Deze situatie moet je bekend in de oren klinken. De telefoonrekening komt binnen. Met trillende handjes loop je naar de deurmat, want diep in je hart weet je dat je te veel gebeld/ ge-sms’t/gepingd/gesurfd hebt. Volgende keer toch maar overstappen naar die andere provider, met veel lagere tarieven.

Nu kan ik een hoop hebben. Ook dat mijn internetabonnement ineens fors duurder werd, afgelopen zomer. Ik behoor namelijk tot de categorie ‘mijn-telefoon-is-mijn-alles’. Toch liet ik de dag na Sinterklaas bijna mijn kraakverse iPhone uit mijn handen vallen toen ik op 6 december las dat Vodafone, KPN en T-Mobile misschien wel betrokken zijn bij illegale prijsafspraken. Shit, dacht ik. We zijn genept.

Jhim van Bemmel (PVV) deed een half jaar lang onderzoek naar prijsafspraken binnen de telecombranche. Hij kwam in contact met twee klokkenluiders, waarvan er één nog directielid is bij een van de bedrijven in kwestie. Die zeggen dat de gehanteerde tarieven al jarenlang afgesproken werk zijn. Nieuwsuur wist de hand te leggen op de verklaringen.

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) kwam in actie. De taak van de NMa is onder andere om er op toe te zien dat er geen kartelvorming plaatvindt. Dat is het maken van illegale prijsafspraken. Als dat gebeurt kunnen er maatregelen, vaak in de vorm van boetes, worden genomen.

Schade verhalen

Dus, we krijgen ons geld terug?, vraag je je nu vast af. Volgens hoogleraar mededingingsrecht Rein Wessels ligt dat niet zo eenvoudig. In Nieuwsuur legt hij uit dat er, om de providers aan te pakken, echt sprake moet zijn van een vorm van inbreuk. En de kartelvorming hoeft niet direct schadelijk te zijn voor jou.

Er zijn op 8 december Kamervragen gesteld over het onderwerp. Na het afronden van het onderzoek wordt duidelijk wat de gevolgen voor de providers én consument zijn. Dat kan nog wel twee jaar duren.

Verder kijken

Met het schrijven van deze blog ga ik je niet aansporen om je abonnement bij de providers in kwestie op te zeggen. Hun schuld is immers niet bewezen. Wel wil ik je motiveren om je wat meer te verdiepen in wat je provider doet. Lees eens wat vaker economisch nieuws om te ontdekken waar ze nu echt mee bezig zijn. Dan kun je jezelf wellicht een hoop kosten besparen als je een nieuw abonnement afsluit. Zo, en nu ga ik stoppen met schrijven, want het Whatsapp-geluid van mijn telefoon maakt weer eens overuren.

0 Shares:
2 comments
  1. Ik ben met een simonly bij mijn huidige provider DUURDER uit dan mijn normale, 2 jaar oude abonnement (met 1gb data). Verlengen heeft dus niet eens zin. Dodelijk irritant!

    En dan denk je dat de providers hun tarieven per direct bijstellen omdat hun huidige model strafbaar gaat blijken te zijn? Welnee, het blijft allemaal net zo duur. De komende twee jaar nog wel, in ieder geval :(

Comments are closed.

Dit artikel is 2.764 keer gelezen