Hoe vergroot je jouw expertise status? Een van de voordelen van online netwerken is dat je op een eenvoudige wijze aan een groot publiek kan laten zien wat jouw expertise is. Social media is de nieuwe manier van netwerken, maar dan anders. Social media werkt veel beter dan het oude netwerken. Wat je vroeger alleen kon doen tijdens het netwerken, jezelf profileren door in gesprek te gaan met anderen, doe je nu online maar dan effectiever.

Online reputatie

Als je met social media een creatieve bijdrage (content) plaatst door te reageren in een forum, zelf een discussie opstart, een video of foto post of gaat bloggen, dan kan dit jouw expertise status vergroten. Je bereikt in een kortere tijd sneller meer mensen als tijdens het “offline” netwerken. En veel meer mensen kunnen reageren op jouw bijdrage, want deze blijft tot in de lengte van dagen online te vinden. Dus ook na één jaar of langer kan jouw content voor jouw reputatie werken. Let op: Dit kan zowel positief als negatief werken. Schrijf of laat je onzinnige dingen zien dan komt dat jouw (online) reputatie niet ten goede. Zie hier een voorbeeld van hoe het niet moet.

Content plaatsen

Maar bij het plaatsen van content alleen ben je er nog niet. Want als niemand weet dat je iets hebt geplaatst, of alleen de regelmatige bezoeker van de website of social media platform, dan krijg je niet veel aanloop. Dat is niet alleen minder leuk maar dat helpt ook niet met het opbouwen van een reputatie als expert. Behalve als je een heel groot netwerk hebt of als de website veel dagelijkse bezoekers krijgt, dan heb je het minder nodig om jouw online netwerk te laten weten dat je iets interessant hebt gecreëerd.

Trigger jouw netwerk 

Je wilt graag dat zoveel mogelijk mensen jouw content gaan bekijken. Hoe doe je dit? Door jouw social media netwerk te laten weten dat je iets hebt gepost. Dus ga twitteren, facebooken, hyven, plaats een update op jouw Linkedin profiel en trigger op die manier jouw netwerk om jouw bijdrage te lezen. Het mooiste is als zij niet alleen jouw bijdrage lezen, maar ook reageren of aan hun eigen netwerk laten weten dat jij iets interessant te melden hebt. En dat kan je doen door in je blog of andere content de vragen te stellen of je blog te beginnen met een interessante stelling en zo een reactie uit te lokken.

Hoe zorg je ervoor dat er gereageerd wordt?

Als ik een nieuwe blog plaats dan laat ik dit mijn netwerk weten door een berichtje te sturen. En ik maak een tweet zodat mijn followers ook op de hoogte zijn. Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen. Wat werkt wel en wat niet om jouw blog of ander content te promoten?  Hoe zorg jij ervoor dat jouw bijdrage zoveel mogelijk wordt gelezen? Ga je eenmalig een tweet sturen? Of herhaal je dit? Gebruik je daarvoor alleen één social media platform of zoveel mogelijk? En hoe zorg je ervoor dat er ook gereageerd wordt op jouw blog?

0 Shares:
6 comments
  1. Wil je nog meer lezen over hoe je een succesvolle blog
    schrijf? Lees dan ook de Contentgirlsblog van Danielle Spoelstra met als titel: Hoe krijg
    ik een succesvolle blog? En als je wilt weten wat het resultaat is van het
    verspreiden van je blog, lees dan de Contentgilsblog van Gabrie van Zanten. Helpen Twitter en Facebook om bezoekers te genereren?

  2. Sinds een half jaartje heb ik een blog (http://maaikeontdekt.wordpress.com), en elke keer als ik een blogpost heb geschreven, dan laat ik dat mijn vrienden/volgers/connecties weten via Facebook/Twitter?LinkedIn. Daar komen dan ook de meeste lezers vandaan. Nog niet ontzettend veel, maar het begint steeds meer te worden. Ik merk wel dat als ik een dag niks heb gepost via een van de sociale media, er veel minder bezoekers naar mijn blog komen; er zit dus nog weinig automatisme in het steeds terugkomen naar mijn blog. Social media zijn hierin de key.

  3. Dank je wel voor jouw reactie Maaike. Ik het even gekeken naar jouw blog, dat ziet er goed uit. Welke social media netwerken gebruik jij om jouw blog te promoten?  En hoeveel keer per dag doe je dat?

    1. Ik gebruik Twitter, Facebook en LinkedIn voor promotie; Twitter een paar keer per blogpost, LinkedIn en Facebook meestal 2 keer. Ik schrijf per week 2 stukjes vaak, dus niet te veel.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.200 keer gelezen