‘Wat wordt er over onze (nonprofit) organisatie gezegd op de sociale media?’ Een beetje online marketeer/communicatie specialist/campaigner hoort zich dit af te vragen. En te monitoren. Nu kun je dit met de duurste en geavanceerde social media monitoring tools – en daar zijn er veel van – doen, maar je kunt met gratis tools al een eind komen.

Als marketeer bij een organisatie die nog maar net bezig is met social media (ja, kijk niet zo verbaasd, dat komt vaker in het hier en nu voor dan je denkt) wil je niet meteen de duurste social monitoring pakketten aanschaffen. Om alleen te luisteren, toch de eerste stap die je zet in het monitoren, is dit ook nog niet echt nodig. Zonder al te veel gedoe kun je binnen 30 minuten veel te weten komen over wat er op het interwebs over je organisatie wordt gezegd. En dat met gratis tools.

Google Alerts

Begin met Google Alerts: scan elke dag je ingestelde alerts voor je bedrijfsnaam, producten, personen, campagnes en/of merkgerelateerde termen. Deze meldingen haal je met een RSS feed binnen. Bij elke melding kun je meteen reageren indien nodig.
Duur: 5 minuten.

Twittersearch

Check via Twittersearch wat er over je organisatie op Twitter wordt gezegd. Ook hier geldt weer, zoek op: bedrijfsnaam, product, campagne, persoon of merkgerelateerde termen. En maak ook hiervoor een RSS feed aan. Een andere manier om Twitterverse af te luisteren: Tweetdeck. Maak verschillende kolommen in Tweetdeck aan, voor elke zoekopdracht een nieuwe. Zeer handig om real-time gesprekken die over je organisatie gaan te volgen.
Duur: 5 – 10 minuten

Blogsearch

15 minuten verder maar je bent er nog niet. Je wilt ook weten wat er op weblogs en online nieuwssites over je merk wordt gezegd. Maak hiervoor gebruik van bijvoorbeeld  blogsearch.google.com. Na het invoeren van je zoekopdracht kun je met Blog Alerts RSS feeds aanmaken. Andere tools waar je ook blogosphere kunt afluisteren zijn Social Media Check, Social Mention en Blogpulse.
Duur: 10 – 15 minuten

Met zijn allen luisteren

Luister niet alleen, deel wat er op het web wordt gezegd over je organisatie met de collega’s. Je kunt in de weer met rapporten en excel sheets, maar je kunt het management en alle medewerkers ook realtime mee laten genieten van al wat er out there wordt gezegd. Hoe je dit doet? Door widgets op de intranethomepage te plaatsen. Of de web browser. Elke ochtend bij het opstarten van het intranet krijgt iedere medewerker zo het nieuws voorgeschoteld. Erg confronterend en goed voor de bewustwording. Eén zo’n widget is die van Social Mention. Ziet er zo uit:

Analyseren en Engagen

In een volgend artikel ga ik in op de andere componenten van Social Media Monitoring, namelijk Analyseren en Engagen en wat voor tools je daarbij kunt gebruiken.

0 Shares:
3 comments
  1. hi Coen, dank je voor je reactie. Mooie tool zo op het eerste gezicht. Ik ga me er in en verdiepen en laat je nog weten wat ik er verder van vind.

    Ben trouwens ook benieuwd naar favoriete tools van andere lezers, dus graag, deel ze met ons.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.615 keer gelezen