Eerst een bekentenis: Ik heb een afkeer van tatoeages. Ik vind ze gewoon niet mooi en/of aantrekkelijk. Een ring door je neus, tong, wenkbrauw of een ander lichaamsdeel, daar kan ik nog wel inkomen. Piercings hebben namelijk een heel groot voordeel: je kunt ze weer weghalen. Tatoeages niet. Ze zitten op je huid en blijven daar de rest van je leven.
Zelfexpressie
Als ik om me heen kijk, is het mij volstrekt duidelijk dat ik tot een kleine minderheid van tattoo-haters behoor. Tatoeages zijn ongekend populair. Tegenwoordig is het dragen van een tattoo een belangrijke vorm van zelfexpressie. Vaak ontleent iemand zijn of haar identiteit (al dan niet tijdelijk) aan het hebben van een stuk getatoeëerde huid. Mensen kunnen zich er gesterkt door voelen of betrokken bij een groep. Een goed voorbeeld hiervan is de nieuwste trend onder mensen met HIV in de Verenigde Staten, die zich laten tatoeëren met een gevarensymbool. Op die manier kunnen zij hun omgeving zonder woorden laten zien dat ze besmet zijn met het HIV-virus. Dit is niet alleen handig als preventiemiddel, maar wordt ook gebruikt om lotgenoten te ontmoeten.
Branding
Het dragen van een tattoo is een oeroude vorm van personal branding. Sterker nog, bij het googlen op de termen ‘tatoeages’ en ‘personal branding’, zag ik tot mijn verbazing dat ‘branding’ ook echt een vorm van tatoeëren is. Bij branding wordt met een speciale elektrische pen de huid verbrand. De wonden die worden aangebracht, zorgen ervoor dat de kleur van de huid verandert en zorgen voor reliëf in de huid. Het lijkt mij eerlijk gezegd nogal pijnlijk.
Tatoeages en social media
Ook het internet en de social media zijn sterk in opkomst als kanalen voor het uitdragen van het eigen merk. De combinatie van tatoeages en personal branding op nieuwe media kon dan ook niet uitblijven. Wie weet wordt het wel een nieuwe rage. In mei 2011 verscheen er op YouTube een filmpje van een meisje dat haar 152 Facebook vrienden op haar onderarm liet tatoeëren. Het filmpje was heel populair en kreeg veel media-aandacht. Groot was de teleurstelling toen bleek dat het slechts om een publiciteitsstunt ging van een tattooshop.
Eerste geanimeerde tatoeage ooit
Niet lang daarna was er een tattoo artist in Parijs die met behulp van een QR-code de eerste geanimeerde tattoo ter wereld lanceerde. Het resultaat is opmerkelijk creatief te noemen, maar wel een beetje ingewikkeld. De geanimeerde tatoeage kan namelijk alleen worden bewonderd als de getatoeëerde persoon met ontbloot bovenlijf op een tafel ligt met een iPhone op de plek van de QR-code. De iPhone laat dan vervolgens de animatie zien die past in het geheel.
Tatoeages als reclamemiddel
Grote bedrijven snappen de logische stap tussen branding en tatoeages maar al te goed. Sommige zien adverteren op de menselijke huid als een geweldige kans om hun merk succesvol in de markt te zetten. In 2005 was er in de Verenigde Staten een vrouw die voor veel geld bereid was om een url van het casino Golden Palace op haar voorhoofd te laten tatoeëren. Nu had ze hiervoor wel een goede reden. Ze deed het omdat ze met het verdiende geld de studie van haar zoon wilde betalen. Bij het lezen van het artikel vroeg ik me af, of ik die prijs zou willen betalen voor een goed doel.
BSN-nummer op je arm
Een publiciteitsstunt die de wenkbrauwen ook flink deed fronsen, was een folder die in november 2009 werd verspreid door Het Nieuwe Rijk. ‘Laat je BSN (=burgerservicenummer) op je arm tatoeëren! Handig voor u als burger, handig voor ons als overheid!’ luidde het advies dat het Nieuwe Rijk gaf aan alle Nederlanders. Het ministerie van Binnenlandse Zaken was behoorlijk geagiteerd over deze actie en deed aangifte tegen de verspreiders van de folder. De campagne werd vanwege associaties met de Holocaust als smakeloos bestempeld.
Gratis bioscoopkaartje
Het bedrijf ‘Movie Unlimited’ lanceerde in januari een heel opmerkelijke campagne. Bij de première van de film ‘The Girl with the Dragon Tattoo’ kregen twintig bioscoopbezoekers een jaar lang gratis toegang als ze de bioscoopmascotte ‘Scopie’ op hun lichaam lieten tatoeëren. Gelukkig hoeven ze niet telkens de tatoeage te tonen bij binnenkomst, maar krijgen ze een jaarkaart. Dat voorkomt weer penibele situaties bij de kassa.
QR-code als tatoeage
Zou jij een QR-code die naar je website verwijst of je eigen logo, ergens op je lichaam laten tatoeëren? In geval van een QR-code moet je wel incalculeren dat de kans reëel is dat de degene die de tatoeage zet soms behoorlijke fouten maakt. Wie weet, verwijst de QR-code dan naar een niet bestaande website of, nog erger, naar een heel foute website waar je absoluut niet mee geassocieerd wilt worden.
Dan is er nog de mogelijkheid tijdelijke tatoeages te gebruiken. Tijdelijke tatttoos van QR-codes kun je op verschillende websites bestellen, ze doen het goed bij evenementen en, groot voordeel, kun je er ook gewoon weer afwassen.
Snap-tags
Een goed en leuk (maar betaald) alternatief voor QR-codes, zijn de zogenaamde snap-tags. Snap-tags zijn cirkels rond je logo die onderbroken worden op verschillende plekken. De cirkel fungeert verder hetzelfde als een QR-code, maar ziet er wel veel leuker uit dan zo’n vreemd zwart-wit kronkelblokje. Zo’n snap-tag doet het natuurlijk veel beter als tatoeage, al dan niet tijdelijk.
Tatoeages: echt niet mijn ding!
Tenslotte vond ik nog een filmpje op het internet dat in deze blog niet mag ontbreken. Het is een reclamefilmpje voor een concealer (een soort make-up) gemaakt door fabrikant DermablendPro. In de commercial zien we Rick Genest (ook bekend als Zombie Boy) die in het ‘normale’ leven van top tot teen bedekt is met tatoeages. Genest laat zien hoe hij er vroeger uitzag voor hij zijn fullbody tattoo kreeg. Het filmpje is een fantastisch voorbeeld hoe tatoeages kunnen worden gebruikt om een merk succesvol in de markt te zetten. Bovendien sterkt het mij in mijn overtuiging dat tatoeages echt niet mijn ding zijn!
2 comments
Blijkbaar kunnen mensen heel ver gaan om hun 'persoonlijkheid' kracht bij te zetten. Gelukkig kom je met Photoshop ook een heel eind en het is een stuk flexibeler…  ;http://www.contentgirls.nl/2012/02/personal-branding-of-wie-ben-ik-ook-al-weer/
Comments are closed.