Voor beantwoording van de vraag ‘Wat is een goede website?’ is de invalshoek van belang: een website is voor een commerciële partij goed als deze veel geld oplevert. Tegelijkertijd kan de beheerder van die site heel anders oordelen, bijvoorbeeld als de techniek niet prettig of tijdrovend werkt. Voor een bezoeker is de site goed als deze er gemakkelijk en op prettige wijze kan vinden wat hij zoekt.
Kortom: om een website goed te kunnen noemen, moeten in eerste instantie alle partijen tevreden zijn. Waar moet je dan precies op letten?
Een goede website: de 5 belangrijkste punten
- de lay-out (het design)
- ondersteunende onderdelen voor bezoekers
- een praktisch Content Management Systeem (CMS)
- goede content/een goede contentbeheerder
- een technische goede, werkende site
1. Lay-out
Bij een goede site is de lay-out op de doelgroep en het doel afgestemd; deze twee gaan hand in hand. Websites kunnen er dus heel verschillend uit zien, afhankelijk van doel en doelgroep (een website met het portfolio van een fotograaf zal er heel anders uitzien dan een webwinkel). Een goede site is voor de doelgroep overzichtelijk, geeft snel de benodigde informatie en heeft een heldere navigatie. Bezoekers kunnen snel bepalen of de site biedt wat zij zoeken en vinden het prettig op de site te vertoeven.
2. Juiste ondersteunende opties
Naast een juiste lay-out is het van belang om de bezoeker de juiste ondersteuning te bieden. Maak het de bezoeker makkelijk met een zoekvenster, keuze voor wijziging van lettergrootte, een sitemap en zogenaamde kruimelpad (het pad waarmee altijd duidelijk is waar je je bevindt: ‘u bent hier: home -> contact -> contactgegevens’).
3. Een praktisch CMS
Een goed CMS houdt rekening met gebruiker en benodigde webtechniek.
Gebruiker: het CMS werkt eenvoudig, biedt de mogelijkheid pagina’s met een editor te bewerken, werkt in alle browsers en houdt rekening met zoekmachineoptimalisatie (titel, sleutelwoorden, beschrijving, bestandsnaam). Uploaden van meerdere bestanden tegelijkertijd is mogelijk en het werkt vlot. De volgorde van navigatie-items is eenvoudig te veranderen, bijvoorbeeld door te slepen.
Techniek: het cms zorgt voor zoveel mogelijk validerende html-code en biedt de mogelijkheid in de html-code te werken. De inhoud wordt volgens het bij de site behorende stylesheet (css) gepresenteerd.
Lees ook eens ‘Een idioot kan ermee werken’ van Xaviera Ringeling.
4. Goede content/goede contentbeheerder
Van niet te onderschatten belang voor een goede website: inhoud en contentbeheerder. Goede inhoud is actief geschreven, bevat hoofd- en subkopjes en nodigt uit tot lezen. Lees ook ‘Tussenkopjes zijn belangrijk‘ van Charlotte Snel. Een goede contentbeheerder let bovendien op de inhoud van hoofd- en subkopjes omdat dit belangrijk is voor de score in de zoekmachine. De tekst is foutloos geschreven. De contentbeheerder weet waar hij op moet letten, heeft kennis van html, css, seo en kan mooie afbeeldingen vinden die hij ook echt mag gebruiken. Daarnaast heeft hij een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal. Hij houdt rekening met de doelstelling van de site en zet zijn kennis in om de dienstverlening aan de bezoeker te optimaliseren. In grotere organisaties is zo’n contentbeheerder vaak ook eindredacteur. Ten slotte kan een goede contentbeheerder in staat adequaat omgaan met commentaar en reacties op artikelen, in gastenboeken, etc., zodat spam en onbehoorlijk gedrag geen kans krijgt.
5. Goede techniek, sitebouw volgens geldende webrichtlijnen
Een technisch goede site is gebouwd in validerende html-code en maakt gebruikt van stylesheets (css). Door volgens de juiste webrichtlijnen te werken, wordt de site ook toegankelijk voor bijvoorbeeld mensen met een visuele handicap. Javascripts staan niet in de basiscode, maar worden aangeroepen. De site wordt opgebouwd vanuit css en niet via frames, tabellen, of Flash. Een goed opgebouwde site is in alle browsers optimaal te zien, laadt snel en speelt in op zoekmachineoptimalisatie. Door goede techniek (toepassing van webstandaarden) wordt de website toegankelijker en beter vindbaar voor zoekmachines.
Poeh! Dan moet je wat kunnen!
Klopt. Daarom doe je dat ook niet zelf. Een goede front-end developer, soms ook wel contentspecialist genoemd, kan alle vijf genoemde componenten vatten in een fantastische website.
Voor alle duidelijkheid: dat is dus niet een grafisch ontwerper, niet een php-programmeur en ook niet de seo-deskundige. Die doen allemaal wat anders waar ze goed in zijn.
Natuurlijk kun je waar hij staat ook zij lezen. ;-)
Interessante links
– Webdesign rules (over hoe je vanuit verschillende invalshoeken naar webdesign kunt kijken)
– Wat maakt een goede website? (waarom zijn webstandaarden zo belangrijk)
3 comments
Waarom wordt in punt 4 gesproken over hij?? en niet over hij of zij! Het is maar een kritisch nootje ;-) we zijn hier tenslotte op de website "Contengirls"
Haha of gewoon doorlezen en dan pas zien dat hij vervangen kan worden door zij :-)
Mijn complimenten, duidelijk artikel!
Let er wel op dat bij het maken van de lay-out je huisstijl goed naar voren komt.
Persoonlijk raad ik het aan om het maken van je site uit handen te geven omdat een goede site tegenwoordig echt van groot belang is.
Comments are closed.