Zerply is een redelijk nieuw medium, dat als hippe tegenhanger moet dienen van LinkedIn. Nog lang niet zo populair maar toch een leuke manier om (internationaal) te netwerken.
Profiel
Het is vrij simpel, en je hebt in ongeveer vijf minuten een leuk profiel in elkaar gedraaid. Je registreert je door in te loggen met Facebook of Twitter, dus geen ongewenste mail van nóg een sociaal medium. Vervolgens zeg je waar je vandaan komt, je typt een korte bio en je kiest vijf tagwoorden om jezelf goed te omschrijven.
In de volgende stap kun je de gegevens inladen van Facebook of LinkedIn. Ik koos voor LinkedIn waardoor al je informatie in één klap wordt ingeladen. Weliswaar staat nog niet alles op de juiste plek, dus je hebt hier nog wat werk aan. Indien dit je voorkeur heeft, kun je de werkervaring en opleiding ook handmatig invullen. Vervolgens kies je een goede profielfoto, je linkt al je sociale netwerken, je kiest een design en dan ben je klaar.
Voordeel van Zerply
Dat klinkt allemaal goed, maar wat is nou eigenlijk het voordeel? Voor mij zit het in het internationaal netwerken. LinkedIn heeft een bepaalde drempel om mensen op te zoeken, immers je kunt zien wie je profiel heeft bezocht. Bij Zerply kan dat niet. Je ziet hoeveel mensen je profiel hebben bekeken maar niet wie het zijn. Nu kan ik op zoek naar mensen die, net als ik, community manager zijn. Omdat je de mogelijkheid hebt om je sociale netwerken te delen, kan ik deze bezoeken om te kijken of deze mensen interessante content tweeten. Hierdoor volg ik een aantal internationale community managers die leuke nieuwtjes over het vak delen.
Beoordeling op grond van tags
Een ander voordeel is dat connecties jou kunnen beoordelen op basis van de opgegeven tagwoorden. Voor een ZZP’er de uitkomst: je bent wellicht goed in meerdere zaken maar hierdoor is voor toekomstige werkgevers meteen duidelijk waar jij in uitblinkt.
4 comments
Dat mensen op linkedin zien dat je hun profiel hebt bezocht kun je uitzetten. Wat blijft er dan nog over van de voordelen van zerply? Daarbij, linkedin heeft een ongelofelijk grote hoeveelheid serieuze gebruikers, ook intenationaal.
Het wordt een hele klus om een plekje te vinden tussen de Big Four van Facebook, linkedin, Twitter en Google +. Want waarom zou je nog een extra netwerk willen dat op het eerste gezicht alleen een ander design toevoegt?
Ik heb me meteen aangemeld. LinkedIn is ZO oubollig! En er zitten ZOveel mensen die 1. hun telefoonnummer of aantal contacts in hun naam hebben en 2. alles met hoofdletters schrijven. Ik ben dus bereid om naar alternatieven te kijken :)
De ervaring heb ik niet hoor met LinkedIn. Vind ook vooral de discussiegroepen van LinkedIn erg handig. Heeft Zerply die ook?
Ik zag het nog niet zo 1-2-3, maar als het er niet is, dan zal het nog wel komen :)
Comments are closed.