Wanneer ben je een influencer? Hoe invloedrijk is een influencer en hoe belangrijk is een Klout score nou daadwerkelijk? Al dit en veel meer interessants over de nieuwe liga van social media influencers passeerden de revue tijdens de 21ste sessie van Social Media Club Amsterdam in Pakhuis De Zwijger, afgelopen woensdag 21 december. 

De avond werd geleid door Erno Hannink, de oprichter van Social Media Club Amsterdam en initiatiefnemer van Social Media Club Nederland. Het Meetup-publiek, dat zich gretig had aangemeld  voor deze  sessie van #smcadam, werd getrakteerd op twee sprekers met beiden een interessant verhaal over hoe zij influencers online vinden en trachten een langdurige online, maar zeker ook offline, connectie mee op te bouwen: successprekers Arjan van de Steeg en Thomas Marzano.

Shout-out: we zoeken influencers! 

De presentatie van Arjan van de Steeg was opgebouwd uit diverse cases waarin hij uitlegde hoe ze bij Wearefirst, een bureau gespecialiseerd in influential marketing, influencers vinden en inzetten voor campagnes.

De wijze waarop

Er zijn verschillende tools online beschikbaar waarmee je naar influencers kan zoeken, zo kan je de “influence score” en het “online capital” van bijvoorbeeld Twitteraars achterhalen. Het is natuurlijk voor het succes van een online campagne van belang dat je influencers bij je merk betrekt die een hoge influence score hebben, maar net zo belangrijk is het om influencers te selecteren op basis van relevantie. De influencer moet bij je merkgedachte passen.
Je kan denken aan online tools als: Klout, Peerindex en Empire Avenue.

In conclusie

De presentatie van Arjan bracht een paar vragen teweeg over de mate waarin je daadwerkelijk kan meten of influencers online de gewenste publiciteit en activatie voor je merk kunnen realiseren en wat lange termijn inlfuence marketing zou kunnen inhouden. Daar zijn de meningen voor nu nog over verdeeld. Maar zoals Arjan al aangaf gaat het natuurlijk ook om de online awareness die je opbouwt door het inzetten van online influencers. Maar of je daadwerkelijk ROI kan meten is naar mijn idee in het midden gelaten. Op de vraag hoe het model voor lange termijn influence marketing eruit zou kunnen zien, is vanuit het publiek het idee geopperd om het modellenbureau-model na te bootsen: zo kan je je influencers op elk moment inzetten, voor andere projecten en verhuren aan andere merken.

Hoe word ik zelf een influencer?

De opbouw van Thomas Marzano’s presentatie was een stappenplan over de wijze waarop hij voor zichzelf deze vraag heeft beantwoord en in praktijk uitvoert. En met een Klout score zo hoog als die van Oprah mag het best gezegd worden dat hij deze vraag succesvol heeft beantwoord.

De wijze waarop

Thomas Marzano ging dieper in op de wijze waarop je influencers kan vinden en aan je kan binden door het gebruik van online tools. Zo gebruikt hij de Twitter-marketingtool Tweet Adder, die op basis van Twitter Bio’s automatisch influencers op Twitter volgt die bij jou passen. En Tweet search, een tool die zoekt naar termen in #hashtags die overeen komen met jou interesses zodat je meteen doelgericht belangrijke influencers kan volgen.

KLOUTZAK is de rode lijn van zijn verhaal! Dat refereert naar het programma Klout, waarmee je de influence score van Twitteraars identificeert. Het is een handig tool om te gebruiken – wanneer je wilt identificeren welke influencer je het beste kan inzetten om voor je online campagne zo veel mogelijk online publicteit te genereren. Maar het punt waarop Klout de plank misslaat – volgens Marzano – is het feit dat ze zich beperken tot een bepaalde omgeving; de socialmedia-omgeving wel te verstaan. Ze kunnen niet meten of de volgers van de influencers daadwerkelijk offline overgaan tot aanschaf of doen wat de influencers online van ze hebben gevraagd. En hij geeft aan dat hij niet gelooft in Klout. Niet als op zichzelf staande metric.

Verder heeft hij verschillende tools gepresenteerd waarmee je makkelijker je content kan beheren en verspreiden. Waaronder tools als Hootsuite en Yahoopipes die functioneren als een “feed aggregator / manipulator” ofwel in het Nederlands: als content curators. Met een tool als Buffer kunnen tweets heel makkelijk ingepland worden, waardoor je niet elk uur persoonlijk een tweet hoeft te plaatsen, maar je plant elke dag een automatische schema met tweets die je op ingeplande tijdstippen gepost wil hebben. Zo wordt content creëren veel efficiënter voor de influencer.

In conclusie

De wijze les die een (toekomstig) influencer naar huis kan nemen vanavond is tweeledig;

  1. Als influencer dien je online makkelijk te vinden zijn en de online plek waar je conversie plaatsvindt moet duidelijk vastgesteld zijn.
  2. Alle socialmedia-kanalen navigeren de online community altijd naar deze plaats toe.

Verder zijn er verschillende programma’s die je kan inzetten om belangrijke influencers op het web te vinden. Dit is zeker aan te raden, maar wees zelf kritisch en neem de tijd om persoonlijk de influencers te benaderen. Beoordeel hun kwaliteit en relevantie ook zelf, zonder de automatische online tools, om te bepalen of een influencer daadwerkelijk bij jou eigen IK- of merkgedachte past!

Wijze lessen van de sprekers

Beide sprekers concludeerden dat binnen een socialmedia-omgeving, social altijd voorop hoort te staan. Het gaat om de kwaliteit van de content die je online deelt en de relevantie van de influencers die je online inzet om jouw merkgedachte te trekken.
Conversie is natuurlijk het doel, maar de wijze waarop je je volgers over laat gaan tot conversie hoort op een sociale manier te gebeuren en dan is de tijd, die je investeert om op een persoonlijke manier met je volgers te communiceren, Queen.
Klout is een leuke tool om te meten hoe invloedrijk influencers zijn en hoe invloedrijk hun volgers zijn, maar persoonlijke sympathie hoort voorop te staan. Dus staar je dan ook niet blind op Klout. Hey tenslotte is het maar een Kloutzak!

Uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van de content en het dialoog in social media netwerken. Dit is de kern van alles.

0 Shares:
Dit artikel is 3.797 keer gelezen