Zo, eindelijk is het zo ver. Deze woensdag is de kickoff voor de redesign van Contentgirls. Dan zie ik voor het eerst het team dat zich bezig gaat houden met de nieuwe site en alles wat daarbij komt kijken

Het zijn geen volslagen vreemden voor me hoor. Bij andere gelegenheden heb ik de dames en heren van het team wel eens de hand geschud. Maar toen had ik nog niet kunnen bevroeden dat zij op een goede dag zouden gaan sleutelen aan mijn liefdesbaby: Contentgirls.

Vlees

Spannend dus, deze kickoff. Niet alleen ga ik ze van alles vertellen over Contentgirls en ga ik luisteren naar hun reacties en ideeën, maar we gaan ook samen borrelen. En laten we eerlijk zijn, dat is hét moment om te constateren wat voor vlees je in de kuip hebt.

Natuurlijk kom ik voor deze eerste bijeenkomst niet helemaal onbeslagen ten ijs. Want wie een mooi eindproduct wil, zal zelf ook wat werk moeten doen. Stop je er rommel in, dan komt er nou eenmaal ook gewoon weer rommel uit.

Wat wil ik dan?

In de maanden voorafgaand aan de beslissing om Contentgirls te verbouwen, ben ik dan ook druk bezig geweest. Want ja, verbouwen is leuk – maar wat moet je nieuwe huis voor je gaan opleveren? Daar moest ik even goed voor gaan zitten. Dat ik iets anders wilde wist ik wel, wat ik dan precies wilde, dat moest ik nog even uit mijn hoofd zien te peuteren.

Gelukkig zijn daar allerlei manieren voor. Ik koos ervoor om het allemaal meteen maar groots en meeslepend aan te pakken:

  1. Missie en Visie
    Ik formuleerde een Missie (wat is het doel van Contentgirls nou eigenlijk) en een Visie (waar wil ik – met inachtname van mijn ambities, maar ook de markt en de omgeving over x-aantal jaar staan met de site)
  2. Ist
    Ik beschreef de situatie zoals hij nu is, inclusief een duidelijke afkadering van de doelgroep(en) (ook wel Ist/Current state genoemd)
  3. Sol
    En schetste de situatie waar ik naartoe wilde (gebaseerd op mijn missie/visie) (ook wel Sol/future state genoemd)
  4. GAP-analyse
    Daar zat natuurlijk een kloof tussen en ook die zette ik netjes op een rijtje (ook wel de GAP-analyse genoemd).
  5. Voilà; de strategie
    Als laatste formuleerde ik maatregelen om die kloof te overbruggen (de strategie dus)

It just makes sense

Het lijkt misschien een wat overdreven proces voor een willekeurig website’tje. Maar zelfs een site die je maar weinig eurootjes kost, heb je – waarschijnlijk – met een doel. Dat doel duidelijk in kaart brengen, je ambities uitspreken en dan constateren waar je nog mooi werk te doen hebt, is een hele zinvolle oefening.

En niet alleen je beslissingen over wat je gaat doen worden er gemakkelijker door. Ook je verhaal over wat je aan het doen bent, wordt voor jezelf duidelijker. Althans, dat heb ik gemerkt in de afgelopen maanden.

Briefing

Voor de kickoff van woensdag had ik de opdracht meegekregen om een briefing in elkaar te draaien voor de man die de huisstijl voor het nieuwe 42bis in elkaar gaat ontwerpen. Nu heb ik in mijn leven veel briefings van dichtbij mogen bekijken, maar het maken van zo’n document voor Contentgirls/42bis vond ik toch veel lastiger dan ik dacht. Gelukkig had ik mijn huiswerk uitgebreid gedaan (zie de 5 stappen hierboven), wat het maken van de briefing makkelijker maakte.

Tenminste, dat laatste hoop ik maar. Ik ben reuzebenieuwd of de huisstijl man ook echt wat met mijn briefing kan. Maar dat ga ik vast gauw horen.

U hoort van ons!

Zoals beloofd houd ik jullie op de hoogte van de vorderingen. Dat zal ik niet in mijn eentje doen, maar samen met de mensen die ermee bezig zijn: het ontwerpteam, maar ook de directeur van Pippali. Nu weet je ook meteen de naam van de partij die het allemaal mogelijk gaat maken. In een volgende blog stellen ze zich aan je voor, dus dat laat ik hier nog even achterwege.

Eerst maar mentaal voorbereiden op de kickoff. Ik heb er in elk geval zin ‘an!

0 Shares:
8 comments

Comments are closed.

Dit artikel is 3.430 keer gelezen