Bridge-uitslagen behoren niet tot de meest sexy uitslagen. Wel publiceren veel  huis-aan-huisbladen ze trouw. Ik vraag me al jaren af of ze eigenlijk veel gelezen worden. Toch wel, merkte ik deze week. De clubuitslagen van bridgeclub Best veranderden in groot nieuws.

In de ogenschijnlijk gortdroge uitslag stond het volgende:  ‘Dat lekkere ding met die dikke tieten en Herman die haar wel eens op zijn harde lul wil spietsen’. Daarachter stond de stand: 56,51%.

Pornoverhaal
Een stukje tekst dat niet misstaat in een pornoverhaal. Maar wel als uitslag van bridgeclub Best. Lezer @michielruijter plaatste een foto van het bericht op twitter met commentaar: ‘In Best hebben ze een opmerkelijke uitslag bij het bridgen…’ Genoeg om in komkommertijd de aandacht te trekken.

Het kreeg nog eens extra roering toen Jeroen van Koningsbrugge zijn ruim 115.000 twittervolgers op dit bericht van Omroep Brabant attendeerde. Toen ging de sneeuwbal snel rollen en kwam de Bridge-uitslag bij GeenStijl.nl in beeld. Mensen twitterden zelfs dat ze er gek van werden.

Een ogenschijnlijk doodsaai berichtje verandert zo in een spannende hype. Dat toont het effect van social media. Het strekt veel verder dan een onschuldig tweetje. Vooral de uitwerking en snelheid die met deze berichten gepaard gaan, boeien mij.

Anekdote
Ik moest denken aan een anekdote van Rudy Kousbroek. In de tijd dat de essayist voor de Unesco gewichtige rapporten vertaalde, zou hij de gortdroge teksten hebben opgevrolijkt met zelfverzonnen pornografische teksten. Het idee van de opgeschrokken ambtenaar die in plaats van een saaie beleidstekst iets heel anders tegenkwam. Die gedachte alleen al was genoeg voor de essayist. Niemand had het ooit opgemerkt, eindigde de anekdote. Niemand las ooit die rapporten.

Voor social media is het genoeg als één iemand de bridge-uitslagen leest. Dat laat de gebeurtenis van afgelopen week wel zien. De schrijver van de uitslagen zou de zin voor zichzelf voor de gein hebben geschreven. Later vergat hij de zin aan te passen waardoor het zo in het huis-aan-huisblad van Best belandde. De tweet deed de rest.

0 Shares:
1 comment
  1. Leest iemand de tweets van Jeroen van koningsbrugge dan? Ik ben afgehaakt na de 371e tweet over koffiebehoeftes. 

Comments are closed.

Dit artikel is 4.408 keer gelezen