Ga je mee? Ik zit midden in het opzetten van twee start-ups. Een vacaturebank voor een speciale doelgroep en een sportportal voor alle aan acrobatiek gerelateerde sporten. En ik neem je graag mee. We gaan naar bijeenkomsten, open coffees, consults, webinars, mijn internetbureau en ik deel alles wat interessant is op online media gebied met jou. Kom je ook?

Is mijn sportclub trendy genoeg?

afbeelding sportsilhouettenOlympus Ameide is een kleine turnvereniging. Daar geef ik turnlessen en ik zit al aardig wat jaren in het bestuur van de club. We zijn onlangs uitgebreid naar Streetdance en Urban & Hiphop. Locale vereniging, klein dorp, factoren om geen marketingbudget aan te maken. Maar je wilt wel wat vertellen. Je wilt dat je leden trots en fun delen. Verbinden en vermaken. Vernieuwen. Dus:

  • hebben we een uitgebreide website en zijn we te vinden op socialmediakanalen
  • hebben we Google Analytics eronder hangen
  • zijn we één van de eerste sportclubs met een self-service advertisingsysteem
  • hebben we een affiliateprogramma op de site draaien

Ik pak hieronder een paar elementen voor je uit.

E-bulletin

Eens per maand verzendt de turnclub haar Olympus e-bulletin. Via YMLP, een Belgisch e-mailprogramma. Prima ding, leuke templates, opmaakstijl Olympus en iedere klik wordt geregistreerd. We hebben inmiddels 13 mailgroepen aangemaakt: 12 turn- en dansgroepen en 1 ‘alle leden groep’, dat ook geïnteresseerden en andere sportclubs toelaat. Simpel via de website aan te melden.

Het leert jou waar je leden geïnteresseerd in zijn.

  • In de club zelf? Het blijkt dat het lesrooster en foto/video interessant blijft, maar alle info over bijvoorbeeld het ontstaan van je club is alleen leuk voor het bestuur.
  • Inzicht in je lessen, misschien met een fotoreportage? Dat is een goede binnenkomer. Laat zien wat je doet. Neem je leden mee naar binnen.
  • In trendy sporten buiten de club? Matige belangstelling van de leden. Wél van buitenstaanders. Toch een item om te houden dus. Zo zijn we wel aan de nieuwe tak Urban & Hiphop gekomen en hebben we weer nieuwe leden aangetrokken.
  • In tips over bewegen en gezondheid?  Tips doen het altijd goed. Een leuke krachtoefening. In de lente nieuwe wandelroutes. Een BMI-meter op je site.
  • In advertenties? Dat is afhankelijk van de positie van de advertentie binnen je e-mail. Na een leuke fotoreportage wordt er al snel doorgeklikt in het volgende item op het volgende plaatje (de advertentie). Een advertentie boven in de clubmail wordt veel minder gewaardeerd. Je beïnvloed hiermee het humeur van je lezer positief of negatief. Wat is deze gok je waard voor jouw clubmail?

Clubsite

Bijna iedere sportclub heeft inmiddels een website. Van zeer actieve sites compleet met wekelijkse uitslagen tot een enkele informatie-clubpagina.

Turnclub Olympus heeft weinig wedstrijden maar wel veel content. Over turnen, over dans, over sport en gezondheid, tips en trends, foto’s en video’s en iedere turn- of dansgroep heeft zijn eigen pagina met een eigen inlog naar hun lessen en multimedia. De clubsite wordt ondersteund door

Tip: Google alerts op zoekwoorden als turnen, streetdance en hiphop doen het ook nog steeds leuk. Zo heb je steeds weer nieuwe content voor je nieuwsbrieven en website voor je club. En vergeet Google Blogsearch niet ter inspiratie.

En dan krijg je de vraag binnen een bestuursvergadering van ouders en geïnteresseerden: “En wie van ons gaat dit dan allemaal lopen te managen??”

Kijk eens binnen je ledenbestand of er studenten tussen zitten die het leuk vinden om dit op te pakken, een moeder of vader die hier handig mee is én beste bloggers en bloglezers, bied je aan bij jouw sportclub!

Vind jíj dat jouw lokale sportvereniging wel een online opknapbeurt kan gebruiken? Stap naar je club toe en bied je aan! Kleine moeite, groot plezier.

Makkelijk en slim advertentiesysteem voor je club

Het clubblad in print is er bijna niet meer. Alle gekopieerde advertenties van lokale ondernemers en nét daarbuiten zitten in een doos of map. Online adverteren is voor veel besturen nog onbekend. Daarom is Olympus begonnen met een uniek selfservice advertisementsysteem van SupporterAds. Simpele code op zelfgekozen posities op je clubsite, hulp vanuit SupporterAds met regionale contactpersonen voor de lokale verenigingen/sportclubs en 50% van de opbrengst van de advertentie voor de club. Zo wil je het zien toch!

Wie adverteert er dan op je clubsite?

  • De winkelier die komende week een extra korting geeft
  • Het restaurant dat een avond met livemuziek organiseert
  • De slijter die net een mooie wijn heeft ontvangen
  • De makelaar die een huis extra onder de aandacht wil brengen

En zo ziet het er uit. Laat de adverteerder maar komen!

Is jóuw sportclub ook trendy?

0 Shares:
4 comments
  1. Erg interessant om te lezen, ik ben sinds halverwege dit jaar webmaster van de site van mijn hockeyclub en hier zitten een aantal leuke dingen in die ik wil gaan voorleggen en eens zien wat ze ervan vinden.

  2. Nice! Als je hulp nodig hebt, mail me. Sport is ook een passie van me, ik help je wel. 

    1. Ik zal het in mijn achterhoofd houden, we zijn nu bezig de website over te zetten naar een nieuwe server. Daarna gaan we beetje voor beetje kijken hoe we dingen kunnen gaan uitbouwen.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.098 keer gelezen