Adverteren op Facebook is in de loop van de tijd een stuk bekender geworden bij het grote publiek. Met ruim 5 miljoen Nederlandse gebruikers is het een erg aantrekkelijk kanaal geworden.

Hoe het begon

Adverteren op Facebook is mogelijk sinds eind 2004. In het begin was het alleen mogelijk om een advertentie te plaatsen die je zelf had gemaakt en doorstuurde naar een medewerker bij Facebook. Op deze manier kon er voor een vaste prijs geadverteerd worden. Er is ondertussen een systeem dat de advertenties automatisch inlaad en controleert. Facebook adverteren is continu onderhevig aan verbeteringen en uitbreidingen om het adverteren gemakkelijker en gerichter te maken.

Wat is Facebook advertising?

Het advertentienetwerk van Facebook is een vorm van display adverteren. Display advertising is niets meer en niets minder dan het reclame maken op internet middels beeldadvertenties. Net zoals je dat vroeger deed met een advertentie in een krant of tijdschrift (print) of bijvoorbeeld via posters in bushokjes (outdoor).

De prestatiecijfers

De prestatiecijfers gaan ook richting de gebruikelijke cijfers bij display adverteren. Een CTR (Click Through rate) van een aantal procenten zal dan ook niet behaald worden. Een CTR van 0.05% is gemiddeld en met een CTR van 0.1% doe je het erg goed. Vergeet ook niet dat wanneer iemand niet klikt op je advertentie wel in aanraking komt met je advertentie en dus je merk.

CTR staat voor Click Through Rate  en is een berekening van de hoeveelheid vertoningen van je advertentie en de hoeveelheid mensen die er vervolgens op heeft geklikt. Hoe meer mensen op je advertentie klikken hoe hoger de CTR zal zijn.

Advertentie mogelijkheden

Meestal staan er vier advertenties onder elkaar onder het kopje ‘Sponsored’ aan de rechterkant van het scherm. De advertenties kunnen tekst en een plaatje bevatten. Daarnaast is er sinds kort de mogelijkheid om naast de reguliere advertenties ‘sponsored stories’ in te kopen.

De adverteer mogelijkheid van Facebook genaamd ‘Sponsored Stories’ zet de activiteiten van je vrienden op het netwerk om in gesponsorde content. Zo kunnen pagina updates, check ins op Facebook Places, Likes en het gebruik van applicaties worden vertoond als advertenties. Sponsored Story moet adverteerders in staat stellen om een nog groter viraal effect te bereiken doordat ze activiteiten uit de nieuws feed kunnen sponsoren en zo deze activiteiten promoten bij vrienden.

Wanneer ik bijvoorbeeld de pagina van Zalando like en zij maken gebruik van Sponsored Stories dan verschijnt er niet alleen in mijn nieuwsoverzicht dat ik de bedrijfspagina op Facebook van Zalando heb geliked maar wordt deze ook als Sponsored Story vertoond aan al mijn vrienden. Wij zijn erg benieuwd wat jij hier van vindt!

Facebook heeft deze optie een aantal maanden getest en claimt dat het resulteert in hogere naamsbekendheid, brand lift en een verhoogde ad recall. Dit komt voornamelijk doordat deze advertenties gebruik maken van een sociale context. Een advertentie die weergeeft dat vrienden het aanbevelen is vele malen effectiever dan een advertentie met een verhoogde relevantie, blijkt uit het onderzoek van Facebook.

Waarom adverteren op Facebook?

Het grootste voordeel van  adverteren op Facebook is dat er geen anders kanaal is dat zo specifiek targeten mogelijk maakt. Bij Facebook advertising kun je targeten op de volgende gebieden:

  • Geografische ligging (land, regio, stad)
  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Verjaardag
  • Seksuele voorkeur
  • Relatiestatus
  • Opleidingsniveau
  • Onderwijsinstelling
  • Opleiding
  • Bedrijf
  • Opgegeven interesses en likes
  • Trending topics

Na het invoeren van alle voorkeuren geeft Facebook onmiddellijk weer hoeveel mensen aan deze voorwaarden voldoen en mogelijk de advertentie in beeld krijgen. Deze informatie is vele malen nauwkeuriger dan bij Google en biedt vele mogelijkheden. Door deze specifieke manier van targeten zijn de CPC (Cost per Click) en CTR lager dan bij Google, echter krijg je wel meer impressies.

De nieuwste mogelijkheid van specifiek targeten is Trending topics. Hierdoor is het mogelijk om in te spelen op de laatste ontwikkelingen in jouw business.

Dit betekent dus ook dat als je als gebruiker een update plaatst over het weer, je een advertentie voor een paraplu of juist een zonnebril onder ogen zou kunnen krijgen.  :-)

Bereik

Facebook heeft een groot bereik en zoals je hebt kunnen lezen in dit blog een hoop advertentie mogelijkheden. Het bereik zal per doelgroep verschillen en wordt netjes aangegeven door Facebook. Wat ik je wel kan geven is een overzicht van de gebruikers en het gebruik. Dit om te laten zien hoe grote kansen er op je liggen te wachten!

0 Shares:
Dit artikel is 3.404 keer gelezen