Ineens zag je ze overal. Tweedimensionale barcodes die je met je mobiel kon scannen. In het straatbeeld, in tijdschriften en folders, de Quick Response code had zijn intrede gedaan en niemand kon er omheen. Voor een paar maandjes…

Want zeg eens eerlijk; wanneer heb jij voor het laatst een QR code gezien? Waarschijnlijk moet je daar lang over nadenken. Want de lol lijkt er alweer vanaf. De zwart-witte pixels zijn van de aardbodem verdwenen. Of ligt dat aan mij?

Teaser

Ik heb in 2011, het ultieme jaar voor de QR code, heel wat voorbeelden voorbij zien komen. Goede en slechte. Zo heeft het volgens mij totaal geen zin om alleen een QR code te plaatsen zonder tekst en uitleg. Moet dat een teaser zijn? Is het de bedoeling dat we met ons allen de smartphone uit de broekzak halen, omdat we zo vreselijk nieuwsgierig zijn welke link er achter zit? Forget it.

Hip

Ook niet zo handig was een makelaar in Apeldoorn. Die besloot zijn dure, paginagrote advertentie in het huis-aan-huisblad vol te stoppen met QR codes van zijn woningen. Verder geen informatie, alleen QR codes. Heel hip hoor en best moedig, want zo creatief zijn z’n meeste vakbroeders niet. Maar heeft de gemiddelde lezer van het krantje een smartphone? En zouden ze de moeite nemen om verschillende codes te scannen?

Zinloze tip?

En dat terwijl de gouden regel voor het gebruik van QR codes zo simpel is. Maak gewoon de context van de code interessant genoeg. Bedenk in welke situaties jij een code zou checken. Dat moet genoeg zijn. Maar ja, waarom geef ik deze tip eigenlijk. De QR code is dood. Of bewijst iemand anders mij het tegendeel?

0 Shares:
23 comments
  1. Je ziet ze nergens meer? Ik kom ze de laatste tijd overal tegen. In kranten, magazines, winkels, op producten en noem maar op!

  2. Ik heb laatst een QR code opgegeten. Zat in kerstpakket; op een chocolaatje gedrukt. Maar daar kwam ik pas achter na een paar happen. Het ergste was dat het kerstpakket van mijn lief was. :(

  3. eerlijk gezegd vind ik de QR code grenzeloos irritant. In de meeste gevallen voegt het ook geen poep toe. Creatief gebruik ervan is wat anders, maar dat zie ik nog maar weinig. 

  4. Ik denk juist dat het nu pas kan gaan leven. Voorwaarde is wel dat we wat creatiever omgaan met plaatsing maar vooral ook met waar de QR heen leidt.

    Het is net als met RSS dat om de haverklap dood is verklaard maar juist weer tot leven kwam met Flipboard-achtige toepassingen.

  5. grappig, ik kom ze juist steeds vaker tegen. Helaas wel te pas en te onpas, soms en op de meest onmogelijke plekken (alsof ik op mn knieen ga in een bushokje), maar af en toe écht briljante!

  6. Ik zie ook overal opduiken, maar vind de meeste inderdaad niet interessant genoeg gebracht om te scannen met mijn smartphone. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat niemand anders ze scant. Ik vermoed zeker dat er mogelijkheden zijn voor beter gebruik, maar denk wel dat ze dan goed afgestemd moeten worden op de mensen die je ermee wilt bereiken. En ze moeten werkelijk iets toevoegen voor die mensen.

  7. Naar mijn mening nog lang niet dood. Maar net als elke nieuwe technologie. Gebruik je het om te gebruiken, of pas je het nuttig toe?!
    Het gegeven voorbeeld van de makelaar kan m.i. zeker wel nuttig worden gebruikt mits basisgegevens getoond worden, en via QR kan doorverwezen worden naar vel meer achtergrondinfo. En in vuurwerkfolders vond ik het bijv handig om via QR-code te zien hoe zo'n siervuurwerkpot er qua werking uit ziet.En in stadsbeeld kan bij monumentale gebouwen of bijzondere plekken makkelijk worden verwezen naar website met meer achtergrondinfo. Genoeg nuttige toepassingen te verzinnen lijkt mij!

  8. In de gemeente waar ik werk, hebben we juist een heel leuke toepassing van QR-codes gevonden. Op alle monumenten of interessante gebouwen komt binnenkort een email schildje met een QR-code. Op onze website maken we dan voor elk gebouw een beschrijving en wetenswaardigheden. Vind ik een geweldige manier om de stad te promoten en de nieuwsgierigheid van bezoekers te wekken. 
    Overigens vind ik dat QR-codes steeds vaker te zien zijn en vaak ook op heel creatieve manieren gebruikt worden. Toegegeven, ze zijn esthetisch niet zo fraai maar bieden wel heel leuke mogelijkheden om de fysieke wereld aan de digitale te verbinden. Kortom: ik ben VOOR!

  9. De QR code is pas echt dood wanneer er een goede vervanging is.

    In campagnes zie je ze nog veel alleen de conversie blijft nog achter. In dat opzicht ben ik het dus met je eens. Door creatiever om te gaan met de lelijke "jaren 80 look" blokjes werkt het wel. Denk bijvoorbeeld aan webshops met een goede mobiele variant van de shop. Je kent deze vast wel.. Tesco heeft zijn succesverhaal te danken aan het lelijke ding. http://www.youtube.com/watch?v=nJVoYsBym88&sn… Op leuken is natuurlijk ook mogelijk maar daar zit niet echt een bewezen succesfactor achter. Hoe je deze dingetjes leuker maakt lees je hier. http://www.dmmediaplein.nl/blogs/item-773-creatie… Verder werkt het goed in Direct Marketing campagnes. Maarrrr… Ook hier geldt de regel – alleen als het iets toevoegt – bijvoorbeeld om een kortingscode te ontvangen..

  10. Goed idee! :) Voor het verstrekken van informatie zijn ze inderdaad ook erg geschikt. Zorg alleen wel voor een mobiel vriendelijke website.

  11. Ik ben nu in de VS en je ziet ze hier op elke hoek van de straat. Samen met het Facebook-logo en het Twitter-logo. Twee jaar geleden had ik mijn geloof in de QR-code en aanverwanten zo'n beetje opgegeven, maar ik zie een herleving. Zelf gebruik ik ze ook, bijvoorbeeld op mijn papieren marketingmateriaal. Erg handig hoor. De praktijk zal uitwijzen of het echt een toegevoegde waarde heeft. Overigens heeft die toegevoegde waarde zich wel bewezen voor QR-code uitvinder Denso. QR-code is eigelijk een 'RFID avant le lettre'.

    1. Als ik de reacties allemaal zo lees, vinden de meeste mensen dat de qr code nog lang niet dood is. Ik wacht nu op een opleving. Net zoals in de VS.

  12. Maar wat nou als je die code gescand had… Je zult het nooit weten. Misschien had je wel een jaar lang gratis chocola gewonnen.

  13. Eens, als ik ze zie zijn het vaak gevalletje 'kijk ons eens hip een qr code gebruiken'

  14. Echt? Dan komen wij op andere plekken. Jammer dat ze niet creatiever gebruikt worden hè.

  15. Je hebt gelijk. De info moet aansluiten bij de doelgroep en moet aanvullend, verrassend of grappig zijn. Dus geen website of een digitale advertentie. Als ik alle reactie hier lees, is er nog genoeg hoop voor de qr code.

  16. Je geeft hier inderdaad gemoeg mooie voorbeelden die bewijzen dat de qr code genoeg bestaansrecht heeft. Dus mensen, wees creatief met die saaie pixels!

  17. Goeie reactie Marcel. Dat filmje van Tesco is goed idd. Wat zullen ze daar een hoop bezorgers aangenomen hebben. Er zullen inderdaad genoeg voordelen zijn van zo'n qr code. Maar als er zoveel moois mogelijk is, zie ik ze echt veel te weinig.

  18. Dit filmpje is inderdaad goed bedacht. Ze hebben erg veel succes met dat concept. Jammer dat wij zo weinig creatieve toepassingen zien.

Comments are closed.

Dit artikel is 6.090 keer gelezen