E-mailmarketing: niet lukraak een nieuwsbrief aan een lijst e-mailadressen sturen

Bezint eer ge begint. Als je anno 2011 met een e-mailnieuwsbrief start, moet je zeker weten dat je goed begint. Je mag namelijk niet zomaar aan iedereen een bericht versturen. Zo is het bijvoorbeeld niet altijd toegestaan om e-mailberichten van organisatie naar organisatie, en van organisatie naar persoon te sturen. Met organisatie wordt hier bedoeld een bedrijf, stichting, sportclub, etc. Je begint dus in de meeste gevallen met een klein bestand, helaas.

Als bedrijf of vereniging mag je je eigen achterban e-mail sturen zonder daar vooraf toestemming voor te vragen. Maar het is natuurlijk beter dit wel te doen; dat is goed voor je imago.

Er zijn grofweg vijf stappen voor het opzetten van een nieuwsbrief:

  1. Je verzamelt e-mailadressen
  2. Je zorgt voor een bulkmailprogramma en een mailsjabloon
  3. Je zorgt voor de inhoud van de nieuwsbrief en je verstuurt deze
  4. Je zorgt ervoor dat de nieuwsbrief wordt gelezen
  5. Je doet aan nazorg; je zorgt steeds voor actuele, actieve e-mailadressen en je analyseert de
    respons (wie klikt waarop, wie leest de e-mail, wie abonneert zich)

Met dat proces in het achterhoofd volgen hier de tien tips om je nieuwsbrief in de lucht te krijgen en te houden.

Basisachtergrond e-mailmarketing in tien stappen

1. Zorg voor een betrouwbare adressenlijst
Verzamel je adressen via een opt-in-systeem; de ontvangers kunnen zichzelf actief inschrijven voor je nieuwsbrief. Veel beter is dubbel opt-in: na de inschrijving ontvangt de inschrijver een bevestigingslink waarop moet worden geklikt voor definitieve inschrijving. Dit is een goed controlemiddel of de inschrijving “echt” van de inschrijver komt, en je weet bovendien zeker dat het e-mailadres klopt. Een bijkomend voordeel is dat de ontvanger je bericht verwacht en het niet als spam aanmerkt.

2. Gebruik een goed e-mailprogramma
Een veelgemaakte fout is dat verzenders hun inschrijvers een bericht sturen, simpelweg door een gewoon e-mailbericht te maken en de adressen in het Aan-veld te plakken. Op deze manier kun je als ontvanger zien wie er nog meer is aangeschreven, en dat vindt niet iedereen prettig. Je kunt dit omzeilen door het bcc-veld te gebruiken. Maar dan nog kun je maximaal 55 adressen tegelijk aanschrijven. Een e-mailnieuwsbrief kun je dus niet zomaar vanuit een e-mailprogramma zoals Outlook of Outlook Express versturen. Gebruik daarvoor een add-in of gebruik speciale bulkmailsoftware. Er is voldoende keuze uit betaalde en gratis software. Het voordeel is dat veel van die programma’s de optie hebben om verzendresultaten te bekijken. Wil je geen gedoe, maak dan gebruik van onlinediensten zoals budgetmailer.nl of blinker.nl.

Apenstaartje e-mailnieuwsbrief3. Bouw een goede e-mailreputatie op
Als je herhaaldelijk mailings verstuurt met in verhouding veel bounces, is de kans groter dat jouw berichten als spam worden aangemerkt door de ISP’s (Internet Service Providers, zoals KPN, UPC, Ziggo, XS4ALL, etc.). Je “reputatie” loopt schade op. Dat heeft weer tot gevolg dat er minder berichten bij je lezers worden bezorgd omdat zo’n ISP jouw ip-adres in een interne spamlijst opneemt. Sta je in die lijst, dan wordt het deel van je e-mailbericht dat via deze ISP loopt niet bezorgd (het bericht komt bijvoorbeeld niet door bij hetnet.nl-adressen uit je lijst). Nazorg is dus van belang: je controleert steeds bij welke e-mailadressen het bericht niet kon worden afgeleverd en je let daarbij op de reden waarom. Je corrigeert de adressen of verwijdert ze uit het bestand. Zo blijft je bestand schoon, en is het bezorgingspercentage hoger. Dit is goed voor je e-mailreputatie. Hier lees je alles over hoe je met bounces moet omgaan.

4. Stuur geen bijlagen mee
Zorg ervoor dat je geen plaatjes in je bericht zelf meestuurt. Vaak wordt het bestand van zo’n e-mailbericht dan te groot. Afbeeldingen worden bovendien vaak niet eens bezorgd. Berichten met bijlagen worden ook nog eens sneller als spam aangemerkt. Het verdient de voorkeur om de afbeelding te uploaden naar je website, en in de nieuwsbrief een link aan te brengen naar de afbeelding. Stuur ook liever geen andere bijlagen zoals een pdf mee.

5. Zorg voor een lage spamscore
Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je nieuwsbrief minder snel door de ISP’s als spam wordt aangemerkt. Risicofactoren voor een hoge spamscore zijn het gebruik van risico- en reclametaal (/goedkoop/ ***voordeel***, superaanbieding!, etc.), geen afmeldlink, geen duidelijke afzender, niet-werkende links, een te lange onderwerpregel (maximaal circa 45 karakters). Zet nooit je hele nieuwsbrief in een afbeelding. Je verstuurt dan geen tekstuele content, en omdat er veel spam op die manier wordt verstuurd, ben je meteen “verdacht”.
Gebruik een spamchecker om te controleren of er nog risicofactoren (spamscore) aanwezig zijn, en verhelp deze. Tenslotte, gebruik bij voorkeur één domein voor verzending en ontvangst, ook hierop wordt gecontroleerd. Je kunt overwegen DMIK (DomainKeys Identified Mail) toe te passen. Het wordt wat te technisch om er ver op in te gaan, maar het is van belang dat ISP’s de authenticiteit van de e-mail kunnen bevestigen.

6. Test de opmaak van je nieuwsbrief
Je kunt e-mailberichten in zowel tekst- als in html-opmaak versturen. Tegenwoordig wordt meestal voor html-opmaak gekozen. Realiseer je dat het bericht in allerlei verschillende e-mailprogramma’s en e-maildiensten moet worden bezorgd. Natuurlijk moet het er in al deze programma’s en e-maildiensten (denk aan Outlook, Hotmail, Gmail, Outlook Express, Pocomail, etc.) goed uitzien. Dat is nog een kunst, want deze e-mailclients interpreteren je opmaak allemaal net even anders. Test de opmaak daarom. Vergeet de regels om netjes met css te programmeren en gebruik vooral old-school HTML. Niet goed voor een website, wel goed voor het Postvak In. Kies voor een maximale breedte van 650px en centreer het bericht; dat leest prettig. Een goed bulkmailprogramma biedt trouwens vaak goede nieuwsbriefsjablonen. Dat is dan weer een zorg minder. Vergeet niet om ook een onlineversie aan te bieden. Hier vind je goede tips: Frankwatching.com over een optimaal e-zine-ontwerp.

7. Gebruik een herkenbare lay-out
Het is van belang dat je transparant bent in je communicatie. Als je ontvangers je nieuwsbrief snel kunnen herkennen, vergroot dit het leespercentage van je nieuwsbrief. Zet je huisstijl dus door in je e-zine.

8. Voorkom een negatief imago
Er zijn altijd ontvangers die je nieuwsbrief op een gegeven moment niet meer willen ontvangen. Neem dit serieus, en bied een afmeldlink onderaan je nieuwsbrief. Dit helpt ook om de spamscore van je nieuwsbrief te verlagen. Gebruik deze ruimte meteen om je sociale media te promoten door je Twitter-, LinkedIn- en Facebook-links hier op te nemen. Denk na over het optimale verzendmoment, personaliseer je nieuwsbrief en voorkom het gebruik van schreeuwerige reclametaal (“fantastische aanbieding!”). Schrijf geen gewone woorden in hoofdletters en wees zuinig met het gebruik van uitroeptekens. Een rustige nieuwsbrief met een korte boodschap levert meer aandachtswaarde.

9. Neem je ontvanger serieus en stuur alleen e-mail als je iets te vertellen hebt
Schrijf liever naar 10 inschrijvers die je bericht allemaal ontvangen én lezen dan naar 100 inschrijvers waarvan er maar 10 je bericht openen. Als je zeker weet dat een bericht met een bepaalde inhoud niet van belang is voor een deel van je adressenlijst, segmenteer dan. Je kunt daarmee onnodige opt-out’s voorkomen.
Het heeft een averechts effect als je omwille van regelmaat een nieuwsbrief verstuurt zonder dat je echt iets nieuws te vertellen hebt. Je ontvangers haken af en schrijven zich uit. Hiermee neem ik een voorschot op de laatste tip:

10. Zorg ervoor dat je nieuwsbrief wordt gelezen
Als je de nieuwsbrief eindelijk in het postvak van je ontvangers Old School Smileyhebt gekregen, dan ben je er nog niet. Je nieuwsbrief moet ook nog worden gelezen!
Ben je na de vorige tips klaar voor de start? Dan wordt het tijd om dit artikel te lezen: goede content in je nieuwsbrief. Daarmee heb je alle informatie om ervoor te zorgen dat je nieuwsbrief ook zoveel mogelijk wordt gelezen.

Ik kan je alvast verklappen dat transparant communiceren de sleutel tot succes van je nieuwsbrief is. Kwaliteitscontent, goede onderwerptekst, herkenbare opmaak, vermelding van afzender, etc. zijn allemaal belangrijke onderdelen.

Word je zelf gek van de spam?

Dien dan een spamklacht in bij Opta. Je kunt hier al je klachten over Nederlandse spamberichten kwijt. Ook al ben je dan nog niet van die ergerlijke buitenlandse berichten af, het helpt toch. Verschillende Nederlandse organisaties zijn inmiddels door Opta aangepakt en beboet voor het versturen van spam.

0 Shares:
2 comments

Comments are closed.

Dit artikel is 5.084 keer gelezen