Als de Facebook fanbase in negen maanden van nul naar meer dan vijfduizend fans groeit … Een voorbeeld uit de praktijk…
Hoezo?
Je bent een Contentgirl of niet… Een tijdje terug viel mijn oog op een advertentie die mijn aandacht trok. Sympathiek opgesteld, retro en kadootjes, jep.. dat doet het bij mij wel, doel bereikt, ik vind dit leuk.
De pagina had op dat moment iets van driehonderd fans, maar dat veranderde snel. Zo snel dat het opviel. Want hoezo gaat een pagina van een kleine zelfstandige van nul naar vijfduizend! in betrekkelijk korte tijd?
Tijd om langs te gaan…
Blijven sleutelen
Uday Mastenbroek van Alles in Wonderland, een winkel in verlichting, interieur, woonaccessoires en leuke dingen, vertelt dat hij tot vorig jaar zomer nog nooit achter een computer zat. Zijn gezin ging op vakantie en om de verveling tegen te gaan, verdiepte hij zich in Facebook. En maakte in november 2010 een Facebook bedrijvenpagina aan toen ook de webshop live ging.
Ik ben gewoon begonnen, las veel over facebookpagina’s online en probeerde wat uit. Bij tweehonderd fans ben ik gaan adverteren. Ik bekeek, op mijn gemak met de laptop op de bank, welke merken, interesses en pagina’s onze fans ook leuk vonden. Ik hield met de hand op papiertjes bij welke dat waren. Zo kon ik telkens de advertentie op trefwoord aanpassen en de doelgroep beter targetten.
Ik blijf sleutelen om de advertentie nog effectiever te maken. De advertentietekst slaat aan. Hij is blijkbaar zo interessant dat ik deze laatst ergens anders tegenkwam. Hij was gewoon overgenomen door een ander bedrijf!
Inmiddels adverteer ik op adverteren op vrienden van de fans, met vijfduizend+ is dat interessanter. Wel cool hoor, zoveel fans al!
Je moet er wel wat voor doen
Mastenbroek is dagelijks gemiddeld zo’n drie uur bezig met Facebook, op stille momenten in de winkel, ’s avonds en in het weekend. In die drie uur beheert hij een aantal Facebookpagina’s, blijft kijken wat werkt en wat niet, doet onderzoek naar doelgroepen en post berichten.
Dagelijks komen tussen de vijftien en twintig Likes bij vanuit de webshop. Die is zo ingericht dat informatie over producten gedeeld kan worden. Ook kun je vanuit je Facebookprofiel commentaar leveren en leuk vinden. Andersom versterkt Facebook de webshop weer: er komen webshop bestellingen binnen vanuit Facebook Foto’ s, waar de weblink onderstaat.
Verder levert de advertentie fans op. En de fans zelf, doordat zij statussen op de pagina leuk vinden en reageren op berichten van andere fans.
Op de vraag in de winkel hoe ze er terecht zijn gekomen, komt steeds vaker het antwoord “Ik volg je op Facebook”.
Je moet wel bezig zijn met de mensen en zorgen voor interessante berichten. Te sociaal is alleen niet handig. Als ik heel sociaal bezig ben, krijg ik de meeste reacties van fans, maar tegelijkertijd zie ik in de statistieken de fans teruglopen. Overigens, de locatie van de fans klopt niet helemaal. Facebook gaat van locatie IP adres uit in plaats van woonplaats. Best jammer als je precies wilt weten waar je fans vandaan komen en je markt wilt kennen. De oplossing ervoor is op de profielen kijken van je fans, alhoewel dat niet echt meer te doen is als je fanbase zo groeit.
Facebook probeert sponsored stories te pluggen maar Mastenbroek vindt dat voor zijn bedrijf niet handig. Het helpt wel bij sommige berichten die je onder de aandacht wil brengen, maar voor het “reconnecten” met de fans is het niet zo belangrijk.
Aaibaarheids-factor
Het is ook wel een beetje afhankelijk van je merk en wat je te bieden hebt. De producten van Alles in Wonderland hebben een hoge “wil ik hebben” aaibaarheidsfactor. Er zijn gewoon heel veel producten leuk, en wanneer een facebookfan dat vindt, dan klikt zij of hij op “Vind ik leuk”, waarmee er weer traffic gegenereerd wordt. Dat is toch wel even anders als je bijvoorbeeld zonneschermen verkoopt en daar een fanpage voor opent, de doelgroep is kleiner en het product minder fun.
Nieuwe uitdaging
Er zijn voor de komende periode twee uitdagingen.
Er is net een Google Ad-Words campagne opgestart en ik ben benieuwd wat daar de resultaten van worden. En het zou natuurlijk echt een enorme kick geven wanneer we tienduizend fans hebben voor Kerstmis. Stel je voor dat iedere fan één nieuwe fan zou aanleveren, dan halen we dat gewoon!
Resume
Wees jezelf, mensen prikken er door heen als je iets zegt dat niet bij je (merk) past. Neem de tijd en doe onderzoek. Pas je advertentie aan als het niet werkt. Blijf je kennis bijhouden. Weet wie je doelgroep is, hoe je fans krijgt. En bied interessante content.
3 comments
Interessant verhaal! Heb de advertentie al voorbij zien komen op Facebook. Leuk om 't verhaal erachter te lezen. En nu maar op naar die 10.000!
Leuk artikel! Interessant om te lezen welke dingen er achter een facebook advertentie kunnen schuil gaan.
Het ziet er naar uit dat ze deze week over de 12500 grens heen gaan :-)
Comments are closed.