Muziek en InternetHet cassettebandje, de LP, CD en uiteindelijk de MP3 zijn allemaal platformen waar nu en in het verleden gebruik van is gemaakt om muziek te publiceren.  Het is algemeen bekend dat door de komst van het internet de muziekindustrie hier al snel door beïnvloed werd. En deze beïnvloeding was allerminst positief te noemen in termen van omzet. CD’tjes werden niet langer gekocht maar massaal gedownload en singletjes zijn zelfs helemaal uit de schappen verdwenen.

Door muzikanten werden nieuwe manieren gezocht om toch de nodige centen binnen te halen. Samenwerkingen met iTunes, het uitbreiden van merchandise en het inzetten van social media. Artiesten maken massaal Facebook pagina’s en Twitter-accounts aan om zo dichterbij de fans te komen. Interactie lijkt het sleutelwoord te zijn.

Nieuwe ontwikkeling

Deze maand viel mijn oog weer op iets nieuws. Dit nieuwsbericht van Hyped gaat in op de lancering van de nieuwe CD van de eigenaardige zangeres Björk. Het nieuwe album van Björk, genaamd Biophilia, zal uitgebracht worden als iPad- en iPhone-only album. Ze zegt daarmee de eerste artiest te zijn die dit ooit heeft gedaan, maar of dit ook waar is..? Elk nummer kost $1,99 en met 10 nummers op het album kom je dus uit op $19,90, niet heel goedkoop. Beetje jammer ook is, dat het alleen voor de Apple platformen in de markt wordt gezet. Android en andere systemen worden namelijk ook steeds groter. Al met al wel een innovatieve zet maar of het ook succes gaat behalen? Ik weet het niet. Wat denken jullie? Zou je een album aanschaffen op deze manier?

Bekijk hier de introductie van het album:

Björk Biophilia app intro


Geschreven door