Een tijdje geleden werd ik door een klant van ons op de formule van ShopAway gewezen. Deze nieuwe ontwikkeling bracht mij aan het denken. Betekenen dit soort initiatieven het einde van de oprechte mond-tot-mond reclame?

Uit een onderzoek van Nielsen (2010) komt naar voren dat de waarde van mond-tot-mond reclame erg groot is. 78%  Van de mensen vertrouwt meer op referenties dan andere manieren van informatie verkrijgen en nog maar 14% van de mensen is bereid te vertrouwen op een boodschap van een marketeer. 96% Vind dat aanbevelingen gebaseerd op ervaring de meeste invloed hebben. Tadek Solarz zegt in zijn blog dat “Mond-tot-mond reclame ontwikkelt zich met de komst van de sociale media wellicht tot de meest krachtige vorm van marketing voor de komende jaren”. Maar wat als de waarde van deze mond-tot-mond reclame daalt?

Synergie online en offline

De TV commercial van Dynabyte, MyCom en Dixons laat zien dat retailers synergie zoeken tussen online en offline verkoop. ShopAway wil ook een slag slaan in het bij elkaar brengen van deze twee disciplines.  Robbert van Vlijmen, initiatiefnemer van ShopAway, legt uit: “Eigenlijk is ShopAway een tegenbeweging bij de algemene kortingsites die je nu ziet. Winkeliers maken op onze site zelf aanbiedingen aan en distribueren die exclusief via onze site via social media en mobiel”.

Naast ShopAway bestaan er vergelijkbare andere diensten die op een soortgelijke manier werken. Finz.it is hier een voorbeeld van. In dit artikel zal ik enkel ingaan op de formule van ShopAway om zo een duidelijk beeld te schetsen.

Formule ShopAway

De website is nu enkel bedoeld voor winkeliers die producten of diensten verkopen vanuit een fysieke locatie en is dus niet toegankelijk voor webshops. Dit zal in de toekomst waarschijnlijk nog wel veranderen. Het grote verschil met andere kortingssites, zoals actiecode.nl, is dat winkeliers zelf de aanbiedingen online kunnen zetten, hier is geen tussenpersoon voor nodig. De dienst is volledig gratis en extreme kortingen zijn niet verplicht. Daarnaast is het ook niet nodig om een minimaal aantal afnemers te hebben, zoals het geval is bij bijvoorbeeld Groupon.

Werking ShopAway

In onderstaande afbeelding staat in het kort hoe ShopAway te werk gaat (bron: Frankwatching)

Werking ShopAway

Binnen ShopAway zoek je naar een winkel, product of merk, de aanbiedingen verschijnen dan vanzelf bij de zoeker op een rij. De kortingen zijn allemaal exclusief en dus alleen beschikbaar via ShopAway. De kortingscode ontvang je nadat je jezelf geregistreerd hebt bij de website en de actie gedeeld hebt via social media. Ik heb dit natuurlijk even zelf getest en via Facebook ziet het er als volgt uit:

Facebook Wall Post

Wanneer je de code ophaalt staat er bovendien de mededeling dat de post op je wall of tweet minimaal 6 uur moet blijven staan:

Mededeling ShopAway

Einde van mond-tot-mond?

Voor mij persoonlijk voelt dit een beetje raar aan. Als ik normaal gesproken een leuke aanbieding of product heb gekocht zal ik dit uit mezelf via Facebook of Twitter delen met mijn vrienden. Ik schrijf dan zelf en ongedwongen wat ik hiervan vind. Door de ShopAway formule wordt de mededeling direct op mijn wall gepost, zonder dat ik deze kan aanpassen of de keuze heb dit erop te zetten. De waarde van mond-tot-mond reclame is juist de  onafhankelijke en oprechte recensie van mij als schrijver. Dit gaat met dit concept totaal naar de filistijnen.  Wat denken jullie? Het einde van de waarde van mond-tot-mond reclame?

0 Shares:
11 comments
  1. Als dit al het einde zou zijn, heeft iedereen er aan meegewerkt… Ik zal het in elk geval vertikken om mezelf als reclame vehikel te laten werken voor winkelaars die daartoe willen dwingen. 

  2. Er zullen toch altijd mensen zijn die hiertoe bereid zijn als ze van de winkeliers iets terugkrijgen. Wat mij betreft inderdaad in ieder geval een reden om mond-tot-mond niet meer zo serieus te nemen…

    1. Ik hoop dat het verschil voor iedereen wel duidelijk is, tussen een 'prefab' tweet/bericht en een echte aanprijzing (in de trant van 'ik heb het en ben er erg blij mee')…

  3. Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Het doet mij denken aan kleine kinderen die moeten leren dat tv reclames bedoeld zijn om iets te verkopen en niet puur ter vermaak. Zo is het ook met dit soort reclame. Je "voelt" toch altijd wel of iets uit spontaniteit is geplaatst of dat het een "moetje" is.

  4. Ten eerste zou ik het al nooit gebruiken hoor, maar hoe moeten ze controleren dat die update nog op mijn wall of op twitter staat?

    1. Dat is een goede vraag Bas, zeker als je je Twitter of wall gesloten hebt, zal dit vrij lastig worden. Lijkt me sterk dat ze je ook verplichten dit openbaar te maken, maar wie weet.

      Ik denk persoonlijk ook dat het verschil tussen een geautomatiseerde tweet/post en persoonlijke tweet/post wel duidelijk blijft. Maar wat als dit niet meer zo is…. Ik hoop in ieder geval dat dat niet gaat gebeuren, is meer misbruik maken van Social Media dan gebruik maken van.

      1. Oh ga er vanuit dat er nog een heleboel marketingscammers met dit soort trucjes geld gaan loskrijgen bij onwetende winkeliers en consumenten. Het is jammer dat het gebeurt, maar ik zou ook niet weten wat je ertegen kunt doen…

  5. Ik las zojuist dit interessante artikel en ik wil graag vanuit ShopAway.nl een aantal dingen toelichten. Op de eerste plaatst heeft
    iedereen die een kortingscode wil opvragen de keuze tussen het opvragen van de
    code via social media of met een sms’je (en er is natuurlijk ook nog de keus om
    helemaal geen kortingscode op te vragen – niets is verplicht). Heb je er geen
    problemen mee (of vind je het juist leuk) om aan je vrienden en kennissen te
    laten zien wat je van plan bent om te gaan kopen dan kan je de aanbieding delen
    via Facebook, Hyves of Twitter. Heb je er wel problemen mee dan kies je voor
    het sms’je. De afgelopen tijd is wel gebleken dat mensen er blijkbaar behoefte
    aan hebben om van alles en nog wat met elkaar te delen (waar je bent, wat je
    leuk vindt etc), dus de gedachte om producten die je leuk vindt, te delen is op zich niet vreemd. Bovendien hebben we de inhoud van de auto-tweet/ post juist vrij
    neutraal gelaten: “Ik heb dit of dat gezien op ShopAway, leuk”…dus geen teksten
    als fantastisch, beste deal ever, dit moet je kopen ect..

     

    Daarom ben ik niet van mening dat het idee van
    mond-tot-mond-reclame hiermee naar de "filistijnen" gaat. Het is inderdaad wel zo
    dat je de tekst van een post of tweet niet kunt aanpassen, dit is niet omdat we
    dat niet willen toestaan maar vanwege de snelheid. Je kunt nu in een paar seconden
    een kortingscode opvragen zonder daadwerkelijk op Facebook of Twitter te komen
    (er wordt alleen een koppeling gemaakt). Op zich is het best een idee om mensen
    de tekst te kunnen laten wijzigen, daarmee komt het inderdaad wat authentieker
    over …..we zullen hier naar gaan kijken! Bedankt voor je beschouwing!
    Afz. Robbert van Vlijmen – ShopAway.nl

    1. Hoi Robbert. Bedankt voor je reactie. Leuk om te lezen dat je het artikel interessant vindt :). Het lijkt mij inderdaad aan te raden om de tweets/posts te kunnen personaliseren. Zoals je kan lezen in bijna alle reactie, worden automatisch gegeneerde tweets wel herkend door de meeste mensen. De authentisiteit van een aanbeveling zal hierdoor (bij automatisch opstellen) afnemen. Succes nog met ShopAway!

  6. Dat zal wel meevallen. Automatisch gegenereerde tweets zijn meestal wel herkenbaar aan de schrijfstijl.

Comments are closed.

Dit artikel is 5.026 keer gelezen