Koop jij wel eens online in het buitenland? Een boek bij Amazon.co.uk, apparatuur in Duitsland, iets kneuterigs uit België. En wat nu als het stuk gaat. Binnen de garantie. Een (grensoverschrijdende) rechtzaak is niet goedkoop. Binnen de EU gaat hoogstwaarschijnlijk de geschilbeslechting sneller en goedkoper worden vanaf 2014.

Geschillencommissie

Hoe gaat dat dan gebeuren, sneller en goedkoper? De Europese Commissie wil een centraal online platform waar geschillen over grensoverschrijdende online aankopen gemeld kunnen worden. Dit centrale platform stuurt het dan door naar de juiste geschillencommissie. In veel gevallen zal het probleem opgelost zijn binnen 30 dagen en anders zeker binnen 90 dagen.

In Nederland kennen we voor bepaalde branches al geschillencommissies, al moeten de winkels of dienstverleners daar vaak specifiek bij aangesloten zijn. Een van de bekendste is de Geschillencommissie behorend bij Thuiswinkel Waarborg. Is er iets mis met je online aankoop, wil de webwinkel het niet oplossen, maar is deze wel aangesloten bij Thuiswinkel.org, dan kun je het geschil aan de Geschillencommissie voorleggen. Zij bekijken dan objectief het probleem en in hoeverre de webwinkel wel nog actief het probleem moet helpen oplossen.

Het voordeel is dat een geschillencommissie ook kleinere problemen aanneemt. Bij de Nederlanse rechter kun je pas terrecht wanneer het schadebedrag minimaal €75,- is. Vervolgens betaal je ook nog griffiegeld om het aan de rechter voor te mogen leggen.

De geschillencommissie neemt vrijwel alle geschillen aan. Je betaalt vaak wel een bedrag om je geschil voor te leggen, maar over het algemeen krijg je dat bedrag ook weer (gedeeltelijk) vergoed wanneer jij in het gelijk gesteld wordt. Dat is bij de rechter minder snel het geval.

EU

Het plan van de Eurpose Commissie gaat specifiek over grensoverschrijdende online aankopen binnen de EU. Bijvoorbeeld wanneer je iets koopt via een webwinkel in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Polen etc. Stel: je koopt je nieuwe telefoon liever over de grens, omdat hij dan een paar tientjes goedkoper is. Mooi natuurlijk, totdat hij te snel stuk gaat. Het consumentenrecht is voor een groot deel Europees geregeld, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat je daar praktisch gezien ook goed gebruik van kunt maken. Als de webwinkel haar verplichtingen niet nakomt zul je immers alsnog naar de rechter moeten. Zeker als er in dat specifieke land geen geschillencommissie o.i.d. hiervoor bestaat. Het centraal op te zetten platform zal hier verandering in brengen. Geschillen worden dan volledig online beslecht en de procedures zijn sneller en goedkoper. Kun je met een gerust hart weer binnen de EU kopen.

2014

Eind dit jaar (2012) zullen de regels in Brussel goedgekeurd worden. Daarna krijgen alle EU landen 18 maanden de tijd om aan de regels te kunnen voldoen. Tweede helft van 2014 zullen dus alle EU landen eigen organisaties moeten hebben die deze geschilbeslechting kunnen doen. Begin 2015 zal ook het centrale platform volledig werken.
Nog even geduld dus, maar dan kunnen we echt zonder al te veel gedoe binnen de EU online onze boodschappen doen.

NB: Deze regeling staat los van bijvoorbeeld de vernieuwde regels voor koop op afstand, waardoor alle webwinkel aankopen binnen 14 dagen geretourneerd mogen worden.
Ook staat deze regeling los van bijvoorbeeld fabrieksgarantie. Fabrieksgarantie is een garantie die, precies, door de fabriek wordt gegeven. Daar mag de fabriek zelf zijn voorwaarden aan hangen. Bijvoorbeeld dat ze niet gelden wanneer een product naar het buitenland gaat. Zie dit vooral als service van de fabrikant.

Zou dit jullie over de streep trekken om vaker over de grens, binnen de EU, mooie spullen te kopen?

0 Shares:
1 comment
  1. In Europa gaan er verschillende dingen veranderen. Gelukkig ook het creëren van die geschillencommissie. Het vervelende aan dit ales is dat er weer meer regeltjes bijkomen. Eva Joos.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.485 keer gelezen