Gewoon omdat het kan. Dat hoor ik steeds vaker mensen zeggen wanneer ze iets ongebruikelijks hebben gedaan. Leuk natuurlijk. Maar als je dat ook doet wanneer je regels opstelt voor een forum, het ruilreglement van je webwinkel of ook voor een kleine aanpassing na dienstverlening nog een factuur stuurt, dan ben je naar mijn idee verkeerd bezig.

Going shopping again

Controle

Begrijp me vooral niet verkeerd. Het is belangrijk om alles goed op orde te hebben. Dat je weet aan welke regels je gebonden bent en om afspraken helder op papier te zetten. Niets mis met een goede set algemene voorwaarden.

Je klanten vinden het ook prettig om te weten waar ze aan toe zijn. Of ze een product mogen ruilen en onder welke voorwaarden dan. In simpele stappen leg je uit onder welke voorwaarden dat kan (product nog in verpakking, binnen 10 dagen na aankoop bijvoorbeeld), voor wie de verzendkosten komen en naar welk adres ze het terug kunnen sturen.

Vertel van te voren of er nog een vorm van nazorg is wanneer je een site hebt gebouwd en afgeleverd. Heeft je klant zelf lopen klussen aan zijn site omdat hij er een pagina bij wilde, bang voor een factuur, en komt nu met hangende pootjes terug? Met duidelijke regels weet hij waar hij aan toe is.
Afspraken op een heldere manier omschrijven is daarom absoluut aan te raden.

Omdat het kan

Waar ik echt een broertje dood aan heb is echter wanneer alles wel heel streng wordt. Een webwinkel hoeft geen ruilbeleid te hebben. Niemand die hen daar toe verplicht. Dus doe je het ook maar niet ‘omdat het kan’?
Je hebt een website gebouwd voor iemand met een eenmanszaak, maar bedenkt dat hij er toch nog een pagina bij wil of een knopje verplaatst wil hebben. Voor jou een kwestie van uitleg of werk van 10 minuten. Stuur je daar dan nog een aparte factuur voor na, ‘omdat het kan’?

Service

Als ondernemer kun je natuurlijk niet alle risico dragen of alles maar gratis weggeven. Daar bedenk je voor jezelf dus een goed beleid voor dat je eventueel nog wel vastlegt in je algemene voorwaarden ook.
Maar denk ook aan je klanten. Je hebt ze nodig! Wees niet te streng. Biedt een beetje service, dat zorgt ervoor dat mensen weer bij je terugkomen en je aanbevelen aan anderen.
Ruilen? Uiteraard kan dat.

Problemen met de nieuwe website? Help hem, geef uitleg of biedt een onderhoudsabonnement aan.
Geef een beetje service, wees aardig. Gewoon. Omdat het kan.

0 Shares:
Dit artikel is 4.208 keer gelezen