Heb je zojuist op deze link geklikt omdat je 10.000 volgers wilt hebben of opende je razend dit artikel om mij te vragen wat ik op 42Bis te zoeken heb met dit soort ideeën? In het tweede geval: “rustig maar, ik ben het met je eens, wellicht heb je dus niets aan het lezen van dit artikel”. In het eerste geval, “ik wil zo snel mogelijk naar 10.000+ volgers”? Ik hoop dat je er na het lezen van dit artikel anders over denkt.

 

“Certainly, the difference between 1,000 followers and 500,000 is substantial, but all it really indicates is someone, at some point, decided to click the follow button. If you truly want a twitter strategy that works, you need to look beyond follower count.”
Megan Berry – Klout

Wist je dat …% terugvolgt?

Ze springen als paddenstoelen uit de lucht: Twittercoaches (há! Eens wat anders dan een Guru). Ze schreeuwen vanuit hun vogelhokjes ‘Volg mij! Ik maak je succesvol op Twitter’ of ‘Duizenden gerichte volgers op jouw twitteraccount, zonder dat je hier nog naar om hoeft te kijken!’ WOOOOT!

Twittervolger.nl: “Het systeem zoekt en volgt automatisch naar de door jou opgegeven trefwoorden. Zo krijg je gerichte volgers en heb je een terugvolgkans van 80 – 90%! Als je niet teruggevolgd wordt binnen 3 dagen, dan ontvolgt het systeem automatisch de tweeps.” #handigtoch?

Zóveel moeite kost het dus om veel volgers te krijgen. Dit is mijn irritatiemomentje. Hoe kun je nu gerichte volgers krijgen als je de interactie niet aangaat?! Wat verwacht je van al die mensen? Wat heb je aan 10.000+ volgers die jouw taal niet spreken, jouw updates (dus) niet lezen, jouw volgen om zelf ook maar weer gevolgd te worden.., ga zo maar door. Wat zegt het aantal volgers over jou?

Note: uitzondering op regeling is een eenmalige/korte actie bv. tijdens Sinterklaas (@Sinterklaas). Automatisch volgen en verkrijgen van veel volgers onder je doelgroep is dan noodzaak om buzz te creeëren. Maar uiteraard niet zonder interactie en een goed verhaal (What is the buzz about?).

Waarom heb je gekozen voor Twitter?

Gaat Twitter niet juist om engagement en luisteren? Dit is niet veel anders, wel vaak vluchtiger, dan offline een relatie aangaan. Net als in het ‘echte’ leven ontstaan Twitter-relaties door wederzijdse belangen, interesses, vertrouwen en respect. Communiceren is in een relatie daarbij één van de belangrijkste dingen. Voor een goede engagement met je volgers of degene die jij volgt heb je commitment nodig en moet je oprechte aandacht tonen/geven.

Waarom heb je een Twitter-account? Luisteren of gehoord worden? Of misschien wel beiden? Hoe kun je gehoord worden als jouw volgers je eigenlijk helemaal niet interessant vinden of jouw taal niet spreken? Wat denk je te bereiken met je X-aantal volgers? Of ligt je doelstelling offline en wil je vrienden, kennissen, zakenpartners laten zien hoe goed je het online doet? Wat verwacht je (behalve dat het voorlopig nog even stoer lijkt) voor al die volgers in return te krijgen? Denk je dat dit je toekomstige klanten zijn, verwacht je dat zij jou aanbevelen bij hun vrienden? Dat ze jouw berichten retweeten?

#ToFollow or #Not2Follow

Uiteraard is het niet altijd eenvoudig om de juiste personen te vinden om te volgen. Een tool gebruiken om mensen in een bepaalde regio met een bepaalde expertise te vinden is dan ook geen slecht idee. De insteek is dan echter interesse en vanuit een hele andere hoek dan het zo snel mogelijk vinden van volgers. Als iemand de moeite neemt om je te volgen, mag je ook best de moeite nemen deze persoon terug te volgen. Ik druk echter niet standaard op ‘terugvolgen’. Voor ik op de volg-knop druk bekijk ik het profiel van mijn volger (bio/laatste 3 tweets/volgt-volger verhouding. En door Twitter-lijsten aan te maken voorkom ik dat ik belangrijkse tweets (en tweeps) mis.

Hoe volg jij? Ga je voor engagement of ben je tevreden met een onenightstand?

0 Shares:
3 comments
  1. Geweldige opening, Farah! En uiteraard behoor ik categorie 2, heb toch wel gelezen hoor, zodat ik dan aan het eind ook hartgrondig instemmend kan knikken! 
    (Hoewel onenighstands absoluut niet verkeerd zijn! Weet ik uit een vorig leven ;))

    1. nu heb ik inmiddels bijna 10.000 volgers. Maarrrr, heb ze maar niet gekocht :) Zoals je zelf ook zegt: wat heb je aan 10.000 mensen die eigenlijk helemaal niet passen bij wat jij met twitter doet. 

      Aan de andere kant snap ik de verleiding ook wel als je het bedrijfsmatig in wilt zetten. Voor mij is het makkelijk: fijn als ik gevolgd word, ivm contentgirls. Maar ik gebruik het vooral omdat ik het onwijs gezellig vind punt. Maar er is qua impact wel een verschil tussen 100 en 10.000 – maar wel voornamelijk wanneer het 10.000 mensen zijn die bij jou en je boodschap passen. 

Comments are closed.

Dit artikel is 5.235 keer gelezen