Steeds vaker kom ik supergave en bijzondere social media-acties van bedrijven tegen. Er wordt door bedrijven inmiddels volop gebruik gemaakt van de mogelijkheden die diverse social media bieden. Waar sommige bedrijven dit fantastisch doen, gaan anderen finaal de mist in. In dit artikel heb ik mijn persoonlijke favorieten van de afgelopen maand uitgekozen.

Facebook Bet

Een Facebook bet? Ja, een Facebook bet! Op je Facebook-pagina plaats je een weddenschap waarvan iedereen denkt dat je dat toch nooit gaat doen. Hang aan deze weddenschap een aantal ‘likes’ (vrienden) wanneer het toch echt wel doorgaat. En nu maar hopen voor de persoon of bedrijf in kwestie dat  het aantal likes net niet gehaald wordt. Een aantal voorbeelden die ik tegen kwam:

1 million ‘likes’ and my wife has agreed to call our baby Megatron. And guess what? Zijn vrouw heeft heel veel ongeluk, de 1 miljoen likes zijn inmiddels een feit.

For every like i get i will Throw a jelly bean at my sister. Inmiddels heeft haar zusje al meer dan 120.000 jelly beans naar haar hoofd gekregen.

In lingerie naar de winkel

Bovenstaande tweet van Christine le Duc daagt ook lekker uit. De Tweet is erg opvallend en daarom past ook bij het imago van het bedrijf, geniaal! En er zijn ook nog durfals die in lingerie naar de winkels zijn gegaan. Helaas liep het niet altijd goed voor hen af. In Enschede werd een in lingerie geklede dame, op weg naar de winkel, staande gehouden door twee agenten. De vrouw kon geen ID-bewijs laten zien. Terwijl de actie in de winkel nog aan de agenten werd toegelicht, ontkwam de vrouw niet aan een boete. Wat dan weer wel echt super is, is dat Christine le Duc de gedupeerde heeft aangeboden de boete te betalen.

Zelfverzekerd worden via social media

Verzekeruzelf, de eerste echte online verzekeraar in Nederland, laat klanten meedenken via social media.  Het bundelen van kennis van klanten en bezoekers die een probleem willen oplossen en het antwoord willen delen met anderen, staat daarbij voorop. In 2010 had Verzekeruzelf hiervoor een virtueel laboratorium ingericht, dit is inmiddels verplaatst naar Facebook. Omdat, zoals Verzekeruzelf dat heel mooi zegt: “daar nu eenmaal de meeste mensen te vinden zijn die ideeën uitwisselen”. De Facebook app is niet uitsluitend bedoeld voor klanten, iedereen wordt gevraagd mee te doen. Het thema “zelfverzekerd” staat hierbij centraal. Op Facebook vindt elke maand een foto-challenge plaats,waar iedereen zijn visie kan uiten door middel van een foto met verhaal. Zeker voor een verzekeraar erg innovatief en gaaf!

Ik ben erg benieuwd of jullie nog leuke social media-acties zijn tegengekomen deze maand. Ik wil ze namelijk allemaal zien :-)

Bron: Marketing Tribune en ANP Pers Support

0 Shares:
2 comments
  1. Leuk stuk en leuk geschreven! Vooral dat stuk over Verzekeruzelf klinkt heel innovatief!

Comments are closed.

Dit artikel is 3.846 keer gelezen