heb je nu twee plaatspagina’s? Geen paniek, je kan deze heel gemakkelijk samenvoegen. De regel hier is wel dat de pagina met de minste vind-ik-leuks samengevoegd wordt met de pagina met de meeste vind-ik-leuks en dat die daarna verwijderd wordt.

  • Ga naar de pagina met de meeste vind-ik-leuks.
  • Daar klik je bovenaan rechts op de knop ‘bewerken’.
  • Selecteer vervolgens in de linkerzijbalk ‘bronnen’.
  • Nu verschijnt daar de link ‘dubbele pagina’s samenvoegen’.
  • Wanneer je tenslotte hier op klikt verschijnt er een dialoogvenster met pagina’s en plaatsen die jij beheert en die dus kunnen worden samengevoegd.
  • Selecteer de juiste pagina’s, bevestig en je bent klaar!

Let op! Pagina’s die je wilt samenvoegen moeten over dezelfde adresgegevens beschikken.

Tenslotte nog een belangrijk gegeven voor diegenen die een pagina zullen aanmaken: eind maart krijgen alle pagina’s dezelfde lay-out als gewone facebook profielen. Inderdaad, mét omslagfoto én timeline.

0 Shares:
Dit artikel is 5.857 keer gelezen