Over content is het laatste woord nog lang niet gezegd. ‘Hoe kom ik aan goede content?’ is vaak de eerste vraag die bedrijven mij stellen. Toch zou dat juist een van de laatste vragen moeten zijn. Een contentstrategie dan? Met een contentstrategie overleef je wellicht een tijdlang het digitale slagveld dat internet heet, maar er is meer eer te behalen.
Waarom een contentstrategie?
In de managementliteratuur zijn de vergelijkingen van oorlog en bedrijfsstrategie overbekend. Vooral Sun Tzu, Dzjengis Khan, Napoleon, Rommel en Roosevelt passeren in menig masterclass. En wie kent niet de uitspraak van Churchill: “Hoe mooi ook de strategie, af en toe moet je naar de resultaten kijken.” Daarmee geeft hij haarscherp het zwakke punt van iedere strategie weer: een strategie is geen doel op zich. Stel jezelf de vraag: waarom heb ik (eigenlijk) een contentstrategie?
Wat is goede content?
Het doordenken van een effectieve contentstrategie kost meer dan een workshop van vijf kwartier of een teambijeenkomst van een middag. De crux zit hem namelijk niet in de content, maar in de achterliggende bedrijfsfilosofie, of -strategie. Laatst versloeg ik een bijeenkomst van ict-ondernemers waarbij ook trendwatcher Richard Lamb zijn visie gaf op de toekomst van het bedrijfsleven. Kernachtig verwoordde hij dat de hamvraag niet is: ‘hoever ga ik mee in digitale ontwikkelingen?’ of: ‘welke vernieuwing past bij mij?’
“We zitten in een transitieperiode waarin bedrijfsprocessen maar ook verdienmodellen veranderen. Winkels (in het centrum van de stad) worden gestraft omdat ze te duur zijn en een internetwinkelier omdat hij niet genoeg kennis heeft. Ieder bedrijf moet zichzelf opnieuw uitvinden, want ondernemers die geen waarde toevoegen in de keten vallen weg. Kennis en aandacht worden nog belangrijker! Specialiseer je in een nichemarkt, koop of zorg dat je zelf gekocht wordt.” Even afgezien van het laatste vrijblijvende advies, de cruciale vraag is dus: Waarom ben ik dit bedrijf begonnen? Hoe kan ik mijn bedrijfsproces verankeren en wat heb ik daarvoor nodig?
Goede content is: iedere communicatie-uiting die je bedrijfsdoelstellingen ondersteunt en helpt verwezenlijken.
Onderdelen van een contentstrategie
Ik wil niet flauw zijn en blijven steken in wat gefilosofeer aan de keukentafel. Een contentstrategie (waarbinnen ook een social media-strategie) bevat in ieder geval de volgende onderdelen:
- omschrijving van je bedrijfsstrategie, doel (met plannen voor de komende jaren!), doelgroep(en);
- omschrijving van informatieniveaus binnen de (corporate) website, vindbaarheid en contenttypen; met dank aan Frankwatching;
- een distributieplan: op welke plekken op internet beantwoord(t) (je met) welke content waarom welke vragen van (potentiële) klanten of relaties?
- een formulering van content die goed scoort, de zogenaamde ‘magnetic content’ (eerlijk waar, ik kende de term tot voor deze publicatie van Frankwatching niet)
Doel van content
Wat is het doel van jouw content(strategie)? Heb je er wel eens aan gedacht om hierover te sparren met klanten die jouw bedrijf goed kennen? Waarom vragen zij om jouw advies, dienst of product? Wat willen zij hierover lezen, bekijken, luisteren, aanklikken? Trek een fles wijn open, speel voor mijn part een spannende pot Stratego (Echt, het spel bestaat nog! Er is zelfs een heuse battle.)
Wie kan zijn/haar doel en contentstrategie in hieronder in 2 zinnen samenvatten?
7 comments
Een contentstrategie bepaalt hoe en waarmee je relevant kunt zijn voor wie. Prima doel lijkt me. Waarom niet en wat is dan wel het doel volgens jou?
een strategie is geen doel, het is een manier om je doel te bereiken.
Hoi Hans, bedankt voor je reactie. Ik ben het met Xaviera eens dat een strategie nooit een doel kan zijn. Dat geldt uiteraard niet alleen voor een contentstrategie, maar voor iedere (bedrijfs)strategie. Als je strategie je doel is, bestaat het gevaar dat je met de strategie achterover gaat leunen. Ook zul je een strategie in de praktijk regelmatig moeten bijsturen, om toch je doel te bereiken. Het lijkt een open deur en daarom vraag ik in de blog ook om je doel en je strategie apart te formuleren. Wel spannend dat zich daar nog niemand aan gewaagd heeft ;-)
Hi Maria,
Leuk om je blog te lezen, zeker omdat het heel erg aansluit bij mijn blog. Deze wordt als het goed is deze week op Contentgirls gepost (De nieuwe marketing (r)evolutie: it is all about content). Logisch dat eerst het doel en daaruit leidende doelstellingen bepaald moeten worden voordat je een strategie kan bepalen. Alleen door de juiste volgorde aan te houden, kun je als organisatie weten wat je met je contentstrategie wil bereiken, voor wie de content bedoeld is, waar je doelgroep zich door aangesproken voelt, welke middelen je daarvoor nodig hebt en of je zelf de content kan leveren of dat je hier externe partijen voor nodig hebt. User generated content aangeleverd door loyale klanten kan bijvoorbeeld een strategische keuze zijn, omdat je op deze manier enerzijds je klanten actief betrekt bij je organisatie en anderzijds je geen betere ambassadeurs kunt hebben dan loyale klanten om nieuwe leads te genereren.
Ik ben heel benieuwd naar je blog Kirsten! Het is leuk als er een serie ontstaat/gemaakt wordt. Misschien even een brainstorm via teamlab? Nou ja, ik lees eerst die van jou wel.
Comments are closed.