Je hebt een prima product of een gave dienst maar nog geen community. Hoe zorg je dat er een actieve community tot stand komt? Heel simpel; schrijf een social media plan. In het plan schrijf je jouw doelstellingen op. En wat je in jouw community wilt doen. En op welke social media platform je de meeste kans van slagen hebt om een succesvolle community op te bouwen.

Eerst denken dan doen

Het grootste voordeel van het maken van een social media plan (eerst denken en dan doen) is dat het jou achteraf veel tijd gaat schelen. Je hebt duidelijk omschreven wat je wel en niet doet op social media. Bij iedere nieuwe uiting die je wilt maken op social media, hoef je niet steeds opnieuw te bedenken: past dit wel bij mijn doelstelling/dienst/product/persoon? Is dit wat mijn community wil horen of niet? Met een social media plan weet je al wat, wanneer en hoe je jouw boodschap en relevante informatie gaat verkondigen op social media.

Social media plan

Schrijf in jouw plan op wat de doelstelling zijn van jouw community op social media en hoe je dit wilt bereiken. Dat kan heel simpel of heel uitgebreid zijn zolang het maar duidelijk is wat de stappen zijn die je gaat nemen. Wil je meer weten over het schrijven van een social media plan, lees dan dit blog over Waar moet je aan denken als je een social media plan opstelt?  Tips voor het opstellen van social media plan vind je hier: Zo maak je een eenvoudige maar doeltreffende Social Media Marketing Plan. Lees ook de blog op Contentgirls van Hendrik-Jan over 5 +2 aandachtspuntjes bij Social Media.

Werven van communityleden

En dankzij het plan weet je ook op welke social netwerken jij jouw community gaat oprichten. Nadat je een platform hebt aangemaakt is de eerste stap jouw eigen netwerk uit te nodigen om deel te nemen aan de community. En vergeet niet als ze lid zijn geworden om een welkomstbericht naar ieder nieuw communitylid toe te sturen. Begint het leden aantal te groeien en is de prima content aanwezig? Dan ben je klaar voor de volgende stap. Het werven van nieuwe communityleden buiten jouw netwerk.

Hoe laat je jouw community groeien?

Een mogelijkheid om de community te laten groeien is om aan het netwerk te vragen om nieuwe communityleden te gaan werven. Dat kan in combinatie met een ledenwervingsactie. Heb je een budget tot je beschikking of de mogelijkheid om jouw dienst/product aan te beiden met een flinke korting dan kan je dat in de actie meenemen. Een andere mogelijkheid om de community te laten groeien is om de leden mee te laten denken over hoe de community verder kan doorgroeien. Leg eerst uit waarom je wilt groeien (dat staat in jou social media plan) en vraag dan de community om advies. Wie weet wat voor mooie suggesties daar bij kunnen zitten?

Continuïteit

Als je een mooi platform hebt neergezet, en ook het werven van nieuwe leden is prima verlopen dan wil je de leden niet verliezen doordat er niets meer te beleven valt in de community. Dus blijf het belangrijk, om én zelf maar ook door de community, dat er regelmatig nieuwe input in de community terecht komt. En maak gebruik van de kennis en ideeën van de community. Communiceer regelmatig en duidelijk waar je mee bezig bent. Input van de community komt niet altijd vanzelf. Daar moet je naar vragen. Laat het de community weten wat voor input jij kunt gebruiken. En doordat je in communicatie gaat en blijft met de community kunnen er bijzondere creaties ontstaan.

Win-Win situatie

Heb je alle stappen succesvol gedaan? Eén of meerdere platforms aangemaakt, een community opgebouwd en ook gezorgd voor continuïteit? Dan is het moment om zelf ook de vruchten te plukken van het hebben van een succesvolle community. Vraag aan de community wat hun wensen zijn, of laat ze mee denken aan een nieuwe dienst of product. Er is niets mooiers om samen met jouw community in cocreatie iets neer te zetten wat de community wenst en nodig heeft? En jij graag wilt maken. Hoe leuk is dat?

Welke tips heb jij nog meer voor ondernemers op social media om een community te laten groeien? En hoe krijg jij de community zover om jou mee te helpen met het neerzetten van een nieuw product of dienst?

0 Shares:
6 comments
  1. Goeie tips!
    Al moet ik, als wannabe-Neerlandicus, er wel bij zeggen dat ik een Nederlandse term voor het woord 'community' prefereer. Maar dat is ook omdat ik graag wat te zeiken heb ;-)

  2. Er zitten zeker goed en leuke tips in je blog, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het geheel wat kort door de bocht vind. De taalfouten ('welke platform' en 'jou social media plan') maken het er niet beter op.

Comments are closed.

Dit artikel is 5.664 keer gelezen