Sinds de opkomst van social networks zijn wij blootgesteld aan een oneindig arsenaal aan socialnetworksposts. We worden gebombardeerd door Guru’s die hun visie aan ons willen overdragen, jonge Twitteraars die elk wissewasje, vergezeld met hun ongeremde mening in een Twitter of Facebook-post, over de hele wereld sturen en de briljante artiesten die hun talent offline tot in de puntjes perfect uitvoeren. Maar goed, een post online zetten vergt toch wat meer online finnesse!

Toegevoegde waarde

Een post hoort behulpzaam, interessant te zijn en een trending topic te omarmen. Of het nou op Twitter of Facbook is, je volgers willen een stuk van jouw leven ervaren. Het is aan te raden om de onderwerpen van je posts lekker dicht bij huis te houden en  te schrijven over dat waar je zelf een hart voor hebt en daarom ook tot de verbeelding van je volgers zal spreken.

Mensen volgen je merk voor je inzichten en voor je imago.  Er zijn ontelbare behulpzame, interessante en trending posts online te vinden van socialnetworksbeheerders die het principe van posten goed doorhebben. Zoals de Facebook-posts van @socialmedia2day of Snow Patrol die door hebben hoe een interactieve post voor  gesprekstof offline zorgt!

Zo kreeg Snow Patrol onlangs via een Facebook-post ongeveer 200 Nederlandse fans op de been om naar het “special release signing” van hun nieuwe album “Fallen Empires” te komen.  #Succes !

Inspiratie!

Volgens mijn persoonlijke overtuiging ligt de kracht van social networks in het feit dat mensen ervan houden om deel van een groter geheel te zijn, op de hoogte gehouden te worden, ervaringen te delen en in de spotlights te staan! En waar kunnen ze dit allemaal beter voor elkaar krijgen dan op Facebook/Twitter en, bijvoorbeeld, Tumbler-sites!

We zullen het hier niet hebben over de talloze “types of post” die je als merk zou moeten plaatsen op social networks. En er zijn genoeg analyses te vinden over de tijdstippen waarop posts het meest gelezen worden. Maar het leek mij vooral leuk om zo aan het einde van 2011, een paar topposts die ik in de loop van 2011 op social networks voorbij heb zien komen in het zonnetje te zetten: een winters zonnetje wel te verstaan.

Wellicht komt er ooit nog een “Social Networks Posts Award” voor het meest gewaagde, grappigste, invloedrijkste of idiootste post van het jaar! Hoe dan ook; hier laat ik mijn persoonlijke top 3 aan “Social Networks Posts” van 2011 de revue passeren.

Echte-mensen-posts

 

 

 

 

 

 

 

Een goede post 

Likes: de reden waarom deze “echte-mensen-posts” als geslaagde posts gewaardeerd kunnen worden is omdat ze over actuele onderwerpen gaan, met een grappige of ironische twist. Hierdoor wordt een post hoogstwaarschijnlijk opgemerkt. Verder combineren deze posts een paar dingen met elkaar: zoals een persoonlijke gebeurtenis in het leven van de persoon die hij of zij wil delen met zijn socialnetworksvrienden en zo de mensen op Twitter en Facebook vraagt om met hem of haar te connecten, ofwel te communiceren.  En dat vind ik een +1 waard!

De tweede post hier in de “echte-mensen-posts”, is heel slim aangepakt, want het gaat erom dat je mensen verbonden laat voelen met wat je communiceert. Je kan een trending #1 positie behalen op Twitter door een ongelooflijk vreemd woord te promoten – dit schijnt tegenwoordig goed aan te slaan, het is kunst geworden om creatieve woorden te bedenken op Twitter. Verder is het leuke van de post dat het door een “Tweep” (een bekend persoon op Twitter), en wel Nico Dijkshoorn, is opgepakt en ge-retweet.

Merkposts

 

 

 

 

 

 

 

 

Een goede post

Bij de “merkposts” valt het op dat ze ongelooflijk sterk en online savvy zijn, door de taal te spreken van de socialnetwork-boomers weten zij een persoonlijk en up-to-date-gesprek op gang te brengen en hierdoor een persoonlijke snaar te raken in het leven van hun volgers. Maar vooral weten ze de posts leven in te blazen door het te combineren met video’s en foto’s. Zoals bij de post van HTC  Nederland die de post heeft gekoppeld aan een single van de Jeugd van Tegenwoordig. Dit  alles wordt dan op zijn beurt weer beloond door de volgers door commitment jegens het merk te voelen.

Dit waren mijn persoonlijke top posts van 2011! Ben nu natuurlijk heel benieuwd naar jullie favoriete socialnetworksposts die je in 2011 hebt gespot!

#SocialNetworks-PostsMania!

0 Shares:
Dit artikel is 2.919 keer gelezen