In de Frankwatching LinkedIn groep is een leuke discussie gaande over Facebook. Veel (kleine) bedrijven zijn aan het experimenteren met Facebook voor hun online marketing. Hier de meest voorkomende vragen beantwoord.

Hoe maak ik een FB pagina aan voor mijn bedrijf?

Als je een persoonlijk profiel hebt op Facebook, kun je in de linkerkolom op ‘create a page’ klikken. Je komt dan op een pagina waar je aan kunt geven wat voor soort bedrijf je hebt (lokaal, consultancy, organisatie, artiest). Vervolgens vul je de naam van je bedrijf en verdere informatie in en voilà, je bedrijfspagina is online.

Hoe maak ik zo’n mooie landingspagina?

Je hebt vast wel eens gezien dat je bij sommige bedrijven op een welkomstpagina komt als je hun Facebookpagina bezoekt. Dit is een speciale landingspagina, meestal opgemaakt in de huisstijl. Je kunt er je kernboodschappen kwijt, wijzen op andere plekken waar je online bent en je kunt bezoekers nog eens wijzen op de de Like button.

Om een welkomstpagina te maken heb je een beetje HTML-kennis nodig. Zo’n pagina is namelijk een mini-webpagina.

Je kunt op internet zoeken naar applicaties om zo’n pagina op te zetten. Bijvoorbeeld bij Involver. Maar je kunt ook direct zoeken in het zoekscherm in Facebook. Type in: static html. Je krijgt nu allerlei applicaties te zien waarmee je een webpagina voor Facebook kunt maken. Een van de eerste apps die je in het scherm ziet heet static HTML: iframe-tabs. Het symbool erbij is een ster in een grijs vak. Dat is een veelgebruikte en goede app om landingspagina’s te maken. Klik op de link en vervolgens in het linkermenu op ‘Add to my page’.

Ga nu terug naar je pagina en als het goed is zie je nu een extra tab in het menu staan. Zo niet, kijk dan even bij ‘apps’ onder ‘Edit my page’ (rechts bovenaan je wall) en dan kun je ‘m alsnog toevoegen.

Je hebt nu dus een mini-webpagina speciaal voor Facebook gecreëerd. Alleen, hij is nog wel leeg. De pagina opmaken doe je met HTML en CSS. Als je daar nou geen kaas van gegeten hebt, vraag dan even een vriendin, neefje, of je webbouwer. Een simpele pagina opzetten is voor een HTML-kenner peanuts.

Vergeet ook niet in te stellen dat bezoekers landen op die welkomstpagina. Dat kun je aangeven door op ‘edit my page’ te klikken en vervolgens bij ‘default landing tab’ aan te geven op welke pagina bezoekers landen.

Hier vind je een handig overzicht van applicaties om webpagina’s voor Facebook te maken.

Wat is dat met 25 likes?

Als je net je bedrijfspagina hebt opgezet, ziet de url er niet uit. www.facebook.com/naambedrijf is natuurlijk mooier en handiger. En daar komen die 25 likes om de hoek kijken. Als je namelijk 25 fans hebt vergaard, mag je de url voor jouw bedrijf op Facebook ‘claimen’. Daarvoor ga je naar www.facebook.com/username. Facebook doet je een aantal voorstellen maar je kunt natuurlijk ook zelf kiezen. Kies wijs, want je kunt deze naam niet meer veranderen.

Hoe maak ik de profielfoto flitsender?

Wist je dat je voor je profielfoto (linksboven op de page) veel meer ruimte beschikbaar hebt dan de standaard grootte die je nu misschien gebruikt? Je afbeelding kan max. 180 (breedte) bij 540 (lengte) pixels zijn. Als je kunt photoshoppen, kun je iets moois maken met je logo, tagline, of andere info erin verwerkt. Voor de niet-photoshoppers biedt internet weer uitkomst, want er bestaan gratis fotobewerkingsprogramma’s. Zelf gebruikte ik pixlr.

Hoe voeg ik nog meer tabs toe?

Misschien heb je wel eens bij andere pagina’s gezien dat ze allerlei tabs in het menu onder de profielfoto hebben staan. Er zijn heel wat gratis applicaties om extra functionaliteit aan je Facebook pagina toe te voegen. Bijvoorbeeld:

Twitterfeed: voeg een pagina toe met al je Twitterberichten. Deze applicatie kun je onder andere vinden bij Involver.
LinkedIn: je LinkedIn profiel toevoegen? Geen probleem, even ‘LinkedIn’ typen in het zoekscherm en de applicatie komt tevoorschijn. Toevoegen aan je pagina en hopla.
nieuwsbrief: verstuur je nieuwsbrieven met MailChimp? Daar kun je ook een tab van maken.
notes: notes kun je gebruiken om langere posts te schrijven in Facebook. Notes vind je onder ‘Edit my page’, ‘Apps’.
discussions: discussiëren op Facebook, maar niet op je wall? Daar is de Discussions applicatie voor.
YouTube: bedrijfsvideo’s? Deel ze op Facebook met de YouTube tab.

Heb je nog meer tips voor een optimale Facebook bedrijfspagina? Deel ze hieronder!


Geschreven door