Wat zie jij voor je als je terugdenkt aan je schooljaren? Waarschijnlijk een leraar die vragen stelt en leerlingen die antwoorden. We zouden het de klassieke werkvorm in het onderwijs kunnen noemen. Maar dat ‘ie klassiek is, betekent niet dat het automatisch een goede werkvorm is. Je kunt je vragen bijvoorbeeld niet aan elke leerling stellen en je kunt niet goed bijhouden wie wat antwoordt. Zou de technologie daar niet een oplossing voor hebben?
Stemkastjes?
Kan dat, vragen stellen in de klas met technologie? Het antwoord was een tijdje: ja, misschien wel. Want de digitale schoolborden – inmiddels op de meeste scholen aanwezig – lenen zich wel voor zoiets. Bij zo’n digibord kun je stemkastjes kopen: een klein apparaatje met een aantal knopjes en een display. De leraar laat op het bord een vraag zien met antwoordalternatieven en de leerlingen drukken dan op 1, 2, 3 of 4 op hun stemkastjes. De leerkracht ziet meteen wie wat antwoordt en kan die gegevens ook bewaren. Het werkt aardig, maar ik kan me voorstellen dat een leraar er niet aan toekomt. Je moet de stemkastjes aanschaffen. Wil je als school dit middel vaak gebruiken, dan wil je ook in elke klas een set hebben. Prijzig. En dan nog zul je altijd zien dat je er net een paar te weinig hebt. Dan valt er ook nog wat in te stellen, want het bord moet weten welke stemkastjes erbij horen en ook welke leerling bij welk stemkastje hoort.
Alleen maar een browser
Dan toch maar een andere oplossing? We doen het anders, vonden de makers van Socrative. Ze dachten aan Socrates die bijna niks nodig had om zijn vragen te stellen: alleen een kanaal, zijn stem, en een plaats, de agora, om samen te komen met zijn leerlingen. Bij Socrative heb je ook weinig nodig. Alleen een kanaal, internet, en een plaats, je browser. En die browser mag op een computer of laptop zitten, maar ook op een iPad, smartphone of iPod Touch. En dan? De leraar voert zijn vragen in op t.socrative.com en hij krijgt een room number. De leerlingen gaan naar m.socrative.com en kiezen hetzelfde room number. Ze zien de vraag, geven antwoord en de leerkracht ziet wie wat geantwoord heeft. Hij kan de resultaten ook in Excel opslaan en dat geeft dan weer mogelijkheden om er meer mee te doen. Ook is er een PowerPoint-plugin op komst. Aantrekkelijk is vooral dat alles gewoon via het web gaat. Geen kastjes, geen instellingen, en elk apparaat met een browser voldoet.
Dus: heeft de technologie een oplossing voor vragen stellen in de klas? Ja!
3 comments
Ken je dit filmpje? http://edition.cnn.com/2011/TECH/social.media/06/… heel inspirerende leerkracht, maar ik zie toch ook wat nadelen. Eerder mogelijkheid tot pesten van klasgenoten, bijv.
Comments are closed.