Hoe simpel kan een actie zijn: verzin een grappige ondertiteling bij filmpjes van de Libische kolonel Khadaffi, de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-Il en Iraanse president Ahmadinejad, verspreid dat onder je vrienden via Facebook en Twitter en zorg dat je in de prijzen valt door zoveel mogelijk Likes op Facebook te krijgen. Zie hier de bewustwordingsactie van Hivos:  Ondertitel de tiran.

Wij non-profitters moeten inventief zijn als het gaat om onze boodschappen laagdrempelig en zo goedkoop mogelijk aan de man te brengen. We hebben geen grote budgetten zoals in de bedrijfswereld en kunnen niet altijd een blik deskundigen open trekken om voor ons aan de slag te gaan.


Tegen censuur

De meeste goede doelen zijn mede hierom zeer gewiekst (geworden) in het inzetten van online kanalen in acties en campagnes. Met dus als nieuwste voorbeeld: Ondertitel de tiran, het online component van de mediacampagne van ontwikkelingsorganisatie Hivos: Sterker met een stem. Hivos vraagt met deze actie je uit te spreken tegen censuur op activisten, kunstenaars en bloggers die, niet zonder risico, pleiten voor vrijheid, gerechtigheid en welvaart in hun land.

Succesfactoren

Wat zijn de factoren die deze actie tot een succes maken?

  • Er is bewust gekozen voor een online actie die relateert aan de corporate campagne, maar toch op zichzelf staat. Want zegt Siebe Anbeek, samen met Raphael Lewkowitz, de bedenker van deze actie : “Online trek je immers op een andere manier de aandacht dan offline.”
  • Koppeling met Facebook applicaties (je kunt ook meteen vanuit Facebook je filmpje ondertitelen) zorgde voor een laagdrempelige participatie-mogelijkheid waardoor het sneller viral ging
  • Er werd niet vanuit een doelgroep gedacht. De actie moest leuk zijn en zoveel mogelijk mensen aanspreken. Hoewel, kiezen voor Facebook en Twitter als verspreidingskanalen, is impliciet wel kiezen voor een bepaalde doelgroep. Siebe hierover: “Het is fijn dat we nu veel jongeren hebben kunnen aanspreken, die kennen Hivos niet erg goed.”

Pure winst

Beperkte middelen – lees weinig budget (namelijk 5000 euro incl BTW!) en mankracht – hebben en toch een zo groot mogelijk bereik realiseren met een online actie. Dat is wat Hivos voor ogen had met hun actie. Het is ze goed gelukt. Hun naamsbekendheid is volgens Siebe zeer vergroot. “Bezoekers hebben nu een positieve associatie bij Hivos en denken bij het horen van onze naam hopelijk ook aan vrijheid en censuur. Zo’n 90 procent van de webbezoekers zijn nooit eerder op onze site geweest, dus dat is pure winst.”

LuckyTV

Ondertitel de tiran, dat concept ken ik al, denk je nu? Dat kan kloppen. Raphael en Siebe zijn geïnspireerd geraakt door dit LuckyTV filmpje  en deze site.

Erg? Welnee. Beter goed gejat dan het wiel duur laten uitvinden.

Follow up

De vraag is wel: hoe houdt Hivos de ondertitelaars betrokken? Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de follow up van deze actie. Ik heb het Siebe niet gevraagd maar misschien willen jullie meedenken: hoe zou een vervolgactie op Ondertitel de Tiran eruit moeten zien?

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 4.170 keer gelezen