Zerply is een redelijk nieuw medium, dat als hippe tegenhanger moet dienen van LinkedIn. Nog lang niet zo populair maar toch een leuke manier om (internationaal) te netwerken.

Profiel

ZerplyHet is vrij simpel, en je hebt in ongeveer vijf minuten een leuk profiel in elkaar gedraaid. Je registreert je door in te loggen met Facebook of Twitter, dus geen ongewenste mail van nóg een sociaal medium. Vervolgens zeg je waar je vandaan komt, je typt een korte bio en je kiest vijf tagwoorden om jezelf goed te omschrijven.

In de volgende stap kun je de gegevens inladen van Facebook of LinkedIn. Ik koos voor LinkedIn waardoor al je informatie in één klap wordt ingeladen. Weliswaar staat nog niet alles op de juiste plek, dus je hebt hier nog wat werk aan. Indien dit je voorkeur heeft, kun je de werkervaring en opleiding ook handmatig invullen. Vervolgens kies je een goede profielfoto, je linkt al je sociale netwerken, je kiest een design en dan ben je klaar.

Voordeel van Zerply

Dat klinkt allemaal goed, maar wat is nou eigenlijk het voordeel? Voor mij zit het in het internationaal netwerken. LinkedIn heeft een bepaalde drempel om mensen op te zoeken, immers je kunt zien wie je profiel heeft bezocht. Bij Zerply kan dat niet. Je ziet hoeveel mensen je profiel hebben bekeken maar niet wie het zijn. Nu kan ik op zoek naar mensen die, net als ik, community manager zijn. Omdat je de mogelijkheid hebt om je sociale netwerken te delen, kan ik deze bezoeken om te kijken of deze mensen interessante content tweeten. Hierdoor volg ik een aantal internationale community managers die leuke nieuwtjes over het vak delen.

Beoordeling op grond van tags

Een ander voordeel is dat connecties jou kunnen beoordelen op basis van de opgegeven tagwoorden. Voor een ZZP’er de uitkomst: je bent wellicht goed in meerdere zaken maar hierdoor is voor toekomstige werkgevers meteen duidelijk waar jij in uitblinkt.


Geschreven door