Je nieuwe baas, je schoonouders, de aardige winkelmeneer of een zakenrelatie die jonger is dan jij. Je wilt ze aanspreken. Voor het eerst. Maar zeg je u of je… Waarschijnlijk twijfel je. En dat is niet vreemd, want veel mensen zijn hier onzeker over. Ook op het web zien we veel varianten. Spreek ik mijn bezoekers aan met u of je? Natascha Gutterswijk blogde al eerder over de Tone of voice bij bedrijven. Is er verschil tussen een fysieke winkel en een online winkel? En hoe doe ik dat bij social media?

Mag ik u tegen je zeggen

Van een rondje surfen word je in ieder geval niet heel veel wijzer. Natuurlijk is de keus voor jongerenwebsites niet moeilijk. Het zou vreemd zijn als je op radio538.nl met u wordt aangesproken. Hetzelfde geldt voor 3fm. Ook bij Radio 2 blijft het nog je (jongeren?), maar bij Radio 1 wordt het ineens u. Stukje doelgroepkennis waarschijnlijk.

Ze zeiden meneer tegen mij

Leuk is misschien om er een spelletje van te maken. Denk er eens over na voordat je naar de volgende websites gaat: McDonaldsIkeaWehkampDouwe EgbertsDe Hypotheker…Wat denk je? Allemaal je-websites. Maar wat is de eerste zin die je hoort als je door de McDrive rijdt? Juist. ‘Mag ik UW bestelling alstublieft’. In winkels worden we bijna altijd met u aangesproken. Want dat hoort nou eenmaal zo. Maar online zijn we ineens geen meneer of mevrouw meer. Vreemd?

Volg niet gewoon de massa

Soms is de u-of-jij-keus branche-gerelateerd. Woningcorporaties en gemeentes zijn heel duidelijk. Allemaal u. Naar doelgroepen wordt blijkbaar niet gekeken, want Vestia Rotterdam Stadswonen richt zich op starters en studenten, maar houdt toch graag wat afstand. Of is het gewoon beleefdheid… Het is natuurlijk gebrek aan strategie om slechts te kijken naar je branchegenoten. Kies gewoon je eigen weg. Ditzo en Inshared zijn twee populaire verzekeraars die op het eerste gezicht in dezelfde vijver vissen. Toch vist Inshared op u en hengelt Ditzo naar jou.

Tegen wie praat je?

Een combinatie van u en jij kan natuurlijk ook. Banken zijn hier een mooi voorbeeld van. Meestal schrijven ze u maar op sommige pagina’s hebben ze het over jou. Bijvoorbeeld wanneer ze jongeren en studenten aanspreken. Verstandig. Altijd je communicatie afstemmen op je doelgroep.

Oh u twittert, mag ik dan je zeggen?

Bij social media wijken de meeste organisaties af van hun u-schrijfstijl en beginnen ze meteen te jij-en als ze reageren op berichten via Twitter. Albert Heijn heeft besloten om de gehele communicatie rondom hun app Appie in de jij-vorm te zetten. Denken ze alleen jongeren aan te spreken? Waarschijnlijk niet. Social media is een vorm van communicatie waarbij je gewoon veel beter past dan u. Social media maakt bedrijven toegankelijk en persoonlijk. Daar sluit je veel beter bij aan dan u.

Wat past bij jou?

Twijfel jij ook over welke vorm je moet gebruiken? Kijk dan wat het beste past bij je organisatie(onderdeel). Wie ben je en, vooral, met wie communiceer je. Tot slot, wees in ieder geval consequent. Ken jij onlogische of opvallende voorbeelden? Ik hoor ze graag.

0 Shares:
10 comments
  1. Ik vind het ook erg lastig. Offline gebruik ik doorgaans u, totdat ik hoor dat ik 'je' mag zeggen. Is overigens 99 van de 100 keer.

    Online is het inderdaad een stukje lastiger. Bij het schrijven van content op een website hou ik doorgaans u aan, afhankelijk van de doelgroep.

    En daarmee is het hoge woord weer gevallen. Doelgroep. Ken je doelgroep, pas het daarop aan. Meer weet ik ook niet te vermelden :-)

  2. Ik vind het toch een lastig iets. Moet je online en offline consequent zijn, oftewel je kiest altijd u of altijd je? Of kun je onderscheid maken tussen online en offline? Omdat het onvergelijkbare werelden zijn?

    Stel je een organisatie voor die offline sowieso altijd voor 'u' kiest. Omdat er afstand moet zijn, omdat het beleefd is, respectvol. Online het u-en ook doorvoeren voelt niet zo lekker (kil, afstandelijk, je mist het vriendelijke gezicht erbij), maar jij-en en jou-en voelt ook niet goed (te amicaal). Wat te doen?

  3. Dag Natalie, er is geen eenduidig antwoord op te geven. Het ligt aan je doelgroep, aan de identiteit van je bedrijf of product, maar ook aan persoonlijke voorkeur. Soms kan u te afstandelijk zijn, in andere gevallen is je weer te amicaal. Ik denk dat het allerbelangrijkste is om je aan te passen aan je doelgroep. Hoe willen zij het liefst aangesproken worden.

    1. Het bedrijf waar ik het over heb is de politie. Die aan de ene kant handhaver van de openbare orde is (en dus 'streng' moet zijn) en aan de andere kant dienstverlener en noodhulp biedt (en dus vriendelijk moet zijn). Wat zou jouw keuze zijn online?

      1. Dat vind ik een makkelijke. Ik zou altijd voor u gaan bij de politie. Ik vind dat de politie een bepaalde afstand moet creeeren. En dat betekent toch niet dat het minder vriendelijk is? Bovendien, de politie heeft volgens mij steeds vaker te maken met gebrek aan respect. U zeggen lijkt misschien een kleinigheid, maar daarmee geef je wel het goede voorbeeld.

        1. Dat was ook mijn gedachte. En toch zijn veel van mijn collega's het daarmee oneens. Zien het sociale van sociale media als reden om te tutoyeren. Ik twijfel!

Comments are closed.

Dit artikel is 7.233 keer gelezen