Dit is een gastblog van Bas Klein. bas is werkzaam als online marketeer bij relatiegeschenken Zintuig.nl. Interesses liggen in het zoekmachine optimalisatie en het gebruik van social media voor B2B bedrijven. Vind je mijn artikelen interessant? Volg mij dan op Twitter of op LinkedIn. Daar kan je mij ook altijd aanspreken als je een vraagt hebt over SEO of zoekmachine marketing.
Ook een keer een gastblog schrijven? Neem dan contact met ons op!
Steeds vaker lees je op het internet over internetbedrijven die de dienst zoekmachine optimalisatie aanbieden. Zoekmachine optimalisatie is de Nederlandse vertaling van Search Engine Optimisation, beter bekend als SEO. SEO valt weer onder de paraplu Search Engine Marketing oftewel SEM. Stuk voor stuk hele deftige termen maar wat houdt zoekmachine optimalisatie nou eigenlijk in?
Het verschil tussen betaalde en niet betaalde advertenties
Er is een verschil tussen betaalde en niet betaalde advertenties in de zoekresultaten van Google. Het verschil wordt steeds minder zichtbaar, maar de eerste drie advertenties in het gele kader zijn betaalde advertenties. De advertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten zijn ook betaalde advertenties. De betaalde advertenties worden ook wel Search Engine Advertising genoemd, beter bekend als SEA. Onder de betaalde advertenties komen de organische posities. Organische posities klinkt nogal vaag. Het zijn als het ware de niet betaalde advertenties oftewel de posities waar je gratis in kan komen. De positie in de organische zoekresultaten wordt bepaald op een criteria van meer dan 200 factoren. Het zijn 10 posities. Je kan hoger in de zoekresultaten komen door je te focussen op de belangrijkste elementen van die 200 factoren. Om het wat duidelijker uit te leggen zie je hieronder een afbeelding.
De niet betaalde advertenties tonen tien posities. De posities van deze zoekwoorden worden bepaald aan de hand van meer dan tweehonderd factoren. Voor deze posities hoeft men dus niet te betalen, maar te zorgen dat zij zo goed mogelijk aan deze criteria voldoen. Het hoog scoren in de zoekresultaten wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd.
De voordelen van zoekmachine optimalisatie ten opzichte van betaalde advertenties
De kosten van het adverteren rijzen steeds verder de pan uit. Als je wilt adverteren betaal je een bepaald bedrag per click, dit wordt ook wel Pay Per Click (PPC) genoemd. Per dag kan je een maximum bedrag kiezen. Stel: je betaalt € 1,00 per click en je geeft aan dat je een maximumbedrag van € 25,- per dag wilt besteden. Dit betekent dat de advertentie na de 25e click op een dag verdwijnt en de website uit de zoekresultaten verdwijnt. De website blijft dus niet continue in beeld… De prijs voor het adverteren neemt toe naarmate het aantal zoekopdrachten toeneemt. Stel er wordt per maand duizend keer gezocht op ‘Contentgirls’ en honderd keer op ‘Frankwatching blog’ dan kost het meer geld om op het zoekwoord ‘Contentgirls’ te adverteren dan op het zoekwoord ‘Frankwatching’ blog.
De prijs voor een click op het zoekwoord ‘zorgverzekering’ is eind 2011 al snel rond de € 1,70 per click. Tel daarbij op dat bezoekers die via betaalde advertenties binnenkomen niet altijd een dienst of product zullen afnemen. Zoals het oude Nederlandse spreekwoord luidt: “Je kan je geld maar één keer uitgeven!”
Zoekmachine optimalisatie is niet moeilijk maar ook niet makkelijk!
Zoekmachine optimalisatie kan je helemaal zelf doen. Op iedere pagina zijn er 10 organische zoekresultaten oftewel 10 niet betaalde zoekresultaten. De organische zoekresultaten blijven permanent in beeld. Dit terwijl de organische zoekresultaten dus helemaal gratis zijn! Gratis! Dat lees je goed. Het enige wat je hoeft te doen, is je een beetje te verdiepen in de SEO regels. Door middel van een simpele wijziging kan je ervoor zorgen dat je van de 2e pagina naar de 1e pagina stijgt. Het is niet makkelijk maar het is ook niet moeilijk. De volgende keer zal ik beschrijven wat je kan doen om hoger te scoren in Google. Laat je vragen achter in de reacties!
14 comments
Wel. Goede post om mensen de verschillen in basis uit te leggen. Maar 'een beetje verdiepen' in SEO klinkt iets te makkelijk. Wat ik 'een beetje' mis is duidelijke verwijzing naar content. En dan eens niet vanuit het SEO – technische perspectief maar de daadwerkelijk driver achter het uniek zijn, in de ogen van Google, Bing, enzovoorts maar ook in de ogen van het publiek. Wellicht heb ik het gemist en staat het netjes beschreven in de 200 regels voor SEO, echter wil ik het graag even in de spotlight zetten. Groetjes, Marcel Cramer, Chief Fanatic @ Starfish Media
ben niet de auteur, die zal vast zelf reageren. Maar nodig je wel uit tot een eigen gastblog natuurlijk :)
Bedankt voor je reactie Marcel. Ik wilde als eerste echt de basis uitleggen. In de volgende artikelen zal ik belangrijke aspecten van zoekmachine optimalisatie, dus het content verhaal, onpage/offpage factoren, link building, etc. meer uitleggen.
Heldere en duidelijke uiteenzetting, dank hiervoor. Maar wat adviseer je nou eigenlijk, betaald of onbetaald je best doen op internet? Organische resultaten of betalen voor je ranking? Wat vind de bezoeker beter, of maakt het ze niets uit?
Haha grappig zo'n gastblogger die weer een mooi keyword in z'n anchortekst naar z'n website ziet gaan… "graag gedaan, Super de Boer" Misschien handig om linkbuilding gelijk in het volgende stuk te behandelen en dan bv. er nog wat uitgaande linkjes aan te koppelen??
@d3bf0c7f5ca80544bcec3e86cbe3f8a1:disqus dat zijn drie complexe vraagstukken. Het ligt eraan of wat voor soort website je hebt en hoeveel budget er is. Bij een seizoensgebonden website is het verstandig om in advertenties te investeren als je de rest van het jaar druk bent met jouw andere websites. Over het algemeen geldt dat een combinatie altijd het beste is. Een bezoeker ziet tegenwoordig amper het verschil tussen betaalde advertenties en niet betaalde advertenties. De gele balk bovenaan de zoekresultaten wordt steeds lichter qua kleur.
@c80ac5f06bfe0fa9638f4aecf0a2127d:disqus heel erg bedankt voor je inhoudelijke feedback. In principe had ik ook een link kunnen plaatsen met als anchortekst Zintuig maar dan is het voor de lezers niet duidelijk wat voor soort website het is. Natuurlijk is het vermelden van het zoekwoord relatiegeschenken niet ongunstig voor de link maar een anchortekst is niet de doorslaggevende factor van een link. Dat is de relevantie en de autoriteit van de website waar de link op is geplaatst. Ik zal dit in mijn volgende artikelen belichten. Ik lees dan graag wat je ervan vindt.
@Bas ja, dat de bron (website) van belang is, is uiteraard bekend. De waarde zal wellicht niet 100% zijn, maar nog altijd enige kracht hebben. Ik denk dat de lezers ook wel op je link willen en kunnen klikken als ze geinteresserd zijn in de website.. Een vermelding op deze manier is zeker niet noodzakelijk. Ik begrijp het wel. Waarschijnlijk had ik het zelf ook gedaan..
Maar wat is nu je conclusie naar aanleiding van je titel? Is het nu een hype of niet? Je legt kort uit wat SEO is, maar totaal niet of het nu een hype is of niet…
Is het trouwens OptimiSation of OptimiZation?
Zoekmachine-optimalisatie gratis? Als je een webdeveloper met een vlotte pen bent, misschien wel. Maar anders moet je toch echt je portemonnee trekken voor technische verbeteringen en retestrakke content die Google wél lust.
En al ben je een zelfstandige met een eigen siteje, dan kost het updaten van je site alsnog een klap tijd. Laat staan als je wil analyseren wat wel en niet goede keywords zijn… kostbare tijd, als je begrijpt wat ik bedoel ;)
alleen als je helemaal van 0 moet komen. Want bijv. je hebt een WordPressje draaien. Daar hoef je tocg geen developerT voor te zijn? je kunt dan een theme kiezen die SEO-optimized is (jawel, die zijn er). je zorgt dat je fancy URL's gebruikt (dat is heul makkelijk) en dan zorg je voor goede content (duh). Tadaaaaa SEO!
Enne, dat kost dan wel tijd. Maar marketing kost duiten. Die duiten zijn niet altijd even beschikbaar. Die tijd kun je maken.
trouwens…duiten ook, maar dat is een heel ander verhaal.
Ja hèhè WordPress… das wel n beetje de dooddoener van de week – en dat al op maandagochtend half 11 ;)
WordPress is geweldig, daar valt geen speld tussen te krijgen. Helemaal ge-SEO-d én gebruiksvriendelijk. Moet je alsnog wel n beetje weten wat je moet doen natuurlijk. Maar als je slim genoeg bent om WordPress te gebruiken voor je zakelijke website, dan weet je al wel n beetje wat je moet doen natuurlijk. Of er zit iemand naast je die weet wat je moet doen.
Hoe dan ook hoef je dan dit hele artikel niet meer te lezen ;þ
Nee hoor, die slimheden die je daar noemt gaan helemaal niet samen. En al zeker niet als het om WP Met WP is het ZO makkelijk om een site uit te spugen (zeker als je hoster zo'n pakket op de server heeft draaien > 1 knop aanklikken en klaar is Clara…je hoeft niet eens een dbase aan te maken dan), dat elke idioot het kan…..het Goed doen is echter een heel ander verhaal :)
@twitter-136992158:disqus Met een ‘s’ of een ‘z’ kan allebei. Met een ‘s’ is deftig Engels. Net zoals bij het woord ‘organisation’ dat is zowel met een ‘s’ als een ‘z’ juiste spelling. De conclusie vind je in mijn volgende artikel.
@Contentgirls:disqus @tasmijn:disqus WordPress brengt je al heel ver. Toch moet je ook daar een beetje ‘knowhow’ hebben, wil je in een competitieve branche slagen. Toch is het verbazingwekkend hoeveel topsites op een WordPress theme draaien. Het brengt je in ieder geval een hele grote stap in de goede richting.
@twitter-136992158:disqus Met een 's' of een 'z' kan allebei. Met een 's' is deftig Engels. Net zoals bij het woord 'organisation' dat is zowel met een 's' als een 'z' juiste spelling. De conclusie vind je in mijn volgende artikel.
@Contentgirls:disqus @tasmijn:disqus WordPress brengt je al heel ver. Toch moet je ook daar een beetje 'knowhow' hebben, wil je in een competitieve branche slagen. Toch is het verbazingwekkend hoeveel topsites op een WordPress theme draaien. Het brengt je in ieder geval een hele grote stap in de goede richting.
Comments are closed.