Business bloggen is net autorijden: je kunt het of je kunt het niet, je geniet van een mooie race of je vermijdt de risico’s. Voor de geheimen van succesvol bloggen, kijken we dan ook naar…. juist, Top Gear.Tekstschrijver TopGear

Business blog

Sommigen maken onderscheid tussen een business blog en een corporate blog. Ik doe dat hier niet. Business blog is gewoon een prachtige term. Zeg het een aantal maal hardop en je denkt vanzelf aan een van de presentatoren van Top Gear. Ik kijk zelf altijd naar Top Gear vanwege de rondborstige, resonerende Britse uitspraak van Jeremy Clarkson (bbusiness bblogg), het grensoverschrijdende gedrag van Richard Hammond en wat betreft James May… dat is duidelijk: zijn tijdloze kapsel, zijn diepzinnige uitspraken…

Top Gear

Top Gear begon in 1977 als suf autoprogramma, waarin voornamelijk nieuwe auto’s beoordeeld werden, met aandacht voor de veiligheid. Pas ruim 10 jaar later werd het een succes door de portie humor en controversie van de huidige presentatoren. Inmiddels kun je het zo gek niet bedenken of er is een Top Gear special over geweest: auto vs. straaljager, een kerstspecial (drie ‘wijzen’ reizend door het oosten), auto met een dode koe op het dak.

Winnende race regels

Wat is het geheim van het immens populaire BBC-programma? Hoe zorgen de presentatoren ervoor dat je blijft kijken, ook al typeer je iedere auto in gedachten slechts als ‘doos op vier wielen’? Is hun succesformule te transponeren naar een business blog, zodat dit ook de 36 jaar haalt, zonder dat je zelf over de kop vliegt?

1. Breng amusementswaarde

Business en amusement lijken misschien een tegenstelling, maar Top Gear bewijst dat het samen gaat. Inmiddels hebben we allemaal genoeg van de weblogs, e-mailings en tweets die ons een probleem proberen aan te praten. Of, nog erger, die iets willen delen of weggeven… Alle business bootcamps ten spijt: niet iedere potentiële klant zit te wachten op dé oplossing. Ik wil ‘s ochtends een mailbox vol optimisme, humor en werklust. ‘Crisis’, ‘weggeven’, ‘gratis advies’, ‘meer omzet’ zijn vanaf nu taboe! (Voor Goeie Gratis blijft natuurlijk altijd een beperkte ruimte.)

2. Blog voor de lol

‘Blog voor de lol’ is niet hetzelfde als ‘blog over lollige zaken’. Jeremy, James en Richard hebben altijd de lachers op hun hand, of ze nu in een Ferrari door de Alpen rijden of een race met een gezinsauto houden. En dat laatste is per definitie niet lollig. Bloggen verbreedt je horizon, net als racen. Je komt aardig wat te weten over je lezers, maar ook over je onderwerpen. Nooit geweten bijvoorbeeld dat de ouders van Jeremy Clarkson de bedenkers waren van de eerste Beertje Paddington-knuffel.

3. Wees prikkelend en herkenbaar

In iedere aflevering van Top Gear zitten herkenbare elementen, zoals het gemopper op hybride auto’s, op files en op caravanbezitters. Dat er weinig jargon wordt gebruikt, maakt het programma laagdrempelig, ook voor autoleken. Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar zo kan ook een blog over financiën of zelfs hypotheken een lezerspubliek verzamelen. Als er immers mensen zijn die naar een dode koe op het dak van een auto blijven kijken…

4. Zet een gouden trio in

Duo mag ook, maar business bloggen voor een grote organisatie doe je bij voorkeur niet in je eentje (ook niet als CEO). De verschillende expertises, karakters, kleuren en pennen binnen een bedrijf kunnen elkaar aanvullen. Natuurlijk hangt de keuze voor bloggers af van het doel dat je wilt bereiken. Toch hoeft een blogger die voor een autofabrikant schrijft, niet per se zelf een motorblok uit elkaar te kunnen halen. En een adviesbureau is gebaat bij een blogger die veel Jip-en-Janneke’s bestudeerd heeft, in plaats van het Financieel Dagblad.

5. Nodig gasten uit

Gasten brengen extra reuring in de Top Gear-show. Ze spelen het spel graag mee en het is iedere keer weer spannend wie de snelste racetijd neerzet. Ook voor een business blog kun je BN’ers, BB’ers (bekende bloggers) of BC’ ers (bekende columnisten) vragen. Maar waarom ook niet onbekend? Contentgirls is hier een mooi voorbeeld van!

 6. Vertrouw op je mystery guestmystery guest voor business blog

Last but not least is er in iedere aflevering van Top Gear steeds dezelfde mystery guest. De Stig verzorgt iedere race tot in de puntjes. Iedere bocht wordt minutieus genomen, ongeacht de auto waarin hij zit. Als een professioneel coureur verslindt hij stoïcijns de kilometers asfalt, om die ene seconde tijd te verbeteren. Niemand weet wie zich in het witte pak en onder de witte helm verschuilt. Maar dat maakt niet uit, het gaat om de herkenbaarheid, om het resultaat en niet te vergeten om de race. Wel eens aan een tekstschrijver gedacht voor je business blog?

Nabeschouwing

De eerstvolgende vrijdag allemaal kijken naar Top Gear! (Nee, ik word hier niet voor betaald.)

  • Wie ziet er nog meer overeenkomsten tussen dit amusementsprogramma en een business blog?
  • Welke onderdelen wil je zelf graag terugzien in een business blog?
0 Shares:
4 comments
  1. Top Gear is top, maar deze blogpost ook. Goed gevonden. Je schrijft over prikkelend en herkenbaar. Ik durf nog wel iets verder te gaan. Veel blogs en ook columns zijn leuk als er sterk overdreven wordt. Of als iets belachelijk wordt gemaakt. Top Gear kan dat ook erg goed.

    Bij het item 'the cool board' vragen ze de mening van het publiek of iets cool is of niet. Het is niet veel, maar er zit een zekere mate van interactie in het programma. Een goeie blog vraagt ook om een reactie. Om interactie met de lezer.

    1. Bedankt Rick voor je compliment en bijdrage. Overdrijven kan inderdaad heel leuk uitpakken. Leuk om net over het randje te gaan. Top Gear heeft daarbij wel een voorsprong op individuele bloggers: zij maken het programma met een heel team. De feedback van anderen maakt je scherp, evt. (echte) blunders worden ondervangen, de factor humor wordt getest (denk ik zo). Daarom ben ik ook zo blij met de eindredacteuren bij Contentgirls. Iedere keer wordt mijn tekst er toch weer iets scherper van. Nu ook weer, dankzij @NataschaGutterswijk.

  2. Nog eentje extra… (als ik mag).

    7.  Geen sponsering – het maakt niet uit hoe.  Niet direct, en niet in-direct.   Geef de 'review copies' die je krijgt weg, of stuur ze terug.  Je hoeft echter niet onpartijdig te zijn, alleen niet (om)gekocht.

Comments are closed.

Dit artikel is 10.383 keer gelezen