De politie roept er inmiddels toe op: zie je iets gebeuren wat niet mag, maak een foto of filmpje en bel de politie. Winkelstraten, winkelpanden zelfs vele kantoorpanden hangen vol met bewakingscamera’s, soms zelfs zonder dat ze dat aangekondigd hebben.

Maar vooral die feestjes waar iedereen met zijn telefoon maar foto’s maakt. Dronken worden of gekke dingen uithalen is er niet meer bij. Voor je het weet staat er een foto of filmpje van je, toen o zo leuke, grappige en gezellige gedrag op Facebook. Help! Zo ben ik helemaal niet!

Laatst zag ik zelfs hier in Den Haag een tram rijden met reclame van HTM zelf om vriendjes te worden op Facebook met een hoop profielfoto’s uitvergroot op een rijtje.

Zou ik dat willen, vroeg ik me af? ‘Like’ ik HTM eigenlijk op Facebook? Had mij dit kunnen gebeuren? Zullen ze die mensen om toestemming hebben gevraagd of hier voor betaald hebben?
Wat ik wel wist is dat ik daar niet graag gestaan had met mijn bolle kop. Ik woon tenslotte ook nog in Den Haag, dus genoeg mensen die me zouden herkennen. En wat zouden ze dan denken? Dat ik HTM leuk vind? Dat ze me hiervoor betaald hebben?

Ik volg HTM wel op twitter. Ze hebben zo vaak vertraging of komen gewoon niet opdagen. Via twitter hoop ik er dan achter te komen of de tram überhaupt nog wel rijdt of dat ik beter kan gaan lopen.
Maar leuk vinden, nee. Dat niet.

Portretrecht

Behalve dat ik het niet zo heel tof zou vinden van HTM als ze een pixelige foto van mij op hun tram zouden plakken en daar nog reclame mee willen maken ook, mag het wettelijk gezien meestal niet.
Veel hebben we in Nederland niet geregeld omtrent het portretrecht dus of iets al dan niet mag hangt erg van de situatie af. Foto’s, zonder toestemming, in reclame gebruiken mag echter meestal niet. Juist om de redenen die ik in de alinea hierboven al heb genoemd. Bekenden zouden kunnen denken dat ik het prima vind om voor HTM reclame te maken. Of dat ik een nieuwe carrière ben gestart als goedkoop model voor allemansbedrijven.

Maar hoe zit dat dan met foto’s van mij op een feestje. Bewerkte foto’s misschien. Waar ik vermoedelijk niet al te flatteus op sta. Kan ik daar wat tegen doen?
Maakt het uit wie die foto’s kan zien? Goh, daar valt wel veel over te vertellen. In een volgend blog dan maar.

Voor nu: HTM, hoe zit dit nu? Hebben jullie aan die mensen gevraagd of ze het wel goed vinden zo groot op jullie trams te verschijnen?

foto: Charlotte Meindersma Fotografie

0 Shares:
8 comments
  1. Jammer. Een 'juriste' die wel weet dat er een 'twittertram' rijdt, maar niet weet hoe die foto's daarop komen. De 50 mensen die op de tram afgebeeld staan hebben zelf hun foto ingestuurd naar een destijd speciaal e-mailadres, waarmee toestemming werd gegeven voor plaatsing, en nog wat andere voorwaarden aan voldaan moest worden. Beetje zoeken en je vind alles.

    Gevalletje #klok en #klepel. Lekker onderzoek voor iemand die zich juriste noemt. Beetje moeite doen dus voordat je wat roept.

    1. ook opvallend dat mensen die het lastig vinden om op een normale manier te communiceren, zich daar dan bewust genoeg van zijn om anoniem te reageren gevalletje #gaap #waardeloos

      1. Sorru, maar vanaf mijn telefoon kan ik niet anders dan als gast reageren. Althans, ik heb niet gekozen om anoniem te reageren maar om bepaalde (privacy)redenen heb ik mij niet geregistreerd. Dan heet ik ineens gast ja #gaap

  2. De privacy-voorwaarden van Facebook zijn slecht. Als gebruiker heb je nagenoeg geen rechten, maar je geeft Facebook wel onnoemelijk veel rechten. Dit is zo'n onderdeel. Bij LinkedIn wilde men hetzelfde idee toepassen, maar dat is onder druk van de gebruikers teruggedraaid.

    Zie dit artikel: http://www.contentgirls.nl/2011/08/linkedin-deelt
     

  3.  De privacy-voorwaarden van Facebook zijn zeer slecht. Als gebruiker heb je nagenoeg geen rechten, maar je geeft Facebook wel onnoemelijk veel rechten. Dit is zo'n onderdeel. Bij LinkedIn wilde men hetzelfde idee toepassen, maar dat is onder druk van de gebruikers teruggedraaid.

    Zie dit artikel: http://www.contentgirls.nl/2011/08/linkedin-deelt

  4. Excuses voor mijn late reactie.
    Het is reclame van HTM met foto's van Facebook. Het gaat me niet specifiek om deze tram en of daar nu al dan niet toestemming voor gegeven is, maar om het portretrecht verhaal er omheen.
    De tram heb ik puur gebruikt om het aan de hand daarvan wat meer uit te kunnen leggen.
    Het antwoord doet er dus niet toe. Het verhaal houdt stand. Tenzij 'Gast' vind dat ik dan het blog helemaal niet meer had moeten schrijven. In dat geval ben ik blij dat ik niet gezocht heb, want dan was mijn mooie voorbeeld weg.

    De privacy-voorwaarden van Facebook zijn inderdaad slecht. Maar dat staat naast de Nederlandse regelingen omtrent het portretrecht. Dat Facebook bepaald gebruik claimt wil dus nog niet zeggen dat iedereen in Nederland alle beelden die op Facebook staan ook werkelijk mogen gebruiken. Dat zou in bepaalde andere landen overigens wel anders kunnen zijn.

Comments are closed.

Dit artikel is 7.301 keer gelezen