Je nieuwe baas, je schoonouders, de aardige winkelmeneer of een zakenrelatie die jonger is dan jij. Je wilt ze aanspreken. Voor het eerst. Maar zeg je u of je… Waarschijnlijk twijfel je. En dat is niet vreemd, want veel mensen zijn hier onzeker over. Ook op het web zien we veel varianten. Spreek ik mijn bezoekers aan met u of je? Natascha Gutterswijk blogde al eerder over de Tone of voice bij bedrijven. Is er verschil tussen een fysieke winkel en een online winkel? En hoe doe ik dat bij social media? Van een rondje surfen word je in ieder geval niet heel veel wijzer. Natuurlijk is de keus voor jongerenwebsites niet moeilijk. Het zou vreemd zijn als je op radio538.nl met u wordt aangesproken. Hetzelfde geldt voor 3fm. Ook bij Radio 2 blijft het nog je (jongeren?), maar bij Radio 1 wordt het ineens u. Stukje doelgroepkennis waarschijnlijk. Ze zeiden meneer tegen mij Leuk is misschien om er een spelletje van te maken. Denk er eens over na voordat je naar de volgende websites gaat: McDonalds… Ikea… Wehkamp… Douwe Egberts… De Hypotheker…Wat denk je? Allemaal je-websites. Maar wat is de eerste zin die je hoort als je door de McDrive rijdt? Juist. ‘Mag ik UW bestelling alstublieft’. In winkels worden we bijna altijd met u aangesproken. Want dat hoort nou eenmaal zo. Maar online zijn we ineens geen meneer of mevrouw meer. Vreemd? Volg niet gewoon de massa Soms is de u-of-jij-keus branche-gerelateerd. Woningcorporaties en gemeentes zijn heel duidelijk. Allemaal u. Naar doelgroepen wordt blijkbaar niet gekeken, want Vestia Rotterdam Stadswonen richt zich op starters en studenten, maar houdt toch graag wat afstand. Of is het gewoon beleefdheid… Het is natuurlijk gebrek aan strategie om slechts te kijken naar je branchegenoten. Kies gewoon je eigen weg. Ditzo en Inshared zijn twee populaire verzekeraars die op het eerste gezicht in dezelfde vijver vissen. Toch vist Inshared op u en hengelt Ditzo naar jou. Tegen wie praat je? Een combinatie van u en jij kan natuurlijk ook. Banken zijn hier een mooi voorbeeld van. Meestal schrijven ze u maar op sommige pagina’s hebben ze het over jou. Bijvoorbeeld wanneer ze jongeren en studenten aanspreken. Verstandig. Altijd je communicatie afstemmen op je doelgroep. Oh u twittert, mag ik dan je zeggen? Bij social media wijken de meeste organisaties af van hun u-schrijfstijl en beginnen ze meteen te jij-en als ze reageren op berichten via Twitter. Albert Heijn heeft besloten om de gehele communicatie rondom hun app Appie in de jij-vorm te zetten. Denken ze alleen jongeren aan te spreken? Waarschijnlijk niet. Social media is een vorm van communicatie waarbij je gewoon veel beter past dan u. Social media maakt bedrijven toegankelijk en persoonlijk. Daar sluit je veel beter bij aan dan u. Wat past bij jou? Twijfel jij ook over welke vorm je moet gebruiken? Kijk dan wat het beste past bij je organisatie(onderdeel). Wie ben je en, vooral, met wie communiceer je. Tot slot, wees in ieder geval consequent. Ken jij onlogische of opvallende voorbeelden? Ik hoor ze graag. Gerelateerd Geschreven door Rick Evers