Men raakt maar niet uitgepraat over Google+ en dat is ongetwijfeld terecht, aangezien “The Google+ Project” zich in slechts een korte tijd mag verheugen in een enorme populariteit en de vergelijkingen met Facebook en Twitter waren niet van de lucht.

Maar wat is het? Of anders gezegd, wat is het niet?

Meningen verdeeld

Social media experts en guru’s hebben hun mening al klaar, maar is het niet veel interessanter de gebruikers aan het woord te laten? Erwin Blom – die het experiment aandurfde om een week lang uitsluitend Google+ te gebruiken en zijn bevindingen te delen – plaatste de eerder door Marco Raaphorst geformuleerde stelling:

Google+ is braaf en saai in vergelijking met Twitter

… waarop 44 reacties kwamen vóórdat een eerste conclusie “facebook – twitter = +” werd bereikt.
Mijn initiële enthousiasme werd enigszins getemperd door het lange wachten: ondanks een invite van iemand in mijn netwerk wilde het maar niet lukken om toegang te krijgen tot het felbegeerde nieuwe social medium, want helaas… Google had onvoldoende capaciteit (whatever that means). Uiteindelijk lukte het en na een zondagje Googleplussen had ook ik mijn mening gevormd.

Google+ is niet weer het zoveelste sociale netwerk. Ik denk dat Google een heel slimme zet heeft gedaan door Google+ bewust te betitelen en marketen als “The Google+ Project“. Daarmee geef je op voorhand al aan dat het een werk in uitvoering betreft, dat nog alle kanten op kan. Google heeft, volgens mij, ook bewust een product in de markt willen zetten dat niet af is. Dat is op zichzelf niets nieuws – Microsoft doet immers niet anders. Maar Google heeft de regie in handen van de eindgebruiker gelegd. “Dit is wat je er mee kunt. Laat nu maar zien wat je er mee doet.” Als ik vervolgens – kort na de lancering van Google+ – het bericht hoor dat Google het besluit heeft genomen zijn “Labs” te sluiten, denk ik: “aha!” Dat ook succesvolle organisaties moeten bezuinigen, mag duidelijk zijn. En Google heeft natuurlijk geen Labs meer nodig om zijn producten te testen… als jij, de eindgebruiker, dat voortaan doet. Vervolgens nodig je – naar goed voorbeeld van Mozilla – “Third Parties” uit om apps en plugins te schrijven en het product ontwikkelt zichzelf: met recht “The Google Project”.

Mogelijkheden

Wat kun jij ermee, als eindgebruiker? Wat mag je van Google+ verwachten? Op zichzelf is Google+ niet heel bijzonder. Dat moet het nog worden. Het heeft een paar aardige nieuwe features, die – als je ze goed onder de loep neemt, niet zo heel nieuw zijn.

Zo kun je je contacten groeperen in ‘kringen” (circles), en je bepaalt zelf wat je binnen welke kringen deelt (of niet). Hoewel dat in eerste instantie een beetje schools klinkt, is het niet zo heel veel anders dan je Twitter of Facebook contacten ordenen in lijstjes. De die-hard netwerkers onder ons komen meteen in de problemen, want… het kost nogal wat tijd om al je contacten in efficiënte kringen in te delen, als je er heel veel hebt.

Nieuw zijn hangouts, virtuele ontmoetingsplaatsen, waar je in real time met je webcam gelijkgestemden kunt spreken en filmpjes kunt delen. De vergelijking met videovergaderen ligt hier voor de hand. Hoewel Google vooralsnog nog even de rem gooit op bedrijfsprofielen op Google+, laat de toekomst zich raden.

Sparks zijn onderwerpen en interessegebieden, waarop je kunt zoeken en interessante artikelen kunt vinden die je weer met je contacten kunt delen.

Interessante extraatjes

De echt interessante innovaties zitten ‘m in de extra functies. Zo kom je via de accountinstellingen van Google+ in een volledig overzicht, waarop in één keer inzichtelijk wordt welke diensten en producten je van Google gebruikt. En dat zijn er soms méér dan je denkt! Je kunt de instellingen van al je Google producten vanaf deze pagina bewerken.

Als vakidioot word ik natuurlijk erg vrolijk van de handige archiveerfunctie, waarmee je al je artikelen, je berichten (Buzz), foto’s en contacten in één keer, of alle afzonderlijk kunt exporteren naar een andere bestandslocatie en zo je gegevens kunt veiligstellen. Je weet tenslotte maar nooit wanneer het internet weer eens “down” is…

Vanwaar nu die enorme populariteit van Google+? Die zit ‘m niet alleen in de nieuwigheid. Google+ is zeker méér dan een hype, volgens mij. Echt interessant aan Google+ is natuurlijk de “zwarte balk” bovenin, waarmee je snel en gemakkelijk toegang krijgt tot alle andere Google diensten en producten. Google maakt het ook gemakkelijker dan ooit om foto’s te uploaden en delen met automatisch (mobiel) uploaden en de integratie van Picasa in Google+.

Privacy

Natuurlijk is er veel te doen geweest over de privacy-instellingen van Facebook (en onlangs zelfs op LinkedIn). Google+ lijkt leergeld betaald te hebben en laat de privacy-instellingen aan jou, de gebruiker, over. Je bepaalt zelf wat je wél en wat je niet deelt. Mijns inziens geldt dit net zo goed voor Facebook en LinkedIn, hoewel Google+ je privacy-instellingen wel een stuk inzichtelijker, transparanter en toegankelijker heeft gemaakt.

Delen zoals in het echte leven, maar dan op het web

Of Google+ werkelijk een nuttige aanvulling is op al die andere social media moet nog blijken. Een groot voordeel is de laagdrempeligheid. De gebruiker hoeft niet persé ervaring te hebben met (andere) social media en kan met de vrij intuïtieve lay-out direct aan de slag. Voor elke feature is een duidelijke uitleg en hulpbeschrijving beschikbaar – ook in het Nederlands. Het mooiste van Google+ is natuurlijk de integratie met andere social media als Facebook en Twitter, hoewel de gebruiker hierbij altijd wel de privacy-instellingen goed in het oog moet houden. Het toegang verlenen aan third-party software houdt altijd een zeker risico in en je moet je dan ook altijd kritisch blijven afvragen of je dit bereid bent te nemen.
Wat inmiddels wel duidelijk is, is dat we niet meer om Google+ heen kunnen, én ik moet toegeven: Google+ maakt het inderdaad wel erg gemakkelijk om te “delen zoals in het echte leven, maar dan op het web“. We zijn inmiddels gewend dat Google nooit stil zit. Persoonlijk moet ik toegeven dat ik geïntrigeerd ben én erg benieuwd naar de verdere ontwikkelingen!

 

0 Shares:
4 comments
  1. Ik heb wel een account bij Google+, maar als ik heel eerlijk ben, ben ik er nog niet heel vaak te vinden. Misschien moet ik er eens wat tijd voor uittrekken. Maar ik heb het al zo druk online :)

Comments are closed.

Dit artikel is 4.331 keer gelezen