Kan dat, QR-codes gebruiken in het onderwijs? QR-codes? Trouwe lezers van Contentgirls hoef ik niet meer uit te leggen wat een QR-code is. Zij hebben het al kunnen lezen in QR-streepjescode anno 2011 van Helma de Boer. En de niet-trouwe lezers kunnen daar nu alsnog terecht. Nu die dingen in onze wereld zijn verschenen, zijn ze ook in het onderwijs ontdekt. Niet dat ze er al veel gebruikt worden, maar verschillende leraren zijn al met QR-codes aan het experimenteren gegaan en het lijkt er inderdaad op dat deze geblokte blokjes ongekende educatieve mogelijkheden in zich bergen. Schoolinformatie voor de leerlingen We beginnen bij de huis-tuin-en-keukenfuncties: het informatiebord in de hal van een school voor voortgezet onderwijs. Er kan van alles mee te delen zijn voor de leerlingen. Teveel om allemaal overzichtelijk op dat bord te zetten. Ik zou zeggen: zet alle berichten online op webpagina’s en maak er een QR-code van. Voorzie het mededelingenbord van een aantal kopjes (absenties, roosters, bijeenkomsten) en hang de briefjes eronder. Goedkoop alternatief voor een duur flatscreen en prijzige dashboardsoftware. In de klas Juf Elke beschrijft op haar blog in één artikel een hele rits mogelijke toepassingen voor QR-codes in de klas. Bijvoorbeeld om een spel of knutselmateriaal van een QR-code te voorzien. De code leidt dan naar een filmpje waar juf uitleg geeft over hoe het spel werkt. Een mooie oplossing om tegen te gaan dat juf 100 keer hetzelfde moet uitleggen. Lees haar blog voor nog veel meer ideeën. Ook het onderwijsblad Vives schreef in oktober 2011 over QR-codes in de school. Allemaal mooi, zeggen ze, maar hoeveel scholen zijn er niet waar de mobieltjes niet mee de klas in mogen? Weg mooie ideeën. Maar ook daar is een oplossing voor, weet Vives te melden. QR-codes hoeven niet per se gescand te worden met een telefoon. Het kan ook met een handsscanner. Die scanner kun je verbinden met een computer of een digitaal schoolbord en zo kun je toch weer je QR-dag vullen met de extra bronnen en filmpjes achter de blokjes. De meeste toepassingen van de QR-code liggen redelijk voor de hand en zijn vervangingen voor andere middelen. Denk aan het uitlegfilmpje dat de uitlegjuf vervangt. Helemaal mooi wordt het als de man of vrouw voor de klas zijn of haar creativiteit gebruikt om de quick-responseplaatjes nu eens heel anders in te zetten. Woordenschat oefenen Laten we haar mevrouw Van ’t Lijf noemen. Zij geeft Engels in de brugklas en wil de kinderen laten oefenen met de Engelse woorden voor een aantal lichaamsdelen. Ze zoekt op internet afbeeldingen van lichaamsdelen, bijvoorbeeld hoofd, nek, arm, been, buik, knie, voet. (Inderdaad, ze houdt het netjes) Van de url’s van die afbeeldingen maakt ze QR-codes op blaadjes, waar ze de namen van de lichaamsdelen bij schrijft: head, arm, leg en zo verder. De leerlingen lezen de woorden bij de QR-codes en plakken de blaadjes bij een medeleerling op het lijf. Daarna scannen ze de codes en zien zo of ze de woorden op de goede lichaamsdelen geplakt hebben! Nog meer slimme ideeën lezen? Kijk op de pagina van juf Linda of lees de 41 Interesting Ways to Use QR Codes in the Classroom. Ja, het wordt wel wat met die QR-codes. Gerelateerd Geschreven door Paul de Maat