Uit verschillende onderzoeken blijkt dat vrouwen actiever zijn op social media dan mannen. De Social Media Report Q3 2011 van Nielsen geeft aan dat vrouwen het grootste deel van de bezoekers op social media en blogs voor hun rekening nemen. Uit een onderzoek van Comscore blijkt dat vrouwen meer vrienden hebben op social netwerken dan mannen. Voor mij persoonlijk is dit niet het sterkste argument om dit aan te tonen, echter als ook nog blijkt dat ze meer tijd doorbrengen op social media … wordt deze stelling al beter onderbouwd.
Niet alleen qua activiteit op social media zijn er verschillen, ook hebben mannen en vrouwen andere favorieten social media sites. In Amerika worden de meeste social media geregeerd door de vrouwen, behalve LinkedIn en Wiki’s. Zo blijkt ook dat meer vrouwen video’s kijken op social media, maar dat mannen vooral langer kijken. Ook de Europese cijfers bevestigen dat de vrouwen meer tijd besteden aan social media.
Uit het onderzoek van de Boston Consulting Group blijkt zelfs dat vrouwen betere online ondernemers zijn dan mannen. En waarom, omdat vrouwen beter weten hoe zij internet moeten gebruiken om een onderneming te beginnen. “Vrouwen bezitten vaardigheden waardoor ze bijvoorbeeld goed weten hoe ze social media in moeten zetten. Dat zit van nature in hun ‘gossip culture’”, zegt de Boston Consulting Group.
Mooie bevestiging dat wij (Content)girls gewoon beter weten hoe we met social media om moeten gaan.