Bovenstaande direct marketing campagne van GAMMA heeft het bedrijf de status van trending topic op Twitter opgeleverd dankzij de vele beschuldigingen van misleidende reclame. Maar hoe zit het nu met deze campagne? Misleidende reclame of niet?

We zoeken de definitie van misleidende reclame op:

“elke vorm van reclame die op enigerlei wijze, daaronder begrepen haar opmaak, de personen tot wie zij zich richt of die zij bereikt, misleidt of kan misleiden en die door haar misleidende karakter hun economische gedrag kan beïnvloeden, of die om die redenen een concurrent schade toebrengt of kan toebrengen”

Definitie

Ok, als ik strikt naar de definitie kijk dan zou ik inderdaad zeggen dat de reclame van GAMMA misleidend is. Het gebruik van het logo van de Gemeentelijke Dienst Afvalverwerking zou mensen inderdaad kunnen doen vermoeden dat het om een schrijven van de gemeente gaat. Wanneer ik de tekst van de brief lees lijkt het me toch duidelijk dat het niet om een schrijven van deze Gemeentelijk Dienst Afvalverwerking gaat, nog even afgezien van het feit dat ik niet geloof dat het gebruikte logo ook daadwerkelijk het logo van de Gemeentelijke Dienst Afvalverwerking zou zijn. Maar goed, hoeveel mensen zouden dit logo herkennen als een logo van Gemeentelijke Dienst Afvalverwerking in een stunt van Gamma?

Brief

Verscherpte controles grofvuil

Vanaf donderdag 29 maart zal de gemeente de controles op de limiet voor de hoeveelheid aangeboden huisvuil tijdelijk verscherpen. Dit in verband met een grote kortingsactie bij GAMMA die op de aangegeven datum begint.

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om dermate interessante kortingen dat de gemeentelijke dienst afvalverwerking vreest voor een overvloed van afgedankte badkamertegels, oude dakramen, versleten vloeren en ander grofvuil als gevolg van massale voordelige verbouwingen. Wij raden u aan het grofvuil aan te bieden volgens de in onze gemeente geldende regels. Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

De gemeente

Wanneer ik de tekst van de brief lees en hierin termen “….als in verband met een grote kortingsactie bij GAMMA” en “het gaat hier om dermate interessante kortingen…” terugzie heb ik geenszins het idee dat deze brief afkomstig is van de gemeente.

Kortingscoupon

Wanneer ik dan naar bovenstaande afbeelding op de website van GAMMA kijk en de brief zie afgebeeld in het gezelschap van kortingsbonnen lijkt het me toch behoorlijk duidelijk dat het hier om een commerciële actie gaat. Aangezien ik de betreffende brief zelf niet heb ontvangen ben ik er maar even van uit gegaan dat de kortingsbonnen ook daadwerkelijk bij de brief zaten.

Geen schoonheidsprijs

Volgens de definitie is de reclame van de GAMMA dus absoluut misleidend te noemen en de eerste geruchten doen op Twitter al de ronde dat de Reclame Code Commissie een klacht tegen Gamma zal indienen wegens misleidende reclame.

Natuurlijk zou je uit de tekst van de brief en het vreemde logo best kunnen opmaken dat het hier om een stunt van de bekende bouwmarkt gaat, maar de schoonheidsprijs voor Direct Marketing zal ik in ieder geval niet aan de GAMMA toekennen!

0 Shares:
6 comments
  1. Ach, ik kan er wel om lachen. Mij bereikt in principe geen enkele brievenbusreclame meer, behalve die van de Gamma. Het jammere is dat ze het al eerder hebben gedaan, met een briefje van de TNT dat er iemand met een pakketje aan de deur zou zijn geweest. De boodschap was zoiets als "het pakket kon niet door de brievenbus omdat het de superdikke aanbiedingenfolder van de Gamma was". Dat trekt uiteraard de aandacht, net als het briefje van de gemeente.Maar om nou te zeggen dat het iemand schade toebrengt of het economische gedrag beïnvloedt, dat zie ik niet. Ik zie wel een bouwmarkt die en origineel idee had en dat nu te veel probeert uit te melken, net als deel 2, 3 en 4 van een goede film. Maar goed, Gamma heeft zijn doel in ieder geval bereikt: iedereen heeft het erover.

  2. Zoals ik al tweette: Gedeelte bewoners #Zaanstad te dom om hun reet te vinden met een spiegel op een stok. t.co/6CaPUki4 #Gamma

    Waarom mensen zich druk maken om reclame, en niet om de prijzen in de reclame (want die zijn nog het meest misleidend), gaat mij volledig de pet te boven.

    Onder bovenstaande definitie is dus iedere reclame ooit gemaakt misleidende reclame. Maar dat was jullie vast al opgevallen. :)

  3. Ik werk zelf bij gamma en gelukkig is bij alle klanten de humor te vinden.
    Ik snap natuurlijk waarom er verwarring is maar klap het briefje open en daar staat heel simpel mooi he gamma, het logo is gewoon verzonnen is mij verteld, en gamma heeft altijd een grappige reclame op TV en nu dus een brief van de zogenaamde gemeente,de korting valt gelukkig goed en de klanten zijn eens blij met meteen korting

  4. Wat vinden jullie?
    Waar moet de grens liggen met betrekking tot reclame?
    Waar houdt de verantwoordelijkheid van de Reclame Code Commissie op en waar begint die van de consument?

  5. Het idee is inderdaad origineel en de link naar enorme hoeveelheden grof vuil vind ik zelf ook wel gappig bedacht, alleen de suggestie die het verzonnen logo wekt en de ondertekening met "de gemeente" is in strijd met de regels die Reclame Code Commissie stelt.Natuurlijk snap je door de rest van de brief wel weer dat het om een actie van de Gamma gaat, dus er zitten een aantal tegenstrijdigheden in het verhaal: wat weer leuk is voor een discussie!
    Want als we deze manier van reclame maken ok vinden, waar ligt dan de grens?

Comments are closed.

Dit artikel is 2.996 keer gelezen