Interactie met je doelgroep is de natte droom van iedere communicatiespecialist. Je wilt niet alleen zenden, je wilt ook reacties. Niets is mooier dan een inhoudelijke discussie over jouw thema. Dus plaats je een reactieformulier onder je online nieuwsberichten. Geregeld. Of niet?
Volgens een recent onderzoek kunnen maar weinig mensen de reacties onder nieuwsartikelen waarderen. Toch geven De Telegraaf en de Volkskrant reageerders een online podium. Nu.nl, nog altijd Nederlands grootste nieuwssite, geeft het publiek liever geen microfoon. Een opvallend verschil.
Nederlands of menselijk?
Mediasocioloog Albert Benschop stelt dat het reageren op internet een typisch Nederlands fenomeen is. Ik durf dat te betwijfelen. Het lijkt me meer iets typisch menselijks. Kijk naar YouTube. Naar de Britse roddelkrant The Sun. Zelfs bij de grootste krant ter wereld kun je online reageren op artikelen.
De types
Je hoeft geen socioloog te zijn om de verschillende types binnen de reageerders te ontdekken. Hieronder de meest opvallende.
De uitlokkers
Mensen die het niet kunnen laten om anderen uit hun tent te lokken. Ze plaatsen bewust een provocerende reactie en genieten van de boze reacties van anderen.
De betweters
Maak maar eens een foutje in je artikel en je herkent ze meteen.
De experts
Vooral aanwezig op online platforms voor een bepaald vakgebied. Experts plaatsen reacties vanuit hun eigen expertise die een aanvulling zijn op het artikel. De ideale reageerders.
De vragers
Vragers gebruiken een artikel als ingang om antwoord te krijgen op hun vraag. Ze stellen een vraag, gerelateerd aan het artikel en hopen op een reactie van een expert.
Schrijvers willen reacties
Er bestaat geen schrijver die liever geen reacties wil op zijn artikel. Of je nu journalist bent bij een grote krant, een communicatieadviseur bij een middelgroot bedrijf of een blogger. Als je schrijft, ben je altijd benieuwd naar de mening van je lezers. Toch kleven er nadelen aan het opnemen van een reactieformulier op je website.
Kwetsbaar
Als organisatie ben je erg kwetsbaar wanneer je mensen de mogelijkheid geeft te reageren. Zelf verspreid je natuurlijk vooral positief nieuws. Maar je publiek kan daar heel anders over denken. En ik hoef je vast niet te vertellen dat alle negatieve reacties weghalen geen optie is.
Ongepaste reacties
Wat sta je toe? Scheldpartijen, racisme en persoonlijke beledigingen natuurlijk niet. Maar waar ligt de grens? Moderatie kost tijd en geld en vraagt om een consequente aanpak. Een belangrijk issue voor nieuwssites.
Tijdrovend
Als je mensen de gelegenheid geeft om te reageren en ze stellen je een vraag, geef dan ook antwoord. En ja, dat kan veel tijd kosten. Maar wie A zegt… Belangrijk is trouwens om ook hier een grens te bepalen. In een online discussie belanden is niet altijd even handig.
Hot
Tot slot, hoe ‘hot’ reageren ook mag zijn, verwacht als onbekende blogger of tekstschrijver niet meteen dat mensen massaal op jouw stukjes reageren. Zie ook de recente blogpost van Robert Keizer. Uitlokkers en betweters kiezen liever een groter podium met meer publiek en experts en vragers reageren uiterst selectief.
Reacties op dit artikel zijn meer dan welkom ;).
5 comments
Leuk hoor: wie a zegt en dan met de b van belangrijk beginnen!
Toeval? Of toch niet ;)
Er zijn nog een paar types te onderscheiden: 1) degenen die zich in allerlei bochten wringen om door de automatische ballotage te breken van scheld- racistische- en vunzige woorden; 2) spammers met reclameboodschappen, en 3) malloten die volkomen onbegrijpelijke wartaal uitslaan die niks te maken heeft met het betreffende artikel.
Aldus mijn modereerervaring met reageerders op een druk bezochte site.
Sandra, ik heb bijna met je te doen. Je zult als moderator ongetwijfeld de meest vreemde dingen tegenkomen. Ik hoop dat je wel plezier hebt in je werk ondanks de mafkezen. Je bent in ieder geval een belangrijke schakel in het interactieve web.
Comments are closed.