Kluun is een marketingman. Uit een presentatie van de schrijver stelde Jeroen Bertrams 10 tips op om succesvol te worden op social media. De tips ergerden mij. Social media laten zich niet inpakken in een tip dat je maximaal 6 tweets of 3 facebookberichten per dag mag versturen. Onzin. Je mag tweeten wat je wilt en als het er 10 zijn, dan mag dat en is het even niks, dan mag dat ook.

5 +2 aandachtspuntjes
Twitter wat je wilt en plaats op facebook wat je wilt. Het is wel verstandig om rekening te houden met een paar dingen. Daarom geef ik 5 +2 aandachtspuntjes hoe je social media als facebook of twitter het beste kunt gebruiken. Zeker als je begint is het handig dit in het achterhoofd te houden, maar ga vooral je eigen gang.

  1. Zoek iemand die je kent en kijk hoe hij het doet
    Altijd zijn er in je omgeving wel twitteraars of facebook’ers. Ze willen je altijd wel wegwijs maken in het medium. En kijk vooral hoe zij het doen. Neus lekker rond over de verschillende pagina’s van bekenden. Kijk ook eens rond bij bekende twitteraars als @erwblo, @slijterijmeisje, @puur en @jochemmyjer. Dat zijn leuke mensen met veel volgers. Kijk goed waar zij over twitteren en probeer je eerst te verdiepen in het medium. Hetzelfde geldt voor facebook, hyves en google+ (zie +2).
    Je mag ook altijd bij mij kijken. Ik noem mijzelf niet een social media expert, maar ik gebruik social media wel op mijn eigen manier. Volg me rustig via twitterhyvesfacebook of google+.
  2. Let op: alles staat online en iedereen kan het lezen
    Met uitzondering van de mensen die hun tweets aan een select gezelschap laten lezen (protected tweets), geldt dat twitteren openbaar is. Ook facebook is een open medium. Dat is de kracht van social media: iedereen kan het lezen. Daar dreigt ook het gevaar in. Let daarom op dat  je tweet, foto of facebookberichtje, door iedereen gelezen kan worden. Niet iedereen leest het, maar het kán wel. Ook je baas, je vrouw en je moeder kunnen de tweets lezen, je foto met je dronken hoofd boven een glas bier of de foute opmerking onder een foto bij Gordon. Vooral het laatste kan best gevaarlijk zijn; let dus ook op krabbels, en commentaar dat je bij anderen schrijft.
  3. Schrijf iets waarvan jij vindt dat een ander er iets aan heeft
    Iedereen heeft een mening maar dat hoeft niet iedereen te weten. Daarnaast moet je nooit twitteren om het twitteren. Je twittert omdat je iets kwijt wilt of je vindt iets aandoenlijks, grappigs of liefs. Vooral als je iets leuks ziet of hoort, is het leuk om dit via twitter te verspreiden. Maar ga niet de grapjas uithangen. Probeer irritatie te voorkomen. Foto’s moeten ook zo’n soort functie hebben.
  4. Communiceer
    Gooi niet doelloos berichten op facebook, twitter of hyves, maar geef commentaar op anderen door @ of geef commentaar op een mooie foto. Bij de tweetchat #blogpraat elke maandagavond tussen 20 en 21 uur mopperden veel deelnemers dat ze veel volgers kwijtraakten na een tweetchat. De oplossing: richt je tweets aan mensen waar je op reageert. Veel mensen skippen deze tweets met de gedachte dat ze niet aan hem of haar gericht zijn. Zo gebruik je twitter op een echt interessante manier: als gespreksvorm. Facebook heeft ook zo’n functie. Hierbij is het heel handig dat de reacties onder elkaar staan. De fanpages en groepen doen de rest.
  5. Social media is praten en iedereen kan meeluisteren en meepraten
    Iedereen gilt: we moeten wat met social media. Helemaal waar, we moeten er iets mee. Maar het is vooral heel erg leuk: je wereld vergroot zich en komt ook los te staan van tijd. Zo kun je met iedereen twitteren over heel de wereld. Je kunt ook op iedereen reageren. Dat is heel erg leuk. Alleen maar zeggen wat je aan het doen bent, geeft niet veel meerwaarde.
    Wel gekoppeld aan iets grappigs of aandoenlijks. Meng je verder in gesprekken, reageer op anderen die je tegenkomt. Het is niet zo belangrijk of je hem of haar kent. Wel dat je reactie respectvol is en opbouwend. Voor mij is de basis van twitter: het delen van kennis, ergernis en bekommernis.

+1 Jij bent je tweet, facebookberichtje, krabbel of foto
Social media hoort bij jezelf. Zo ben je. Authenciteit is de kracht van social media, vind ik. Net als in de echte wereld kom je op facebook, hyves of twitter mensen tegen die zich misdragen. Schroom ook niet om ze terecht te wijzen. Probeer zelf in je reacties open en eerlijk te zijn. Als je iets fout hebt gedaan of verkeerd hebt opgeschreven, geef dat gewoon toe. Nuance aanbrengen is lastig op twitter en ook op facebook zijn mensen niet gek op een lang verhaal.

+2 Verdiep je in nieuwe vormen van social media
Grijp de gelegenheid aan om nieuwe vormen van social media zoals google+ te bekijken, dingen te testen en creëer zo een voorsprong op anderen. Er zijn erg veel websites die over deze onderwerpen schrijven zodat je ook leert wat de kracht en zwakte is van een nieuw kanaal. Koester wel je oude social media. Zo benader ik sommige mensen nog altijd via hyves en anderen ken ik alleen van google+. Het leukste blijft voor mij nog steeds twitter.

0 Shares:
4 comments
  1. Let op: alles staat online en iedereen kan het lezen , en alle openbare tweets worden opgeslagen in de US Library of Congress met publieke toegang, ook de tweet welke je een dag later toch nog delete.

  2. Hou eens op over respectvol. Daar word ik heel erg eng van.

Comments are closed.

Dit artikel is 6.602 keer gelezen