De politie roept er inmiddels toe op: zie je iets gebeuren wat niet mag, maak een foto of filmpje en bel de politie. Winkelstraten, winkelpanden zelfs vele kantoorpanden hangen vol met bewakingscamera’s, soms zelfs zonder dat ze dat aangekondigd hebben.

Maar vooral die feestjes waar iedereen met zijn telefoon maar foto’s maakt. Dronken worden of gekke dingen uithalen is er niet meer bij. Voor je het weet staat er een foto of filmpje van je, toen o zo leuke, grappige en gezellige gedrag op Facebook. Help! Zo ben ik helemaal niet!

Laatst zag ik zelfs hier in Den Haag een tram rijden met reclame van HTM zelf om vriendjes te worden op Facebook met een hoop profielfoto’s uitvergroot op een rijtje.

Zou ik dat willen, vroeg ik me af? ‘Like’ ik HTM eigenlijk op Facebook? Had mij dit kunnen gebeuren? Zullen ze die mensen om toestemming hebben gevraagd of hier voor betaald hebben?
Wat ik wel wist is dat ik daar niet graag gestaan had met mijn bolle kop. Ik woon tenslotte ook nog in Den Haag, dus genoeg mensen die me zouden herkennen. En wat zouden ze dan denken? Dat ik HTM leuk vind? Dat ze me hiervoor betaald hebben?

Ik volg HTM wel op twitter. Ze hebben zo vaak vertraging of komen gewoon niet opdagen. Via twitter hoop ik er dan achter te komen of de tram überhaupt nog wel rijdt of dat ik beter kan gaan lopen.
Maar leuk vinden, nee. Dat niet.

Portretrecht

Behalve dat ik het niet zo heel tof zou vinden van HTM als ze een pixelige foto van mij op hun tram zouden plakken en daar nog reclame mee willen maken ook, mag het wettelijk gezien meestal niet.
Veel hebben we in Nederland niet geregeld omtrent het portretrecht dus of iets al dan niet mag hangt erg van de situatie af. Foto’s, zonder toestemming, in reclame gebruiken mag echter meestal niet. Juist om de redenen die ik in de alinea hierboven al heb genoemd. Bekenden zouden kunnen denken dat ik het prima vind om voor HTM reclame te maken. Of dat ik een nieuwe carrière ben gestart als goedkoop model voor allemansbedrijven.

Maar hoe zit dat dan met foto’s van mij op een feestje. Bewerkte foto’s misschien. Waar ik vermoedelijk niet al te flatteus op sta. Kan ik daar wat tegen doen?
Maakt het uit wie die foto’s kan zien? Goh, daar valt wel veel over te vertellen. In een volgend blog dan maar.

Voor nu: HTM, hoe zit dit nu? Hebben jullie aan die mensen gevraagd of ze het wel goed vinden zo groot op jullie trams te verschijnen?

foto: Charlotte Meindersma Fotografie


Geschreven door