Wellicht kun jij het je niet voorstellen, maar er zijn nog hele volksstammen die niets met social media doen. Waar je deze mensen vindt? Onder andere in de hoek van accountants, administratiekantoren en belastingadviseurs. Maar ook advocaten schijnen nauwelijks actief te zijn op het internet. Zo blijkt uit een onderzoek van Katherine Kucherenko en Ronald Coleman, dat zij voor Nyenrode hebben gedaan, naar het gebruik van social media in de zakelijke dienstverlening.
Geheimhoudingsplicht
Hebben al deze mensen dan niets te vertellen? Zeker wel, maar ze zijn niet gewend of in sommige gevallen zelfs bang om hun kennis te delen met anderen. De reden is dat de kennis die ze bezitten, de basis voor hun verdienmodel en het schrijven van uren is. Accountants, belastingadviseurs en advocaten vrezen dat ze geen droog brood meer verdienen als ze in blogs of via social media hun kennis delen. Daarnaast wordt het afwezig zijn op internet onderbouwt met de mededeling dat men geheimhoudingsplicht heeft. Hetgeen natuurlijk botst met de openbaarheid die internet biedt. Tegelijkertijd klagen steeds meer van deze dienstverleners over het feit dat de klandizie afneemt en dat het meer moeite kost om aan werk te komen.
Direct naar huis
Maar behalve de al dan niet terecht vrees voor omzetverlies, geldt ook dat veel van deze mensen het lastig vinden om zich bloot te geven. Letterlijk en figuurlijk. Dat geldt niet alleen voor internet, het gaat ook op voor recepties of andere bijeenkomsten waar na afloop nog een borrel en een hapje kan worden genuttigd. Bezoek een accountantscongres en ontdek hoeveel mensen direct na afloop de badge inleveren om huiswaarts te gaan. Vergelijk dat eens met een nieuwjaarsbijeenkomst van adviseurs in de duurzaamheid, waar op enig moment aan de deelnemers meegedeeld wordt dat de bar nu toch echt dicht gaat.
Niet cultuurminded
Hebben accountants en belastingadviseurs dan niets te vertellen? Zeker wel, maar ze zijn nogal op de inhoud gefocust. Vraag iets over een of andere fiscale constructie en ze branden los. Wil je meer weten over een bepaalde post uit je jaarrekening dan vertellen ze in detail hoe deze post is opgebouwd. Maar vraag ze niet welke film ze het laatst hebben gezien of welke roman het meeste indruk op ze heeft gemaakt. Dan worden ze stil. Zo blijkt ook uit een onderzoek onder accountants dat in samenspraak met het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG) en Nederlands Juristenblad is uitgevoerd. Kortom een ‘social talk’ zit niet meteen in het ecosysteem van deze beroepsgroep.
Mijn eerste begin
Zelf ben ik in 2006 begonnen met bloggen. Mijn toen 14-jarige zoon heeft geregeld dat mijn website live ging, waarna ik met enige regelmaat begon met bloggen. Tegelijkertijd heb ik een LinkedIn-account aangemaakt en ben ik op zoek gegaan naar mensen die ik kende en ook actief waren op LinkedIn. Toen Twitter opkwam was ik niet meteen enthousiast, zo blijkt nog wel uit een blog die ik in april 2009 heb geschreven. Maar al doende heb ik geleerd om Twitter actief in te zetten. Datzelfde geldt voor Facebook. Ook hier heb ik aan moeten wennen. Inmiddels heb ik me aardig gesetteld in het wereldje van social media en wordt ik met enige regelmaat gevraagd door accountants om uit te leggen hoe social media werkt. Daarnaast levert het gebruik van social media mij tegenwoordig ook nieuwe opdrachten op.
Tuacc
Daarnaast is er groep vooral jonge accountants, die heeft ontdekt hoe krachtig social media kan zijn. Eind 2010 leidde een spontane oproep van accountant Pieter de Kok voor een TweetUp, tot de oprichting van de vernieuwingsbeweging #tuacc. Een vernieuwingsbeweging die tot op de dag van vandaag bijdraagt aan en veel invloed heeft op de inrichting van het accountantsberoep.
Verleiden
Een vraag blijft dan natuurlijk over: hoe verleid je nu de rest van de beroepsgroep om gebruik te gaan maken van social media? Mijn advies is: houd het simpel. Vertel wat het gebruik van social media jou heeft opgeleverd aan nieuwe relaties en opdrachten. Deel je best practices (bijvoorbeeld zoals ik hierboven heb beschreven). Daarvan worden ze enthousiast. Wellicht kun je een workshop organiseren waarbij je vertelt over de manier waarop jij social media gebruikt en help ze bij het aanmaken van een blog of Twitteraccount. Voor jou als socialmediadeskundige welli
cht gesneden koek. Maar voor veel accountants en andere zakelijke dienstverleners nog niet.
Geen theorie
Wat je vooral niet moet doen? Theoretische verhalen ophouden over wat er allemaal wel niet kan met social media, dan haken ze af want daar kunnen ze niets mee. Maar als jij verteld dat jij een nieuwe opdracht hebt gekregen via Twitter of LinkedIn dan heb je hun interesse. Eén ding willen accountants en belastingadviseurs uiteindelijk echt niet, en dat is de boot missen.
10 comments
Je kunt het ook gewoon opnemen in het werkprogramma :))
#accountantsgrapje
Leuke blog maar ik herken het niet. Ons kantoor is al 4 jaar lang actief met en op social media. Sterker nog wij stimuleren onz emedewerkers om online te zijn. Natuurlijk wel met met een bovengenoemde geheimhoudingsplicht etc in het achterhoofd. Benieuwd tot welke kantoren de onderzoekers zich hebben beperkt?
Hoi Roos, Deloitte is natuurlijk erg vooruitstrevend, maar helaas nog niet representatief voor de accountancybranche. ;-)
Kan het ook zijn dat enerzijds veel accountant het gewoon te druk hebben met de dossier vastleggingen om zelf nog te twitteren? Daarnaast is het ook wel apart als een accountant zou melden: vandaag heb ik X geadviseerd om uit zijn BV terug te gaan naar een eenmanszaak. Voor klant Y heb ik een financiering geregeld tegen 3,9% bij de ING bank. Als accountant praat eigenlijk nooit over andere klanten, laat staan dat je dat van de daken ga schreeuwen.
Voor meningsvorming en peilen van meningen is het denk ik een goed medium, ook in deze sector. Morgen groot event waar gebruik van twitter wordt gepromoot. Wordt live uitgezonden op http://www.abnamro.nl/accountant Benieuwd naar de reacties!
Goed stuk! Na 4 jaar voor de beroepsorganisatie gewerkt te hebben, komt dit me inderdaad erg bekend voor. Voor het gros is de drempel erg hoog. Deloitte en een paar 'kleinere' slimmeriken zijn inderdaad de enige uitzondering. Een enthousiast verhaal doet wonderen, maar meestal wordt tijdgebrek vervolgens als tegen argument aangedragen… En omdat key-ingrediënten zoals kennisdelen en een stukje social meestal ontbreken, kan ik dus niet anders zeggen dat ik het toch wel eens ben met Jan's blog – hoe leuk ik accountants ook vind :)
Tijdgebrek blijft natuurlijk een onzin argument van mensen die bang zijn om mee te doen als je het in het perspectief zet van wat het je allemaal kunt opleveren.
Het fijne van Social Media is dat het niet makkelijk is. Het is namelijk niet door lijstjes of machines te doen. Ook in de Social Media moet je aandacht verdienen. Dit doe je door iets te doen wat 'lijstjes' overstijgt, door iets bijzonders te doen. Als je iets bijzonders doet dan verdien je de aandacht. Dat is nou juist de essentie van deze tijd, aandacht moet je verdienen, die krijg je niet zomaar meer. Daarom is (succes) social media zeker niet geschikt voor elke accountant. Helaas is het wel heel belangrijk om op te vallen, social media is een krachtige tool, gebruik je het niet, val je niet op, ook al heb je een goed product. Bottemline zijn de sociale media niet weggelegd voor de traditionele accountant omdat ze 'lijstjes' denkers zijn, geen kunstenaars die bijzondere dingen kunnen maken.
Mochten mensen het boeiend vinden om meer over accountancy, innovatie, marketing & social media te lezen, kijk ook even op mijn blog: http://www.whatifrobert.com/blog/
Ik schrijf er met plezier over!
Weinig fantasie! Alleen kijken wat het kost, niet wat het je kan opleveren en wat voor leuke dingen je allemaal kunt doen. Lees ook eens: http://www.whatifrobert.com/blog/
Ons scriptieonderzoek is, vanuit wetenschappelijk perspectief, representatief en betrouwbaar, ruim 200 bedrijven uit de sector zakelijke dienstverlening hebben hier aan meegedaan en er is veel tijd besteed aan de selectie van bedrijven.
Elke bedrijfstak kent 'innovators' en 'laggards'. Je mag zeker trots zijn op het Social Media beleid bij Deloitte, ook al vraag ik mij wel af of elke accountant in jullie organisatie daadwerkelijk optimaal gebruik maakt van alle online technologieën om zijn/haar kennis te delen en te communiceren met alle stakeholders. Maar met het juiste sponsorschap vanuit het management ben je er wel in staat om een Conversation Company te worden. Ook daar gaat het onderzoek over ;-)
Comments are closed.