“Tot morgen”, zei ik tegen mijn collega. “Nee, tot straks, of ga je geen woordje meer leggen?” “Tuurlijk wel”, antwoorde ik. “Tot straks.”

Boer Zoekt Vrouw-effect

De Wordfeud-hype is nog lang niet overgewaaid. Tuurlijk, de media-aandacht voor het online scrabbelen ebt langzaam weg, maar op het werk zijn mijn collega’s te verdelen in twee groepen. Zij die Wordfeud doen (met elkaar natuurlijk) en zij die zich storen dat het steeds weer over Wordfeud gaat. En terecht, want niets is irritanter dan iedere keer mensen te horen praten over iets waar je niet over mee kunt praten. Het beroemde ‘Boer Zoekt Vrouw-effect’.

Afspraken met jezelf

Wordfeud is leuk, maar heeft ook nadelen. Zo kost het natuurlijk veel te veel tijd. Als je bij al je medespelers een paar woordjes legt, ben je zo een uur verder. Herkenbaar? Veel mensen maken dan ook afspraken met zichzelf. Bij iedereen maar 1 woordje leggen. Of maximaal een uur spelen. Of alleen ’s avonds na tienen. Het moet wel, anders gaat het ten koste van al die andere plannen die je nog had. Oh ja, en blijf nou niet eindeloos shuffelen totdat je alle lettercombinaties gehad hebt. Als je er een woord van had kunnen maken, had je dat allang gezien.

Seks

En hoe kan het eigenlijk dat ik nog niets heb gelezen over ontslagen en echtscheidingen door het letterspelletje? Wat Facebook kan, moet Wordfeud toch ook lukken. Ik kom wel eens thuis na een dag werken en mijn vrouw begroet me met: “jij bent”. Ook zitten we wel eens naast elkaar op de bank en hoor ik: “Leg nou eerst bij mij een woordje, al die andere spelers kunnen wel even wachten. Ik wil graag verder.” Het belangrijkste is natuurlijk om het geluid op bepaalde momenten uit te zetten. Een ‘ping’ tijdens de seks is minstens net zo ‘derotiserend’ (nieuw woord) als een mobieltje dat afgaat.

Eigen schuld

Het grootste mysterie is zonder twijfel onze massale acceptatie van de reclame in het spel. Irritant hè, iedere keer die ‘ad’ na een speelbeurt. Maar neem je de moeite om de betaalde versie aan te schaffen? Waarschijnlijk niet. Bijna niemand doet dat. Ik heb al mijn spelers gevraagd welke versie ze hadden. De uitkomst is verbazingwekkend: niemand heeft de betaalde versie. Aan de prijs ligt het niet. Wie ligt er wakker van €2,39? Toch blijven we gratis spelen. Zou dat de reden zijn dat het spel niet doorontwikkeld wordt? Ik wil een scherpe, draaibare iPad-versie. Ik wil met meerdere spelers op 1 bord spelen. Ik wil high-scores eenvoudig online delen. Ik wil mini of maxi-potjes spelen met minder of meer letters. Ik wil letters kopen tegen punten. Maar het kan allemaal niet. We moeten het doen met de basisversie. Maar is dat niet een beetje onze eigen schuld? Of willen ze ons beschermen tegen een nog grotere verslaving?.

0 Shares:
9 comments
  1. Ik heb wel de betaalde versie. Dat vind ik een principekwestie. Als de nieuwe economie zich moet gaan vormen, dan moet ik er zelf in investeren. Dus na een week wist ik het: leuk spel, betalen waard,

    Dat zouden die freeloaders ook kunnen doen :)

  2. vorige week pas de betaal versie aangeschaft, werd een beetje simpel van de irritante reclameblokken. zonder reclame is het toch fijner spelen al verwacht ik soms reclame en denk ik te moeten wachten tot ik het kan wegklikken. ik verslaafd? helemaal niet ;)

  3. Heel erg leuk en herkenbaar stukje! Wij hebben ook een betaalde versie en die kun je dan gebruiken op al je iPads, iPods etc.
    Die reclameversie is leuk om het uit te proberen, maar inderdaad: als je verder wilt is het niet meer dan redelijk en alleszins die 2,39 waard om het aan te schaffen!

Comments are closed.

Dit artikel is 5.087 keer gelezen