Dat Social Media belangrijk zijn om in “mee te doen” hoor je continu en overal om je heen. In mijn dagelijkse werk krijg ik constant vragen:  Waarom is deelname binnen Social Media zo belangrijk? Wat zijn backlinks? Wat doen goede backlinks? Social Media en SEO? Wat doet Google met backlinks uit Social Media? Hoe maak ik backlinks? In mijn eerste artikel op contentgirls wil ik daarom graag wat uitleg en toelichting geven.

Mijn naam is Hans van Schip. Ben al enige tijd met online marketing bezig en na enkele jaren gewerkt te hebben bij de grootste online marketing bedrijven sinds afgelopen april zelfstandig. Werk samen met veel andere specialisten die zich als Online Marketing Alkmaar – OMA profileren. Je kent mij wellicht als de eerste internet OMA met volledige online marketing strategie @OMAlkmaar op twitter. Op contentgirls zal ik met name toelichting en uitleg geven over dingen die met online marketing te maken hebben en dan met name zoekmachinemarketing en de inzet van social media. Als ik iets leuks of geks tegenkom, kan ik niet beloven dat ik jullie er ook niet mee lastig val. De ene keer wat korter en soms wat langer. Nu voor mijn eerste stukje een wat uitgebreidere bijdrage; snel terug naar het onderwerp.

SEO en Social Media?

Zoekmachine-optimalisatie of SEO zorgt ervoor dat jouw website binnen de zoekmachines hoog verschijnt. Dan bedoel ik binnen de zogenaamde organische resultaten. Als mensen daar dan op klikken kost het geen geld ;-) Omdat in Nederland Google verreweg de grootste zoekmachine is, zal alle volgende info met name op Google gericht zijn.

Om hoog in de zoekresultaten te komen zijn allerlei zaken belangrijk. Één van de belangrijkste dingen is ervoor te zorgen dat (veel) goede backlinks naar jouw website leiden. Daar komen dan zeker ook de sociale netwerken om de hoek kijken. Twitter, FaceBook, LinkedIN, XING, Hyves en Google+ kent bijna iedereen. Als je nog met Social Media moet beginnen, zou ik de meeste tijd trouwens in LinkedIn, FaceBook en Twitter steken. De laatste omdat de updates die je daar doet eenvoudig aan alle andere sociale netwerken te koppelen zijn. Erg handig gezien de tijd. Één of twee tweets per dag worden dan op alle andere Sociale Netwerken gedeeld. Google+ is ook een snel groeiende aanrader.

Backlinks worden ook wel inkomende links genoemd. Deze zijn het levensbloed van Search Engine Positioning, de positie van jouw website in de zoekresultaten binnen zoekmachines. Om jouw website hoog te laten verschijnen in zoekmachines als Google zonder de bekende webmaster, veel kennis of het grote geld voor Adwords moet de website beschikken over een groot aantal van deze backlinks. Goed weegt hierbij zwaarder dan veel.

Backlinks zijn dus andere websites die linken naar jouw website. De meer gevestigde websites met  hoge kwaliteit en een hoge Page Rank geven meer vermogen om de gelinkte website te helpen met zijn zoekmachine positie. Als de website backlinks krijgt met hoge kwaliteit en hoge Page Rank is de kans dat deze website een hoge positie in de zoekmachines krijgt dus veel groter. Hoe meer backlinks je hebt en hoe beter de kwaliteit is, des te beter zal jouw website scoren in zoekmachines zoals Google.

De kwaliteit is afhankelijk van een aantal zaken. De belangrijkste zijn zoals gezegd pagerank van de website waar de link vandaan komt. Daarnaast draait het om de relevantie met jouw eigen website, de browsertekst of “anchortekst” van de link en de zoekwoorden(keywords) daarin. Ook is het belangrijk dat ze van een andere server en IP-adres komen. Uitgebreide uitleg over backlinks hierop CG wellicht later.

Omdat de meeste van ons niet direkt in de grote, goede en bekende sites genoemd worden gaan we hier nu verder met de backlinks vanuit Social Media. Die voldoen totdat je in de grote bekende sites staat prima ;-)

Binnen de sociale netwerken zijn er veel manieren om backlinks naar jouw site te maken. De belangrijkste zijn de profielen met de links naar jouw website erin. Denk bijvoorbeeld ook aan favorieten, tweets, updates, tags, +1’s en liken binnen de social media. Meedoen in discussies en commentaar op fora en in goede/bekende blogs is ook een zeer goede provider.

Let altijd wel op relevantie natuurlijk en noem jouw website in de kop zoals de blogs en fora in een reaktie die mogelijkheid geven. Meestal kan je jouw website en emailadres opgeven. Als men dan op jouw naam boven de reaktie klikt linkt dat naar jouw website. Een link in het commentaar moet aanvullend zijn, naar aanvullende info verwijzen die uiteraard op jouw website kan of mag staan. Een link in de onderschrijving van je reaktie of commentaar wordt over het algemeen niet gewaardeerd en heeft vaak ook geen zin vanwege de zogenaamde “No Follow” die de webmasters erop plaatsen.

Met de komst van deze Web 2.0 mogelijkheden is het verkrijgen van backlinks nu veel makkelijker dan voorheen. Tot slot een aantal aanraders en bijbehorende tips. Sites die gratis goede kwaliteit backlinks geven:

– Google Places/Maps: De bekende bedrijvengids waar je jouw site/bedrijf gratis kan aanmelden. Ideaal voor locale business. Maak bij voorkeur een volledig Googleprofiel, inclusief Google+, zodat jouw webidentiteit helder is.

– Flickr: Is pure fotosharing. Profiel mogelijkheid en de site heeft een goede PageRank. Aanmelden kan gewoon met bijvoorbeeld GoogleID.

LinkedIn: Professioneel netwerk dat zeer goed scoort in Google. Let erop dat je de links aanpast mbt de “anchortekst”.

FaceBook: Het bekende netwerk dat steeds professioneler wordt. Je kan jouw eigen bedrijfspagina aanmaken en url’s toevoegen aan pagina’s en profielen.

Twitter: TimeLine-sharing. Let op: In je bio moet jouw url wel inclusief http:// zijn omdat hij anders niet als link verschijnt.

Dit zijn wel de belangrijkste. Er zijn er veel meer zoals YouTube, SlideShare, Gravatar en Hyves. Wil je zelf nog een tip toevoegen, doe dit dan in jouw commentaar hieronder. Geef wel de goede link op. Als men op jouw naam boven het commentaar klikt leidt dit naar jouw website ;-)

0 Shares:
3 comments
  1. Hi Hans,

    1. Wat is de invloed van "nofollow" op alle links uit social media? 
    2. Facebook pagina's tonen wel links, maar die verlopen via een facebook redirect. Zijn die dan ook geldig?

  2. Hi Mathieu,

    een "no-follow" was oorspronkelijk bedoeld om betaalde links via banners en ads niet te laten meetellen voor Google. Helaas wordt er veel verkeerd gebruik van gemaakt waar ik pas nog over geschreven heb:&nbsp ;http://www.online-marketing-alkmaar.nl/2011/08/zoekmachine-optimalisatie-seo-tips-nofollow/
    De meeste likes en tweets worden niet geïndexeerd door Google. Reden waarom ik hierboven beschreven heb waar je vanuit de sociale netwerken wel de goede "linkjuice" vandaan haalt en hoe je dat in sommige gevallen moet doen :-)

    Als je precies wil weten hoeveel links naar jouw website geïndexeerd zijn door Google kan je dat eenvoudig zien door de betreffende link(url) in Google te plakken. Via de resultaten zie je dan welke en waar geïndexeerd zijn.

    Wat je niet moet vergeten is dat het aantal queries en kliks naar jouw site ook van invloed zijn op de positioning binnen Google. Op die wijze helpen ook die niet geïndexeerde links toch mee.

    Gr. Hans

Comments are closed.

Dit artikel is 5.928 keer gelezen