Hier en daar wordt beweerd dat social media experts niet bestaan. Heftig gediscussieerd over wat een social media expert moet kunnen. En geconcludeerd dat iemand die er echt wat vanaf weet zich niet zo zou moeten noemen.

Wat een onzin!

Er is wel degelijk expertise gemoeid met social media. Er is wel degelijk een set aan zaken waar je goed in moet zijn om eventuele doelstellingen te behalen. Zelfs – for the record – wanneer die doelstelling enkel is dat je het gezellig wilt hebben. Oh en voor wie anders beweert (ik las het laatst): social media bestaat wel.

Kaders

Voordat ik verder ga, even wat over mijn eigen achtergrond. Speciaal voor jou, zodat je daarmee de achtergrond van dit betoog wat beter kunt plaatsen.

Mijn eerste stappen op het social web nam ik in ’97. Je had toen nog geen vriendenlijstjes om met elkaar te vergelijken, maar ik chatte er redelijk stevig op los op wxs(world access) chat. Waar ik een hele hoop vrienden maakte, die gezellig meededen wanneer ik weer eens gekke plannen had.

Toen ik mijn eerste eigen website maakte, zette ik voor de leuk een paar van mijn ICQ-vrienden met foto en UIN  (Unique Identification Number) op mijn website. In no time ontving ik mailtjes en berichten van zowel andere vrienden als volslagen vreemden met de vraag of zij er ook bij mochten. Binnen een paar maanden had ik een site met 2500 profielen en bijna duizend ICQ-vriendjes. Van mijn site werden overigens (en met toestemming) ook een Engelse en een Brazilliaanse versie gemaakt.

Later startte ik met bloggen. Dat deed ik niet met blogsoftware overigens, maar wel door elke week een artikel te plaatsen. Aan mijn site hing ik een forum waar bezoekers konden reageren op het artikel van die week. Er waren op het hoogtepunt driehonderd leden en duizenden bezoekers en we kletsten wat af. Dat forum is nu in handen van een aantal van de gebruikers en ik blogte verder op Xoops, Mambo en via Nucleus naar WordPress.

Door dagelijks te bloggen wist ik zo’n 2000 bezoekers per dag naar die (mijn persoonlijke) site te trekken. Om je een idee te geven: dat doet Contentgirls pas na drie jaar.  Er werd uitgebreid gereageerd en gediscussieerd en het was er wat mij betreft goed toeven. Maar ja, het was ook mijn site hè, dus of dat nou een objectieve observatie is…

Ergens tussendoor deed ik ook nog wat op CU2 en Hyves (wie niet). Dat leverde me een hoop Hyvesvriendjes op met dito smileys. Laten we daar vooral niet te lang bij stilstaan.

Twitter en ook Facebook vond ik in het begin niks. Maar ik vond wel dat ik er moest rondkijken, want ja nieuwsgierig ben ik dan weer wel. Voordat ik het wist was ik verkocht. En ook hier wist ik communities op te bouwen, zoals ook overigens met deze website (Contentgirls dus hè).

/opschepperitis (of voor de newbies> einde opschepperitis)

Heb je deze Amerikaanse opschepperij als nuchtere, maaiveld-Nederlander overleefd? Dan zal ik uitleggen waarom ik dat graag allemaal even op een rijtje zet, maar ook de rode draad die ik zie, uiteenzetten.

Communities en beïnvloeding

Tegenwoordig (meer dan vroeger) wordt het web bevolkt door de goegemeente. De internetdichtheid ligt hoog en het aantal mensen dat veel gebruik maakt van blogs, social sites, chat en fora ook. Al die plekken waar mensen virtueel samenkomen, zijn niks anders dan communities. En om binnen die communities een prominente plaats in te nemen (en van invloed te zijn en dus dat wat je wilt voor elkaar krijgen), zal je de manier waarop mensen met elkaar omgaan en op elkaar reageren moeten begrijpen en moeten kunnen manipuleren. Dat laatste natuurlijk (of in elk geval wat mij betreft) zonder negatieve connotatie, ook wel beïnvloeden genoemd.

Goed zijn in het gebruik van Facebook, maakt je een facebook expert en geen social media expert. Weten hoe je je achtergrond moet veranderen in Twitter, maakt je een Twitter expert (of is het dan een twexpert?). Goed zijn in het om je heen verzamelen van mensen en van invloed zijn op die mensen, dat maakt je een expert in communities en dus social media.

Communities? En social media dan?

Met social media is iets interessants aan de hand. Anders dan in de tijd dat CU2 vreselijk populair was, maakt het grote aantal mensen dat er gebruik van maakt het zeer vatbaar voor hype-eritis B. En het feit dat journalisten het ook eindelijk ontdekt hebben, na jarenlang internetpublicaties te min voor woorden te vinden (het is niet voor niks dat Francisco van Joolen lange tijd de hipperd onder de journalisten was…I rest my case), zorgt ervoor dat de hele wereld en z’n grootje net doet alsof het allemaal nét ontdekt is. Meestal omdat men het zelf nét ontdekt heeft. Niet gek dus dat een nieuwe term nodig was voor een oud fenomeen. Communities waren saai, social media klonk beter (want nieuwer).

Expert

Maar goed: het in staat zijn mensen aan je te binden en hen te beïnvloeden dus. Is dan iedereen met een grote set volgers die hen een polonaise kan laten doen een social media expert? Nee, dat niet. Want om expert te zijn, is het nodig dat je kunt uitleggen wat je doet, het kunt overbrengen op een ander en op verschillende plekken (onder verschillende omstandigheden)  kunt inzetten.

Je kunt er in het polonaise-geval wel goed in zijn trouwens.  Maar, als je geen idee hebt waar het hem in zit en geen interesse hebt om daarover na te denken, dan is je kennis van beperkte waarde. De titel social media expert werkt in dat geval alleen maar verwarring in de hand. De kans dat je om advies gevraagd wordt is dan namelijk groot, de kans dat je iemand van advies kunt voorzien heel klein.

Skills

Overigens is er gewoon een aantal basis skills waar je over moet beschikken om het medium effectief te gebruiken. Zoals je om goed piano te leren spelen het liefst lange slanke vingers moet hebben. Heb je van die stompjes, dan kun je dat met talent en hard oefenen wel overwinnen, maar dat het lastiger is, staat vast.

Gevoel voor menselijke verhoudingen, een beeld van hoe je zelf (en verschillende typen gedrag) overkomt op anderen, in staat zijn tot het schrijven van een coherent verhaal (of dat nou in 140 of 1000 tekens is), een basale kennis van het Nederlands (want de meeste communicatie vindt voorlopig nog steeds plaats middels tekst) , begrip van de techniek die achter de mooiste plekken op internet schuilt of in elk geval van de platformen die we gebruiken (de Twitters etc.). Kennis van de cultuur die op het web bestaat. Het is allemaal niet absoluut voorwaardelijk maar moet, indien niet aanwezig, op andere fronten (talent en keihard werken) worden gecompenseerd, net als die piano-stompjes van net.

In de modder

De social media expert bestaat dus wel. En is – in het heel kort – te herkennen aan haar skills en kennis, maar ook vooral aan eerdere successen. En daar heeft de social media expert het gemakkelijker dan de juridsch of de medisch expert. Want om ervaring op te doen in die vakgebieden zal iemand je een baan erin moeten geven en ben je dus afhankelijk van anderen. Op het wereldwijde web, kun je als aspiring expert jezelf die baan gewoon geven en aan de slag gaan.

Bridgeee

Wat meteen een mooi bruggetje is naar mijn opschepperij aan het begin van dit betoog. Want hoewel het best lekker voelde om het eens ongegeneerd te doen, had ik ook wel een punt (jawel). De meeste van de sites en communities die ik heb opgezet, draaide ik in elkaar en managede ik in mijn eigen tijd. Het was pas veel later dat ik van dit specifieke onderwerp mijn werk heb gemaakt. Toen ik ermee begon, wist ik niet dat er wel een kunst bij kwam kijken en deed ik het vooral omdat ik het leuk vond. Pas later begon het me te interesseren wat er dan achter zat en wat wel en wat niet werkte. En ging ik daar ook mee experimenteren.

Dat is zeker niet de enige weg, maar het is wel een mogelijke weg. Eentje die ik je in elk geval uit persoonlijke ervaring kan aanraden.

Kilometers

Want dat je om jezelf expert te noemen kilometers moet maken, dat staat wat mij betreft buiten kijf. Je moet hebben geprobeerd en hebben gefaald. Het moet gelukt zijn en mislukt. Want alleen dan kun je ook weten hoe je moet bijsturen en verbeteren.

Maar dat je om jezelf een expert te noemen ook een stap naar achter moet kunnen zetten en het grote plaatje moet kunnen zien, staat ook vast.

Facebook is van voorbijgaande aard, Twitter ook. Tien jaar geleden waren hele andere spelers van belang en over tien jaar zullen dat namen zijn die we nu nog niet kennen. Maar de werking, de menselijke aard blijft hetzelfde. En die verraadt zich uiteindelijk altijd, of het nou met irritante smileys gaat of hashtags. Het gaat dus veel meer over gedrag en de beïnvloeding daarvan, dan om Facebook, LinkedIn of Hyves. Veel meer over de waarheid áchter de community, dan over de community zelf.

Verzuchten

Ik snap best dat zowel mensen die expert zijn als hobbyisten soms een beetje moe worden van ál die social media experts die uit alle hoeken en gaten kruipen. Sommige verkondigen onzin, sommige hebben de bel horen luiden maar zijn de klepel echt heel erg kwijt en sommige kunnen de term Social media niet eens spellen.  Maar om daarmee te stellen dat Social Media Experts niet bestaan, vind ik eindeloos kort door de bocht.

Soms win ik per ongeluk met Triviant van mijn vader. Maar meestal wint mijn vader gewoon van mij en dat is ook logisch. Die man heeft in zijn leven meer boeken gelezen dan ik sites heb gezien en heeft het geheugen van een dikke server. Dat ik soms ook met geluk (veel entertainmentvragen) een potje kan winnen, maakt niet dat mijn vader er minder goed in is en minder kennis bezit. Het bewijst gewoon dat op elke regel een uitzondering is.

Dus…

Ik noem mezelf zonder enige vorm van gêne social media expert. En niet alleen vermaak ik me daar prima mee, het lukt me ook om anderen op dat gebied van advies te voorzien.

Maar neem jezelf niet te serieus: goed is in the eye of the beholder en daarbij is het uiterst onaantrekkelijk als je niet in staat bent om eens hartelijk om jezelf te lachen. Dit vakgebied is nog volop in beweging en het laatste is er nog niet over gezegd. Maar het zou wel fijn zijn als per-ongeluk-triviant-winnaars niet zo zurig doen, zodat degene die serieus bezig willen zijn met het ontwikkelen van en investeren in dit vakgebied de discussie echt kunnen voeren.

Vanuit een zeer zonnig en warm Aruba!

 

0 Shares:
26 comments
  1. Erg goeie en leuke post weer Xaviera! :) vind jou schrijfstijl altijd erg vermakelijk.

    Inhoudelijk heb ik wel wat commentaar (natuurlijk) :)

    Het gaat natuurlijk om wat de algemeen geaccepteerde betekenis is van een "Expert"

    Wikipedia verteld ons…

    “An expert is someone widely recognized as a reliable source of
    technique or skill whose faculty for judging or deciding rightly,
    justly, or wisely is accorded authority and status by their peers or the
    public in a specific well-distinguished domain” source WikiPedia

    Wat hieruit dus opmerkelijk is dat het voornamelijk gaat om de erkenning van anderen wat iemand een expert maakt.

    Het andere deel wat ik mis in je zeer goede betoog is het business aspect. Eals expert vind ik dat je niet alleen de aantoonbare kilometers moet hebben gemaakt, je moet ook kunnen onderbouwen hoe dit uiteindelijk de bottomline van een business kan bevorderen. Want dan voeg je echt waarde toe aan een bedrijf.

    Ik had hier tijdje terug ook al mn gedachten over laten gaan in mijn post

    The DNA of a #SocialMedia Expert http://thomasmarzano.wordpress.com/2011/07/31/the

    Benieuwd naar jou gedachten daar over.

    Keep on blogging that great stuff!

    ciao
    @ThomasMarzano:twitter

  2. Ik ben zelf ook rond die tijd online gekomen, weliswaar via de Radio 538 chat & messageboards (het zal de leeftijd zijn geweest), maar de dag dat ik mezelf een social media expert noem, zal mijn laatste zijn. Sowieso leven we in Nederland, wat de term minimaal sociale-media-expert zou moeten maken, maar dat daar gelaten :)

    Sociale media… alsof het medium internet in 2005 is opgesplitst in statische websites aan de ene kant en alle interactieve zooi aan de andere kant.

    Sociale media zijn, net als in 1997, onderdeel van het hokje nieuwe media. En, net als vroeger, kun je daarin werkzaam zijn. Natuurlijk! Als ondernemer, marketeer, communicado, CRM-er, helpdeskmedewerker of wat dan ook. Ben je dan een expert? Omdat je weet hoe je het gebruikt of inzet? Ik moet de eerste dagbladadvertentie-expert nog tegenkomen.

    Ik heb mijn 10.000 Gladwell-uren allang volgemaakt met chatten, mailen, lezen, chatrouletten en noem-maar-op. Dus ik mag mezelf best een expert noemen. Maar dan noem ik mezelf liever een ouwehoerexpert. Of, als we het over de professionele boeg gooien, een interactie-expert. Of een marketingexpert. Of een communicatie-expert. Nee, een interactieve-marketingcommunicatie-expert. Dáár maak je tenminste over 5 jaar nog steeds de blits mee op feestjes en verjaardagen ;)

    Ohw, en nog een fijne vakantie verder :D

  3. Op ieder (vak)gebied onstaan na verloop van tijd experts. Er is echter geen enkel gebied waar zoveel zelfverklaarde experts rondlopen als op het gebied van social media. Ik durf zelfs te beweren
    dat het merendeel van de social media expert mand gevuld is met rotte appelen. En dan krijg je mensen die gaan roepen dat er geen experts bestaan. Onzin natuurlijk, maar scheid die overdaad aan kaf maar eens van het koren.
     
    Daarnaast vergeten veel van die zelfverklaarde experts dat het draait om media – middelen dus – en verliezen ze het doel nog wel eens uit het oog.
     
    grtz, Hans
     
    online sinds 1996 en beslist GEEN expert

  4. Hallo Xaviera,
    Mooie uiteenzetting van je carriére ;-) en visie op het begrip Social Media Expert. Ik heb een tijdje terug een blog geschreven over de zelfbenoemde social media expert, omdat ik vaker de vraag kreeg welke studie heb je dan gevolgd? Alsof alleen studie relevant is voor je kennis en kunde. Ik was niet zo'n early adopter als jij, maar dook wel in 2004 al op Linkedin, en heb dat platform door de jaren heen binnenste buiten gekeerd. Inmiddels profileer ik mij als Social Media Trainer(!). Ook dat is geen gecertificeerde naam ;-), maar vanuit mijn marketing achtergrond lukt het mij om samen met mensen en bedrijven de link te maken naar "hoe kan ik social media inzetten om mijn primaire doelstellingen te bereiken" (denk hierbij aan sales, communicatie, arbeidsmarkt etc.)

    Wat mij verder opvalt is dat nergens ter wereld mensen die hun brood verdienen met social media zich zo hard moeten bewijzen als in Nederland. Er staan inmiddels 12.000 (!) mensen op Linkedin die social media bij 'Expertise' hebben staan. So what! Als jouw klanten tevreden zijn over jou en je manier van werken, wie ben ik dan als buitenstaander om daar een oordeel over te vellen. Volgens mij is er regelmatig sprake van broodnijd, paradoxaal op waar social media voor staat, elkaar het niet gunnen.

    Voor mij is een 'expert' iemand die genoeg vlieguren heeft gemaakt, die volop kan bogen op casuïstiek, die bedrijven kan spiegelen over wat als je linksom gaat, wat als je rechtsom gaat en daarnaast, denk ik dat de titel 'expert' je vaak terecht gegeven wordt door je klanten en opdrachtgevers.

    Have fun on the beach, spreek je
    Richard

    1. Heerlijk artikel, in één adem uitgelezen. Ik ben wel van mening dat het woord expert pas echt van meerwaarde is als anderen en dan met name klanten dit achter je naam plakken.

      Xaviera, voor wat het waard is: jij valt met jouw ervaring en kennis voor mij onder de groep echte social media experts.

      Richard, dat mensen social media als expertise op linkedin hebben staan zie ik niet als jezelf expert noemen. Je moet toch ergens aangeven wat je core business/specialisme is..

  5. Lekker de discussie weer opgestookt Xaviera ;-)

    Wat misschien voor veel mensen verschil maakt is het spreken van een "Social Media Marketing Expert" ipv een "Social Media Expert"
    Voor eerstgenoemde is volgens mij wel meer Marketing-, SEO- en vooral Analyticskennis nodig. Bovendien moet je dan natuurlijk ook in de (voor Nederland) zinvolle sociale netwerken actief zijn en daar goed mee overweg kennen(bouwen profielen, koppelingen maken, etc).

    Eens ben ik het met iedereen die zogenaamde experts met bijvoorbeeld 200 volgers of connecties in netwerken als Twitter en LinkedIn idd "niet"-experts vind.

    Gr. Hans http://www.twitter.com/OMAlkmaar

  6. inderdaad zijn er veel mensen die zich expert noemen, dat verkoopt waarschijnlijk beter.
    Ik vind het pas interessant wanneer iemand ook iets meer te melden heeft dan alleen maar marketingachtige praatjes met de diepte van een plas water.

    Succes met de cruise! al uitgenodigd voor het captain's dinner? ;-))

  7. Mooie bijdrage weer Xaviera! The Aruban air must agree with you ;-)
    Ik ben het deels met je eens.

    De titel "expert" is er een die je moet verdienen naar mijn mening, m.a.w. dat is iets dat anderen over je moeten zeggen. Persoonlijk word ik ook nogal ibbel van al die "self-proclaimed" experts die zich bedienen van ordinaire jattechnieken en in de dagelijkse praktijk maar al te hard door de mand vallen.

    Ik zal zelf de láátste zijn om te verkondigen dat ik ergens "expert" in ben. Het lijkt toch ook niet waar het om gaat. Naar mijn mening gaat het er om hoe goed je bent in het bedienen van je klanten, hoe servicegericht, hoe behulpzaam, hoe je communiceert, hoe je houding is. Professional dus. Die titel mag ik mezelf graag toebedelen, want die heb ik met mijn optreden bij werkgevers en klanten in al mijn jaren op de arbeidsmarkt ruimschoots verdiend. Het zegt ook veel meer over je instelling dan "expert" vind ik.
    Maar what's in a name… laat je daden voor zich spreken, zeg ik.

    Greetz
    Andrea

    Professioneel oplosser en ondersteuner, online sinds 1995

  8. Ik weet dat dit artikel geïnspireerd is op een blog van mij uit december waarin ik afgeef op mensen die zich manifesteren als social media expert. In mijn laatste blog met 5+2 aandachtspuntjes voor social media refereer ik naar die blog. 

    Als ik je blog zo lees, zou ik mezelf best een expert mogen noemen. Waarom ik het niet doe, is dat social media continu in beweging is. Het werkt hetzelfde als de buitenwereld. Ik vind dat social media optimaal werkt als je het je eigen maakt en vooral er jezelf bent. Dat kun je niet leren uit een boekje. Dat leer je jezelf aan. Het zelflerende vermogen bij social media is een ontzettend belangrijk aspect van social media. Dat maak je jezelf door er gebruik van te maken. Bovendien past niet elke vorm bij je. Sommigen kunnen gewoon niet bloggen. Dan hoeft het toch ook niet. Je kunt jezelf op heel veel andere manier online manifesteren.

    Voor het overige zie ik ontzettend veel zelfbenoemde experts rondlopen die weinig toegevoegde waarde kunnen leveren aan mensen. Jammer, ze maaien het online gras voor mensen die zich geen expert noemen en het misschien wel zijn…

    1. Hier ben ik het wel een beetje mee eens. Kun je je wel een expert noemen als er zo snel weer nieuwe sociale media opduiken?
      Het vraagt een zelflerend vermogen. Je moet er continu bovenop zitten. Alles blijven volgen. Wat dat betreft ben je dan meer iemand met een overdosis aan nieuwsgierheid en doorzettingsvermogen.

      Btw.. kent iemand de DDS Amsterdam nog? Inbellen via Telnet? Dat waren mijn eerste stappen in de wereld van de communities…

  9. Inmiddels ben ik gearriveerd in puerto rico en heb zelfs wifi ontdekt. Maar ik ben ook vet moe. Wat ik wel even snel wil zeggen : dat er mensen die geen expert zijn zichzelf zo noemen betekent nie dat er gen experts zijn. En als je jezelf expert noemt, dan betekent dat niet automagisch dat je het niet bent. En expert is altijd wel relatief (vergeleken met) dus dat anderen je expert noemen maakt het je ook niet automagisch. Kort maar krachtig: ik ben het me geen enkele van die premissen eens.

    Groet uit puerto rico. Morgen misschien meer :)

  10. Punt 1: erkenning

    Die gaat op bij vakgebieden die zich al jaren ontwikkeld hebben. Nu weten we zelf nog niet wat een social media expert is. Onze klanten weten het Nog minder. En de erkenning is dus redelijk arbitrair. 

    Punt 2.

    Ja, de bottom line is belangrijk. En nee, als het om het web en social media gaat is dat niet het enige dat telt. Je kunt expert zijn zonder ooit 1 cent te hebben verdiend. Je kunt ook geld hebben verdiend en niks zinnigs hebben gedaan :)

    1. punt 1. Een woord kun je niet zomaar anders interpreteren toch? Als ik de memo heb gemist waarin stond dat dat wel kon hoor ik dat graag ;)

      punt 2. zeker niet het enige wat telt, zoals ik zelf ook al aangaf, het is wat mij betreft 1 van de belangrijke elementen die een expert MOET kunnen onderbouwen bij een SM advies. Social media inzetten gewoon omdat het kan vind ik ook weer zoiets….

      " Je kunt ook geld hebben verdiend en niks zinnigs hebben gedaan :)" <= haha dat zijn volgens mij dan weer de mensen die het goed bekeken hebben :P

  11. stuk gelezen…hier en daar eens, maar in élk geval oneens met het gegeven dat een expert zichzelf nooit zo zou noemen. Why not? Wat een oud-Hollandsche onzin :) 

  12. Ben wel benieuwd waarom je Beslist GEEN expert bent…?

    Maar, inderdaad is er veel rommel. Maar dát er rommel is, maakt niet dat iedereen rommel is. Daar erger ik me een beetje aan, de kromme redenering (die jij trouwens ook van tafel veegt) dat er onzin-uitkramers zijn en er daarom geen experts zouden bestaan.  

  13. Dat kan wel. Het hangt er alleen vanaf waarin je je expert noemt en waarin je je hebt gespecialiseerd. 

    Social media staat niet gelijk aan Facebook of Twitter. Er was social media vóór Facebook en er zal socila media zijn ná Facebook. de essentie van social media is dan ook niet het platform waarop het gebeurt/plaatsvindt. Het gaat om gedrag van individuen in groepen en groepen met elkaar en etc. Dat verandert een stuk minder snel zou ik zeggen :)

  14. Maar ik blijf dat raar vinden hoor. Als je al even meeloopt, succes hebt met de dingen die je doet, je doelstellingen bereikt, weet te sturen etc. én je moet concluderen dat je meer weet dan de meesten die je tegenkomt (en meer ervaring hebt) waarom zou je jezelf dan pas als laatste expert noemen. Wat heb je toch aan die false modesty? Is dat iets Hollandsch?

    Professional vind ik trouwens ook een prima titel hoor. Maar er is ook niks mis met expert. Sterker nog: professional is ook iets wat anderen over je zouden moeten zeggen (althans in die redeneringstrant)- ik bedoel: jij vindt jezelf dan wel professional en voldoende klantgericht etc., maar gaat het daar dan ook niet om wat anderen vinden? 

    Als laatste: je daden spreken inderdaad voor zich, maar om te duiden wat je doet is een titel die het in 1 keer vertelt wel handig. Niet iedereen heeft zin of tijd om je CV te lezen! :)

  15. ik lag dus te kotsen tijdens de captain's dinner :) 

    Inderdaad zijn blaatpraatjes per definitie onzinnig en voegen ze niks toe. Maar dat geldt bij élke titel. Dat is niet specifiek inherent aan de titel social media expert! :)

  16. Ik heb zelf steeds vaker het vermoeden dat de mensen die zo ageren tegen Social Media Experts, zich gepasseerd voelen :) Maar dat is mijn idee en vandaar ook mijn titel.

    Volgens mij is marketing inherent aan social media. Althans marketing in z'n kern: bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Dat hoef je dus niet expliciet te noemen. 

  17. Ik kom net terug van een plek met grenzeloos veel yanks (de cruise bijvoorbeeld, maar ook Aruba). En ik moet zeggen dat die Yanks vele nare eigenschappen hebben, maar ook wel een paar goeie. Een ervan is dat ze elkaar (niet allemaal, de hele tijd, maar in algemene termen) elkaar wel het licht in de ogen gunnen. Dat vind ik hier nogal tegenvallen. Jammer, want juist dát vind ik de basis én de currency van internet! 

  18. Hello Farah, dank je! :)

    Inderdaad is het waardevoller wanneer een ander je van zo'n label voorziet. Maar dat maakt het niet per definitie waardeloos wanneer je het zelf doet. Ik heb niet zoveel met false modesty. Ik kan zingen – niet zoals Mariah Carey, maar best goed. Dat mag ik nooit zeggen. Als ik het niet bagatalliseer dan ben ik arrogant en zijn mijn zangkunsten ook opeens slecht. Terwijl wanneer ik zelf roep: ik zing niet zo goed hoor. Ik doe maar wat. Dan ben ik opeens wel goed. Raar fenomeen. En onzinnig. 

    Als volwassen mens is het zeeeeer goed mogelijk dat je weet waar je kracht ligt en waar je zwakke punten liggen (ik dans bijvoorbeeld helemaaaal niet zo goed :)). En daar  mag je een uitspraak over doen. Ik vind het infantiel (niet van jou hoor, maar in het algemeen) als dat niet mag en als je dat niet kunt. 

    :)

  19. tsja, als niemand ooit Social media expert had gezegd, maar interactie expert – dan hadden we deze discussie nu over die term gehad. Volgens mij is het voornamelijk het expert-deel dat weerstand oproept. 

  20. Hi Xaviera … Over de term ‘Social Media Expert’ wordt hevig gedebatteerd. Zo blijkt maar weer … Wie voldoet en wie voldoet niet aan de eisen? Wat zijn die eisen? Zijn het goeroes of charlatans? De een is zelf benoemd en de ander wordt door anderen naar voren geschoven. Voor en tegenstanders, gevierden en miskenden … Terecht of onterecht aangeduid als ‘Social Media Expert’ op de lijst van o.a. ‘De Sociale Media‘? De waarheid zal vast ergens in het midden liggen. Ondertussen meet ik de online verrichtingen van deze 'SME' en ben benieuwd naar de prestaties ….&nbsp ;http://denisdoeland.com/2011/09/22/inzicht-social-media-expert-50/

Comments are closed.

Dit artikel is 10.784 keer gelezen