Mobieltjes op school, wat moeten we daar nu mee? De leerlingen nemen ze mee de klas in en als je hun leraar bent, zit je er mooi mee opgescheept. Omdat ze voortdurend met hun meer of mindere smartphone bezig zijn, komt er van je onderwijs niets meer terecht. Niet zo gek dat jouw school dan de volgende maatregel uitvaardigt: Geen telefoongedoe in de klas. En als we je toch betrappen, ben je je mobiel een week lang kwijt. Logische reactie. Want als een leerling iets te wild over het schoolplein fietst en daarbij een ander verwondt, pakken we zijn fiets toch ook voor een week af?
Chaos
De school hierboven weet wat ze wil. Duidelijke visie, duidelijk beleid. Misschien niet de beste keuze, maar wel een keuze. Anders dan veel scholen die juist geen idee hebben wat ze aan moeten met de leerlingtelefoons. Dat werd op 30 mei 2011 ineens zichtbaar toen ‘Mobieltjesbeleid op scholen ware chaos‘ verscheen. Een publicatie van de Nationale academie voor media en maatschappij en die konden het weten want ze hadden het onderzocht onder 120 scholen. De schrijvers concludeerden dat de meeste scholen met de handen in het haar zaten als het om mobieltjesbeleid ging. Geen visie, geen afspraken en geen afstemming, daar komt het op veel scholen wel zo’n beetje op neer. Direct verband daarmee houdt natuurlijk dat veel leraren weinig inzicht hebben in wat je allemaal met een mobieltje kunt. Om hun punt kracht bij te zetten, zetten de auteurs hun publicatie vol met voorbeelden als:
‘Ik vind het gewoon zielig voor die man. Er is een Hyves pagina aangemaakt door een paar leerlingen waar hij helemaal zwart wordt gemaakt en hij weet er zelf niet eens van.
Want ja, wat kun je allemaal met je mobieltje? Spieken, foute filmpjes online zetten en tijdens de les sms’en, zal menig man of vrouw voor de klas zeggen. Inderdaad, het zal vast gebeuren, inclusief pingen en whatsapp’en, maar dat kennen ze nu nog niet.
Gebruiken in de klas
Er is een andere kant. Op 10 juni is in Heerlen Tim de Jong gepromoveerd op gebruik van mobieltjes in het onderwijs. Hij is juist weer van mening dat mobiele telefoons grote kansen voor het onderwijs bieden. Natuurlijk, er is veel meer mogelijk met de mobiele alleskunners. Zoveel dat je kunt overwegen om telefoons juist te benutten in de klas. Om te beginnen kun je 1001 dingen opzoeken die relevant zijn bij bijvoorbeeld Nederlands, vreemde talen, geschiedenis en aardrijkskunde (Google Maps). Daarna kun je… kun je het eigenlijk het beste aan de leerlingen zelf vragen. Dat is afgelopen week gebeurd en allemaal na te lezen bij Netwijs Edublog. Leuk initiatief van de makers van deze blog, die ook elke dinsdag tussen 12 en 2 een heuse Twitterdiscussie (#netwijs) organiseren over onderwerpen op het terrein van Onderwijs en ICT.
Het wordt nog weleens wat, met smartphones in het onderwijs. Maar niet van vandaag op morgen.