#smcadam was een avond waar de dames van de Amsterdamse grachtengordel zich zeker helemaal thuis hadden gevoeld,  tussen de hippe social media club gasten. De thema van de avond was: Social Media en Musea

Social Media en Musea – avond

Voordat we in de verhalende case van de eerste spreker sprongen was er nog een mededeling vanuit de organisatie van #smcadam. Remco Janssen zal zijn positie als: promotions director bij #smcadam neerleggen en de functie zal worden overgenomen door Gitta Bartling. Een zeer waardige opvolger met een geweldige dosis enthousiasme. Een mooie aanwinst voor de club. En niet getreurd, want Remco Janssen blijft een trouwe #smcadam bezoeker. Persoonlijk ga ik Remco’s kort, maar krachtige Twitter messages missen, sinds hij de contact persoon was voor de content ambassadors (waarvan ik een ben ) ! ;)

De 22e sessie van Social Media Club Amsterdam #smcadam ging over twee superonderwerpen:

“Blijf op je honk en netwerk niet” – net als Mekka!

Dit is de slogan op de eerste slide waarmee Aarnout Helb zijn presentatie begint. De oprichter en curator van Greenbox Museum of Contemporary Art from Saudi Arabia geeft aan dat dit zijn facebook strategie goed verwoord. Greenbox is een museum dat kunst van Saudi-Arabische kunstenaars tentoonstelt een het is een ware internationale hit op facebook! De oprichter is een story-tellende historicus met een aanstekelijke liefde voor kunstenaars uit Saudi-Arabië en voor de geschiedenis van culturen en mensen uit moslimlanden. Op zijn facebook heeft hij vrienden over de hele wereld: van Indonesiërs tot aan Amerikanen.

Het Greenbox Museum in Amsterdam met zijn bijna 255.000 fans “ranked” hoger dan menig andere musea wereldwijd, waaronder: het Rijksmuseaum. En dan moet je nagaan dat hij geen PR afdeling heeft, sterker nog, hij houdt alles zelf draaiende online. Hoewel zijn “likes” vrij hoog zijn geeft hij wel toe dat de toestroom van zijn facebook volgers nog niet is omgezet in daadwerkelijke museum bezoekers. Maar hij heeft door het grote succes op facebook een “online capital” opgebouwd die wellicht op een later tijdstip handig is om in te zetten om fondsen te werfen uit de Arabische wereld.

Xwashier

Geschiedenis beleven op locatie dat is: “Xwashier“. Een initiatief  van Jan Marijnissen en Maxime Verhagen om: de Nederlander zijn geschiedenis te laten ontdekken in het Nationaal Historisch Museum (NHM).

Het is een interactieve case waar het erom gaat de Nederlander nieuwsgierig te krijgen door het gebruik van New Media om actief  in zijn omgeving de gedachte goed van een locatie te achterhalen. “Geschiedenis is overal om ons heen. Xwashier markeert bijzondere plaatsen in Nederland en daarbuiten” . Zo maken ze het mogelijk om via een gedownloade applicatie op je smartphone de geschiedenis van een locatie in een nu-moment te beleven.

Verder kan je met Brand, het oudste bierbrouwerij de geschiedenis van Nederland ontdekken en op Foursquare de “Xwashier” badge bemachtigen. Ook is er overwogen om de Augmented Reality applicatie; layer te integreren met de “Xwashier”  ervaring: door op je smartphone je omgeving te kunnen scannen en de geschiedenis van de omgeving te beleven. Maar dit is jammer genoeg niet gerealiseerd.

Jasper Visser van het (Nationaal Historisch Museum) heeft veel energie en zijn enthousiasme is aanstekelijk! Hij wist het publiek goed te boeien. Zijn co-spreker Cyril van Sterkenburg werkzaam bij merkenbouwers: Vandejong, legde uit hoe social media en location based-toepassingen zijn verwerkt in het concept van “ Xwashier”.

Het was een mooie avond met enthousiaste storytellers en een geschiedenisvolle knipoog naar social media!

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 4.619 keer gelezen