Investeren als het slecht gaat, ontwikkelen om vooruit te blijven gaan. Bovenaan de ladder staan, of als er nog iemand boven je staat, die eraf jotsen. Willen én durven beter te zijn dan anderen. Het is weinig mensen gegeven. Ja hoor, velen pretenderen het, maar de bewijzen blijven achterwege. Stuck in the middle, maar liever niet met mij. Met weinig genoegen nemen Of het door de recessie komt of niet, voor mijn gevoel nemen we met z’n allen overal veel te snel genoegen mee. Of het nu +230 euro (15 per maand+50 eigen risico thank you very much) voor je verplichte zorgverzekering is, zware beperkingen aan je digitale vrijheid of Facebook, die weer eens het loopje neemt met jouw -Jouw- privacy… ach, schouders ophalen. Het komt wel weer goed. Nee, op z’n hoogst komt het wel weer redelijk. Een zesje. Vroeger, toen ik met een petje op en lange bek in het schoolbankje zat, was een zesje voor mij meer dan voldoende. In meer had ik geen zin. Die tijd is voorbij, ik wil minimaal een 9. Als ik mijn werk uitstekend doe, dan voel ik me ook uitstekend. Als ik mijn werk uitstekend doe, dan overtreft dat doelstellingen. Zelfs ambitieuze doelstellingen. Phishing Ik kan me niet voorstellen dat die reclamecampagne over phishing van eh… ff zoeken op Google “phishing”… shit, geen AdWords-campagne… site staat niet bij de topresultaten… shit… ehhhh zoeken op “phishing campagne” en via een marketingblog doorklikken… ah kijk, de reclamecampagne van Veilig Bankieren, dus. Ik kan me niet voorstellen dat de doelstelling van Veilig Bankieren was dat ze de helft van de waarheid willen vertellen. Dat phishing behoorlijk schadelijk spul is, dat wil ik niet ontkennen. Dat je daar niet in moet trappen, helemaal mee eens. Maar volgens de reclame mag je de mail openen, op het linkje klikken, de horlepiep dansen, maar uiteindelijk alleen niet je gegevens invullen als je het niet vertrouwt. Middelmatigheid! Je moet mail die je niet vertrouwt, helemaal niet openen! Of het nou “I found this picture of you on a blog” van de buurvrouw is, een Keniaanse prins in nood of reclame van je eigen bank. Niet openen, dat is de boodschap. En heel hard op SPAM drukken. Hetzelfde geldt voor linkjes op Facebook en Twitter. Afblijven! Daarmee los je het probleem op. Echte mensen Op Twitter wemelt het van echte mensen. Vooral van echte mensen. Vaak coaches, die echte mensen. Dus iemand die zichzelf als gemiddeld profileert, gaat ons vertellen hoe wij beter worden? Inspiratie vind ik niet bij mensen die altijd iets hebben ontdekt wat mooi, inspirerend of prachtig is. Want gemiddeld is het niet meer dan middelmatig. Ik krijg inspiratie van mensen die volle bak de sterren uit de hemel werken! Mensen die weten wat ze doen en eindeloos kunnen vertellen over alles wat méér dan gewoon mooi is in de wereld. Dáár worden mijn wangetjes rood van. Maar ambitieus zijn en een mening hebben, of simpelweg je kop boven het maaiveld uitsteken, houdt ook in dat je jezelf kwetsbaar moet opstellen. En daar knelt het. Want als je Twitter, de comments op een blog of een discussie op LinkedIn gebruikt met een bepaald zakelijk oogpunt, dan doe je dat liever niet. Dan toom je liever wat in. Dan maar liever niet helemaal echt. Durf eens wat Toch zou ik het wel graag zien, wat meer echte onechte mensen op het web. Mensen die zichzelf kwetsbaar op durven te stellen, een echte vraag durven te stellen. Mensen die ergens voor durven te staan, omdat ze met vallen en opstaan hebben ontdekt wat hun écht inspireert. Mensen die voor die 9+ gaan. Maar dan echt. Dus… wat is jouw 9+? Gerelateerd Geschreven door Bas Helderman