Als je een community goed wil managen en ook zelf regelmatig nieuwe items wilt posten heb je er een dagtaak aan. Als eenpitter doe ik het managen van een community naast alle andere taken zoals: administratie, acquisitie, netwerken, “echt” werken, vrijwilligerswerk en bloggen. En dan is er ook nog tijd nodig voor privé. Gelukkig vind ik het managen van mijn community erg leuk om te doen en lukt het om voldoende tijd in mijn eigen community te steken. Weinig tijd, toch een actieve community Ik heb mijn community zo ingericht dat het managen van nieuwe leden en content niet veel tijd kost. Iedereen mag lid worden, of je nu wel of niet tot de “community” behoort. Dat bepaal ik niet, dat mag iedereen voor zichzelf bepalen. Dat geldt ook voor hoe vaak en wat je post in mijn community. Mochten de communityleden een nieuwe post niet interessant vinden, dan kan de schrijver het ontvangen van een “like” wel vergeten. Ook wordt het item dan niet veel gelezen of van commentaar voorzien. Geen regels Van allerlei regels voor een community ben ik geen voorstander. De handhaving van de regels kost simpelweg teveel tijd. Dat klinkt misschien een beetje eng: doe maar wat je wilt. Maar doordat ik mijn community op een professioneel netwerk draai, zijn de leden sowieso geneigd om zich te gedragen. Niemand wil zijn of haar zakelijke online reputatie schaden. Dat scheelt mij tijd en de community frustratie. Het podium pakken Als community manager moedig ik alle nieuwe leden aan om iets te posten. Ik stuur daarom alle nieuwe leden een welkomstbericht waarin ik aangeef dat je als lid het “podium” mag pakken door iets te posten. Met de tip om een nieuw item zoveel mogelijk in discussievorm te zetten zodat de kans op een reactie groter wordt. En hoe meer reacties er komen, hoe meer de discussie wordt gelezen. Zelf ook profileren Het versturen van een welkomstbericht naar nieuwe leden is de gelegenheid om jezelf te profileren door je voor te stellen. En tegelijkertijd het moment om iets te vertellen over de community en de plannen van het netwerk voor de komende periode. Wil je nog meer weten over community management en building, lees dan de blog over Communities enzo van Xaviera Ringeling. Wat vind jij? Ben je een goede community manager als je geen groepsregels maakt? En iedereen laat posten wat hij wil? Of heeft dat niets met goed community management te maken? Ben je een goede community manager als jouw groep actief is en groeit? Wat vind jij de juiste graadmeter? Gerelateerd Geschreven door Jolanda van Henningen