Free Publicity klinkt interessant. Daarom schrijf ik me in voor een ‘Masterclass Free Publicity’ bij Ondernemend Hoofddorp. De bekende Jerry Helmers gaat ons in één avond uitleggen hoe we de media naar onze hand zetten. Free Publicity klinkt ook spannend: gaat Jerry mij deze avond meer leren dan ik normaal gesproken tijdens een doordeweekse avond achter mijn laptop of uit een boek oppik?

Hoe bereik je media-aandacht?

Jerry heeft zich goed voorbereid en hij houdt er lekker de vaart in. Hij begint de avond met uitleg over Free Publicity: je naam in de media zien te krijgen zonder dat je ervoor betaalt. Hoe bereik je media-aandacht? Jerry lardeert zijn verhaal met tientallen smeuïge praktijkvoorbeelden uit zijn eigen mediabedrijf. ‘Dat zou ik ook doen’, was mijn eerste gedachte daarbij. Verder heeft hij zo’n 15 tips die ik hier vanwege de ruimte niet allemaal kan behandelen. Dat is geen punt; het is in naam van Free Publicity sowieso beter om niet te nuanceren. Daarom hier:

De meest sociale tips:

  1. Initieer een onderzoek. Bijvoorbeeld ‘wie is het best geklede raadslid?’ door een modezaak.
  2. Organiseer je eigen (jaarlijkse) event.
  3. Schrijf een ingezonden brief (opiniestuk).
  4. Zorg dat je beeldmateriaal beschikbaar hebt.
  5. Volg journalisten op social media.Workshop tekstschrijver en social media manager Maria Balkenende

De belangrijkste regel

Tot dusverre heeft Free Publicity veel raakvlakken met mijn werk als tekstschrijver: (social) mediastrategieën, marketingteksten, opvallen/gevonden worden door content, webteksten. Maar nog voor de pauze heb ik zelfstandig de belangrijkste ongeschreven regel geleerd: Wees vooral niet bescheiden! Vertel en passant over al je contacten en successen, maar ook mislukkingen. Dit gaat uitstekend onder de titel Free Publicity.

De truc met de Telegraaf-column

Voorafgaand aan een praktische minicursus mediatraining leest Jerry zijn beruchte Telegraaf-column voor: Vrouwen en ondernemerschap. Hierin beargumenteert hij waarom hij nauwelijks met vrouwelijke zzp’ers samenwerkt. Omdat je er niet zo veel aan hebt. “Het valt me namelijk op dat ze vooral voor het éénpit-ondernemerschap kiezen omdat ze het zo fantastisch kunnen combineren met de zorg voor hun kinderen en het huishouden.” (…) “Deze dames ontbeert het lef om échte keuzes te maken. Ze hebben geen absolute focus op ondernemerschap, ze missen het vliegje in het midden van het urinoir.” Deze column heeft Jerry terecht een hoop Free Publicity opgeleverd. Terecht, omdat hij het nog meende ook.

Keiharde of strategische journalistiek

Wanneer hij later op de avond vraagt wie hem als denkbeeldig hoofdredacteur van een feministisch maandblad wil interviewen over de column bied ik me vrijwillig aan. Klanten zeggen niet zelden dat ik goede, scherpe vragen stel die rechtstreeks doordringen tot de kern. Dit is appeltje-eitje; ik maak hem in!

Ik neem plaats in de tv-studio en neem een aanloop naar de eerste vraag. Dat had ik beter niet kunnen doen. Mijn studiogast probeert de rollen om te draaien. Hij gaat mij vragen stellen in plaats van andersom. Nu ben ik zelf geen feminist (zóó passé), dus het inleven in mijn rol kost me enige moeite. Eigenlijk voelde ik mezelf maar door één passage in de column aangesproken en dat is aan het eind waar hij zijn ideale vrouwelijke ondernemer omschrijft: “Het zijn flinke vrouwen, ze hebben haren op de tanden, ballen in de broek en staan waarschijnlijk rechtop als ze moeten plassen.” En dan vooral de laatste zin…en staan rechtop als ze moeten plassen. Dat vind ik onder de gordel, de rest kan me niet schelen. Ik merk dat de column mij bozer maakt, naarmate Jerry mijn vragen scherper pareert.

“Je had hem in de pan moeten hakken”, zeggen mijn medecursisten van Ondernemend Hoofddorp, “je bent te aardig.”

Ik ben te aardig… Dat is belangrijk strategisch nieuws!

Wat heb ik geleerd?

  1. Aardig zijn, levert geen publiciteit op!
  2. Daarom moet je soms een beetje arrogant zijn en jezelf voor het voetlicht halen.
  3. Dit kan via bijvoorbeeld een column in de traditionele media, maar ook uitstekend via zoekwoorden, het zogeheten zoekmachineoptimalisatie (SEO). Laat je daarbij wel adviseren door een expert.

Dankzij Jerry Helmers heb ik deze avond veel geleerd. Ik neem me voor een aantal mensen een rss op deze blog cadeau te doen:

0 Shares:
7 comments
  1. Hi Maria!

    Wat een leuk verhaal. Ik heb zelf ooit ook eens een presentatie van Jerry Helmers meegemaakt. Je gaat 's avonds naar huis met één brok adrenaline in je lichaam door de massale en originele tips die hij geeft. Zo te zien heb je ook genoten van de avond. Het moet beslist een bruisende avond zijn geweest, dat blijkt uit je stukje!

    Groetjes, Denise van Asperen – de Mooij

    1. Dank voor je compliment Denise. Ik werd in ieder geval creatief geprikkeld om de publiciteit op te zoeken ;-) En ja, de avond stak goed in elkaar qua vorm en interactiviteit. Jerry heeft zelf overigens per mail en twitter op de column gereageerd:
      "Wat leuk geschreven! Los van het feit dat ik – als persoon – het natuurlijk leuk vind om een compliment te krijgen over mijn Masterclass en de inhoud daarvan, heb ik met een dikke glimlach het stuk gelezen.
      Dank dus voor deze leuke bijdrage!"

      Wel sportief, hij weet hoe de hazen lopen, zal ik maar zeggen.
       

  2. Inderdaad leuk stukje!

    Ik ben zelf grote 'fan' van Jerry Helmers, heb hem weliswaar nooit ontmoet maar zijn opiniestukken en columns zijn om van te smullen. Helaas ben ik zelf geen zzp'er meer, want anders had ik me zeker aangesloten bij zijn club (hoewel…. Helaas: ik heb vorig jaar personeel aangenomen)… Maar zijn stellingname is verfrissend.

    Ik heb ook wel gehoord dat hij niet de makkelijkste is om mee samen te werken, maar hij heeft daar zelf ooit op geantwoord dat geen enkele topsporter een vriendelijk karakter heeft en dat je dus jezelf altijd moet laten gelden. Wel, daar zit ook wat in. En als ik het stukje van Maria zo lees, dan blijkt toch maar wel weet dat hij inspireert!

    Groet Saskia van Caem / Nieuwegein

  3. Ondernemend Hoofddorp probeert origineel, confronterend maar vooral lerend van elkaar bezig te zijn. Goed om te lezen dat de aanwezigen zich hebben kunnen verbazen en en afvragen waarom het eigenlijk toch zo simpel kan. Wees origineel en zeker niet "te lief" maar sta waarvoor je ondernemer bent geworden. Ondernemend Hoofddorp voor elkaar en door elkaar.

Comments are closed.

Dit artikel is 5.916 keer gelezen