Het verkrijgen van meer followers op Twitter is een doelstelling die bij steeds meer marketeers, social media en community managers op het lijstje staat. Hopelijk staat hierbij ook een zekere doelstelling om te werken aan het laten groeien van de community met het juiste type volgers. Een kleine stap die de kwaliteit van de community ten goede zal komen en eerder zal bijdragen aan het behalen van de hogere marketing en business doelstellingen.

Om de community te laten groeien zijn er twee methodes, de langzame en waardevolle manier met goede content en de snelle wijze door gebruik te maken van tips en tricks. Dit heb ik eerder als onderdeel beschreven in een andere blogpost en ik zal hier dan ook niet dieper op ingaan.

In deze blogpost kijken we naar een hybride oplossing van de twee manieren. Door gebruik te maken van de search & follow mogelijkheden in combinatie met passende content kan de eigen community rap worden vergroot met passende accounts.

Benodigd

De search & follow methode is de basis om je community te kunnen vergroten. Hiervoor heb je een aantal benodigdheden:

  1. Keywords waaraan de gewilde community moet voldoen
  2. Optioneel de locatie waarin je community zich moet bevinden
  3. Een tool die accounts, die voldoen aan je wensen, kan vinden

Keywords

Weet je waar je community aan moet voldoen dan is het handig om hierbij de juiste keywords te vinden. Bijvoorbeeld: Marketing, Social Media, email, SEO, SEA, SEM in het geval je de community wilt laten groeien met marketeers.

Met deze keywords kan je gaan zoeken naar accounts die deze keywords in hun account BIOgrafie hebben verwerkt of de keywords in hun tweets van de laatste x perioden hebben gebruikt. Om de hoogste kwaliteit te kunnen waarborgen is het verstandig om voornamelijk in de BIO van accounts te zoeken, want een retweet met de keywords erin is natuurlijk makkelijk geplaatst en vertelt je niets over het account zelf.

Locatie

Afhankelijk van de business en de gewilde community kan het verstandig zijn om ook de locatie mee te nemen in de search & follow activiteit. Stel dat je als organisatie alleen actief bent binnen de Nederlandse grenzen dan heeft het weinig zin om internationaal naar marketeers te gaan zoeken.

Let op: niet alle tools hebben de functie om op locatie te zoeken.

TIP: niet alle accounts hebben de locatie ingevuld of goed ingevuld. Meerder malen zoeken met kleine wijzigingen op locatie zoals “Nederland”, “Netherlands” of “Holland”.

Tool

Er zijn diverse tools die je kunnen helpen in de search & follow. Dit kunnen gratis online tools als tweepi.com zijn, maar ook betaalde programma’s als Tweetadder zijn. Ieder programma heeft zo zijn voor- en nadelen en ieder zal voor zichzelf moeten beslissen of de gevonden tool past bij diens wensen.

TIP: Naast het zoeken op keywords en locatie kan het ook verstandig zijn om alleen accounts met een zekere status van x followers, en x tweets te zoeken zodat geen spook/bot-accounts gevonden en opgenomen worden in je activiteiten.

Actie

Met de tools, keywords en eventueel de locatie heb je een lijst van mogelijke interessante accounts gevonden waarvan je wilt dat ze je gaan volgen. Het laten volgen kan je op een aantal manieren aanpakken, waarvan ik er één uitgebreider beschrijf.

NIET DOEN TIP: Een andere methode is dat je ze allemaal met een @account_naam aanschrijft met interessante content zodat ze je gaan volgen. Nadeel hiervan is dat dit je timeline behoorlijk vervuilt en dit zal niet gewaardeerd worden door je huidige volgers. Dus dit is eigenlijk geen goede optie.

TIP: volg niet automatisch te grote groepen, dit wordt gezien en bestraft door Twitter door je account op een zekere hoeveelheid volgers te blokkeren (je kan dan niet meer mensen volgen).

Wat je wel kan doen is deze gewilde groep in blokken van 50 tot 200 per paar dagen gaan volgen. Automatisch zal ongeveer 10% je terug gaan volgen in de dag erna. Door te anticiperen op de groep die je bent gaan volgen kan je je timeline vullen met interessante tweets en content. Na het volgen is het interessant om 2 tot 4 dagen lang goede content te twitteren zodat de niet auto-followers dit zien en je gaan volgen. Je bent hiermee met de search & follow onder hun aandacht gekomen en door de content een periode extra af te stemmen (dus te anticiperen op wat gaat komen) krijg je meer dan de standaard 10% auto-followers in je community.

Door deze methode wordt het mogelijk de standaard 10% auto-followers te verhogen met ongeveer 20 tot 40% van de groep die jij bent gaan volgen.

TIP: doe bovenstaande niet te vaak, maar zo nu en dan. Bijvoorbeeld ieder kwartaal. Dit om niet te opvallend te werken aan het alleen vergroten van je community.

Resultaat

Door bovenstaande methode aan te houden wordt de community op een goede manier snel vergroot en krijgt men followers die voldoen aan de wensen van de marketeer, social media of community manager.

In de volgende stap kan deze gegroeide, en nog groeiende, groep ingezet worden om de hogere doelstellingen te behalen.

0 Shares:
6 comments
  1. Ooit negatieve gevolgen ondervonden van het gebruik van bijvoorbeeld Tweetadder? Het is in principe tegen de richtlijnen van Twitter. Zij verbieden het gebruik ervan. Ik ben benieuwd of iemand hiervoor ook echt een tik op de vingers heeft gekregen.

  2. @Melanie en @Xaviera – Ik denk dat je heel voorzichtig moet omgaan met hoe je Tweetadder inzet. Zelf ben ik ook tegen bepaalde geautomatiseerde Twitter activiteiten, maar als je kijkt naar het resultaat dan zijn er genoeg voorbeelden te vinden over hoe het niet moet, maar die wel succes (lijken) te hebben.

    Zelf heb ik dus geen negatieve gevolgen ondervonden, maar dit misschien omdat ik niet 100% van de kracht (en daarmee misschien het gevaar) van Tweetadder inzet.

  3. Zelf ben ik geen voorstander van het gebruik van tools. Het is niet "Social" en je volgers merken het. Persoonlijk ga ik er vanuit dat die niet dom zijn en oprecht benaderd willen worden.
    Handmatige selectie is bovendien veel nauwkeuriger. Wel volgens de criteria die Eric Jan hierboven beschrijft en benaderd vanuit de bio en de laatste 5-10 tweets. Content is king!Heb zelf ook nog niemand gehoord over berisping door Twitter, maar er zal ooit een eerste slachtoffer gaan vallen. Dat wil ik niet zijn ;-)

Comments are closed.

Dit artikel is 4.670 keer gelezen