Dat mobile marketing al enige tijd trending topic onder marketeers is mag inmiddels geen wonder meer heten. Op de korte termijn definitief overschakelend naar een markt vol smartphones spreekt die techniek steeds meer tot de verbeelding.

Wie heeft er immers geen iPhone of Blackberry? Goed, natuurlijk zijn die mensen er wel, maar feit is dat ons mobieltje meer dan ooit een verlengstuk van ons lichaam is geworden. We putten er informatie uit, mailen ons erop te pletter en pingen onze vingers stuk. Niet voor niets zal naar verwachting onze mobiel in 2013 de PC overtreffen als meest gebruikte  toestel voor internettoegang. Kortom, ons gedrag verandert. En dus de marketing evenzeer.

 

Oogkleppen
Toevallig afgelopen week beland op het treinstation om een vriendin af te halen, stond ik tijdens dit spaarzame rustmomentje met verbazing om me heen te kijken. Van de vijftig mensen die ik op het perron zag staan had zeker driekwart zijn blik gericht op een klein schermpje voor zich. Van iPads tot mp3-spelers en weet ik niet wat voor geks. Het was werkelijk niet normaal. Als een stel autisten met oogkleppen op hielden ze zich louter bezig met dat apparaatje in hun handen. En toen viel het me op. Mijn blik mocht op dat moment dan wel iets ruimer zijn, ook mijn hand had ik stevig omklemd om mijn mobieltje. Ondanks mijn verbazing deed ik gewoon lekker mee.

Voorbereiding
In de felle strijd om aandacht zal de marketeer dan ook moeten proberen zich te wringen tussen die nauwe blik die onze oogkleppen veroorzaken. En ja ik weet het, dat is een druk karweitje daar voor sommigen ook het vraagstuk social media nog altijd rondwaart. Toch is het wel enorm belangrijk. Mogen de gebruikersaantallen van bijvoorbeeld Foursquare in Nederland namelijk nog niet om over naar huis te schrijven zijn, de bijbehorende techniek van locatie based marketing is dat des te meer. Het verkrijgen van aandacht en communiceren van merk en product zal daardoor veranderen. En dus kan je maar beter zo snel mogelijk op de hoogte zijn van de implicaties en kansen van deze relatief nieuwe vorm van marketing.

Om je zo goed mogelijk voor te bereiden op mobiele marketing zijn er enkele globale stappen die je hiertoe kunt nemen. Om je op weg te helpen bespreek ik ze kort hieronder.

1. Verken het terrein
Als je ergens gaat strijden, kun je maar beter weten hoe het veld eruit ziet. Het is daarom niet onverstandig – lees: noodzakelijk – zelf gebruik te maken van een bijvoorbeeld een smartphone en kansrijke gebieden als Foursquare en Feest.je te verkennen of apps van concurrenten te analyseren. Weten waarover je praat heeft tenslotte nog nooit iemand slechter gemaakt.

2. Analyseer je doelgroep

Om te voorkomen dat je mobiele marketing alle richting mist, is het handig te weten hoe je doelgroep zich ‘mobiel’ gedraagt. Wat voor apps gebruiken ze? Welk type toestellen zijn onder hen populair? Om effectief te communiceren moet je voorzien in behoefte. Achterhaal dus wat deze op mobiel gebied is en wat ze daarbij van jou verwachten.

3. Haal kennis in huis

Met nieuwe techniek ontstaat een nieuw kennisniveau. Daar de meesten van ons de noodzakelijke technische kennis ontberen om zelfstandig te experimenteren met de mogelijkheden van mobiele marketing is het raadzaam daarvoor iemand in te schakelen. Of in ieder geval iemand die ontwikkelingen bijhoudt en je daarvan op de hoogte stelt.

4. Stel budget vrij

Om straks vooraan te lopen in dit kansrijke nieuwe gebied is het aan te raden daar alvast nu in te investeren. Door budget vrij te maken stimuleer je jezelf daarmee ook echt iets te doen en de zich in de toekomst voordoende kansen te verzilveren.

Al mag mobiele marketing nog geen echte vlucht hebben genomen en in zekere zin in z’n kinderschoenen staan, dat de rol ervan gaat toenemen staat (in ieder geval voor mij) buiten kijf. Door je daar nu al in te verdiepen en eventueel zelfs al wat mee te doen profiteer je van het first mover advantage. Als voorloper trek je immers niet alleen de aandacht, je hebt ook alle kans jezelf gaandeweg te ontwikkelen. Voorwaarde is slechts de stap te nemen ermee te beginnen. Lef hebben dus.

 

 

0 Shares:
Dit artikel is 3.324 keer gelezen